termostat?!

davvep

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sunne
Hoj
ingen hoj just nu!
hej!!
har en kawa zxr 750 från 93..
den går liksom aldrig upp i tempratur, frågan är om den ska göra det, alltså ska den gå upp till mitten av tempmätaren som det gör på bilar? för om den ska det så misstänker jag att temostaten är paj, om det finns nån!?:rodnar
har nämligen bytt termostat på ett par bilar när det har varit den här syndromen!!
det här kanske är en dum fråga men ni får ursäkta för det, rätt färsk på hoj än sålänge :rodnar
mvh / david
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
davvep skrev:
hej!!
har en kawa zxr 750 från 93..
den går liksom aldrig upp i tempratur, frågan är om den ska göra det, alltså ska den gå upp till mitten av tempmätaren som det gör på bilar? för om den ska det så misstänker jag att temostaten är paj, om det finns nån!?:rodnar
har nämligen bytt termostat på ett par bilar när det har varit den här syndromen!!
det här kanske är en dum fråga men ni får ursäkta för det, rätt färsk på hoj än sålänge :rodnar
mvh / david


Nu vet jag inte hur det ska vara standard på de där.. Men det låter ju riktigt som du säger.

Hmmm.. Minns en TL1000S som åkte med tejpad kylare vid normal körning för att få upp tempen.. Vet inte om det var han som var retarderad eller om det är ett normalt syndrom ¨på slapp högerhand??

Nån som kan??
 

Dr.Bike

Guest
davvep skrev:
hej!!
har en kawa zxr 750 från 93..
den går liksom aldrig upp i tempratur, frågan är om den ska göra det, alltså ska den gå upp till mitten av tempmätaren som det gör på bilar? för om den ska det så misstänker jag att temostaten är paj, om det finns nån!?:rodnar
har nämligen bytt termostat på ett par bilar när det har varit den här syndromen!!
det här kanske är en dum fråga men ni får ursäkta för det, rätt färsk på hoj än sålänge :rodnar
mvh / david

Sålänge nålen befinner sig i arbetsområdet (oftast det vita) är alles ok.

Sen om den "råkar" stå i mitten som normalt så må det vara hänt.
Detta är en sak man lär sig och den är modellspecifik.

Om nu två tre andra med samma hoj som du svarar: Nä - den ska vara i mitten, DÅ kan du ju dra vissa slutsatser. Inte annars.
Eller om de säger: Ja den ska vara där du har den.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Låt hojen stå och gå tills fläkten startar, det är väl typ vid 95 gr eller nåt. Då får du se vad det ligger på skalan. Min Ninja 6 a var likadan men jag kokade termostaten och den fungerade. Var bara vid stadskörning som den gav nå större utslag.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bäst är väl som DrBike säger att de som har samma modell postar med sina iakttagelser men i brist på det så slänger jag fram min teori. Jag hade en ZX-6R -95, någorlunda nära alltså, och på den låg normaltempen alltid i början på skalan också. Tanken torde vara (så skulle jag också göra) att hela skalan ska användas så om tempen stiger så ska du se det innan det är på rött redan. Hela skalan kanske är mellan 60 och 120 grader i stället för mellan 0 och 120, på det viset får man bättre upplösning i det intressanta området.
 
Last edited:

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
davvep skrev:
har en kawa zxr 750 från 93...

Har precis samma symdrom på min CBR -93:a.
Jag kör med täckt kyl för att få upp tempen mot mitten på termometern men jag kan inte tänka mig annat än att problemet skulle åtgärdas om man byter tremostat.
 

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Tjenare har en ZXR -94 med precis samma problem efter som jag är bilmeck så tog jag bara förgivet att termostaten var kass.
Men testade o låta den stå på tomgång tills fläktarna gick igång kollade då på mätarn den stog då på "mitten" el minimalt över.
Kör man i vanligt hyffsat lagligt landsvägstempo så går den aldrig upp i temp MEN när man verkligen tvålar på "straffer" så att säga så stiger den lite.
Fråga kompisen hur hans temp låg på hans gixxer han hade ingen tempmätare (olje/luft kylt) som det brukar vara på trädgårdsredskap :rofl :hihi :yoparty
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
J_Park skrev:
Har precis samma symdrom på min CBR -93:a.
Jag kör med täckt kyl för att få upp tempen mot mitten på termometern men jag kan inte tänka mig annat än att problemet skulle åtgärdas om man byter tremostat.
Har du någon koll på vad skalan innebär då? För mig är det obegripligt att man börjar åtgärda innan man vet om man har ett problem. Vad är det som säger att det ska vara i mitten på skalan? Har du kollat med andra som har likadana motorcyklar först?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Plocka ur termostaten och testa den, är den ok så öppnar den ju vid tempen som står på densamma. Enkelt som att koka makaroner...
 
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top