Test av batteriets kapacitet!?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenare!

Har lite tjall med min laddning på hojen tyvärr. Har inhandlat en regulator, men innan jag smäcker dit den så måste jag ju eliminera alla andra möjligheter till strul. För att utföra diverse tester på hojen måste jag veta att batteriet är helt ok! Frågan är nu hur kan man göra detta på ett smidigt sätt???

Jag laddar upp det för fullt. Batteriet lämnar då strax äver 13V för ett ögonblick. Några minuter efter att jag ryckt ut laddaren...så sjunker detta ner till runt 12,65-12,67V och förblir där över flera dagar iaf. Detta är väl i underkant vad jag kan förstå.

Lämnar jag in det hos min lokala mc-handlare så kommer han "antagligen" påskina att batteriet är helkasst och måste bytas..också plockar han fram ett "VFR-batteri-delux" för ca 2 lök! :mad:

Leker med tanken om jag kan belastningsprova batteriet på egen hand? Säg att jag sätter det fulladdat i hojen. Stänger på full belysning. Då borde den väl klara det några minuter utan att volten sjunker på batteriet..eller har jag fel? Ett kasst batteri borde ju dippa rejält isf?

Finns det någon formel där man kan sätta in effekten på lampan och mäta en viss tid..som man har den tänd.. och därefter mäter vilken volt man har i batteriet. Detta värde jämförs sedan med ett teoretiskt framräknat värde...och ska då ligga väldigt nära detta. Någon som försökt sig på några liknande metoder???

Tacksam för rappa svar. Solen skiner som aldrig förr... :3freak

//KaliZ

Vet tyvärr inte hur man kollar batteriets "kvalitet", det jag däremot kan säga är att ett 100% fulladdat batteri har 12.72 volt (det sjunker från att vara överladdat direkt efter laddning). 90% är ca 12.64 volt, vilket gör att volten på ditt batteri verkar hyffsad.

Du har väl 12-14 Ah's batteri? Borde gå att koppla på en belastning av visst wattal och avläsa tiden, men det får jag nog överlåta till nån som kan. :gnissla

KaliZ skrev:
2148161 Tjenare!

Har lite tjall med min laddning på hojen tyvärr. Har inhandlat en regulator, men innan jag smäcker dit den så måste jag ju eliminera alla andra möjligheter till strul. För att utföra diverse tester på hojen måste jag veta att batteriet är helt ok! Frågan är nu hur kan man göra detta på ett smidigt sätt???

Jag laddar upp det för fullt. Batteriet lämnar då strax äver 13V för ett ögonblick. Några minuter efter att jag ryckt ut laddaren...så sjunker detta ner till runt 12,65-12,67V och förblir där över flera dagar iaf. Detta är väl i underkant vad jag kan förstå.

Leker med tanken om jag kan belastningsprova batteriet på egen hand? Säg att jag sätter det fulladdat i hojen. Stänger på full belysning. Då borde den väl klara det några minuter utan att volten sjunker på batteriet..eller har jag fel? Ett kasst batteri borde ju dippa rejält isf?

Finns det någon formel där man kan sätta in effekten på lampan och mäta en viss tid..som man har den tänd.. och därefter mäter vilken volt man har i batteriet. Detta värde jämförs sedan med ett teoretiskt framräknat värde...och ska då ligga väldigt nära detta. Någon som försökt sig på några liknande metoder???
//KaliZ
Har en egengjord ritning på just vad du vill ha, men produkten byggdes aldrig.
(Bara avsedd för mitt eget bruk.)
Tanken var att man ställde in lasten (A) och mätte tiden till dess acken nådde en viss lägre spänning.
Kapaciteten är då A*tid(h) = kapacitet i Ah (amperetimmar)
Detta är en del av ett svar på din fråga.
Problemet är att kapaciteten mäts vid 10 eller 20timmars urladdning.
Med ett vanligt mc-batteri på 12Ah får du bara last med 0.6 eller 1.2A för att få rätta värden 0.6A = 7,5W 1.2A = 15W.
Du bör få en approximativ mätning mha en 10W lampa som du ansluter över batteriet (10W= 0.8A) Den bör lysa minst över natten ca 12h motsvarande ett uttag på 9.6Ah. (12*0.8=9.6)
Allting är teoretiska värden eftersom batterispg minskar lite mot slutet och strömuttaget då blir mindre.. Men som test borde det funka.
Beräkningarna stämmer bara vid längre urladdningstider!!!
Ett 12Ah batt kan ge 1A i 12tim, men INTE 12A i 1 timme...
Detta ligger i tekniken för ackumulatorer..

Dina uppmätta spg är nog helt OK. Ack spg stiger lite mot slutet på laddfasen.

(På bilbatt finns det fabr där man inte anger total kap utan bara max startström vid låg temp, som ju är det viktigaste faktorn..)

Last edited:
Bilbatteri belastningsprovar du på hemma-mekarsätt genom att sätta multimeter på +&- pol, kör sedan startmotorn och då får det inte sjunka allt för mycket....tror det var ner till 9 v.... Ett annat sätt att kolla batteriet är ju att mäta syravikten. Lycka till!

Professionella urladdningsprov av batterier (oftast 110V-system eller 48V/24V-system) gör man antingen med en automatisk kapacitetsprovare eller medelst ett dekad(effekt-)motstånd (= variabelt motstånd). För att få ett fullgott resultat så är det viktigt att hålla en konstant urladdningsström (man mäter den med en tångamperemeter eller via en shunt) och justerar motståndet därefter.
Proven görs i 3h eller 5h och avbryts vid en viss nivå om spännigen faller för snabbt. Vid regelbundna intervaller så mäter man samtliga polspänningar på samtliga celler (för att kolla om någon skulle vara dålig) och en urladdningskurva plottas därefter och jämförs med batteritillverkarens kurvor för att konstatera hela systemets kapacitet/skick.
Samma princip kan man använda för 12V-batterier men det är lite "overkill".

Har man ett "öppet batteri" så kan man mäta syravikten.
Det är viktigt att mäta samtliga celler så att ingen avviker.
Syravikten ändras beroende på hur pass laddat batteriet är och med omgivningstemperaturen.

Låt batteriet stå fritt och oanslutet i minst 6h efter laddning.

Generellt:

Full laddning(> 25gradC): 1,210-1,230
-"- (< 25gradC): 1,270-1,290
70% laddat (> 25gradC): 1,170-1,190
-"- (< 25gradC): 1,230-1,250
Urladdat (> 25gradC): 1,050-1,070
-"- (< 25gradC): 1,110-1,130

Variation mellan celler > 0,040 medför att batteriet bör bytas ut.

Har man ett "slutet batteri" kan man istället mäta polspänningen.
Generellt:
Se Orca69:s inlägg ovan.
+ tillägg: om polspänningen är lägre än 12,2V är batteriet urladdat.
Polspänningen 12,2-12,4V = batteriet delvis urladdat.

Ett tredje alternativ är att prova batteriet med en "belastningsprovare" enligt bilden. OBSERVERA att modellen på bilden endast ger tillförlitligt resultat för stora batterier (bilbatterier med kapacitet i storleksordning runt 60Ah).
Jag har inte hittat någon lämplig modell för mc-batterier (runt 10Ah).

Ett fjärde alternativ är att titta på hur snabbt batteriet återhämtar sig från en mindre urladdning (ex. hellyset på i ett par minuter). Där kan jag inte ge några generella värden men man brukar få ett ganska bra hum om batteriets skick.

Bifogat

• batteritestare.jpg
    batteritestare.jpg
    31.1 KB · Visningar: 398
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back