Tjenare!
Har lite tjall med min laddning på hojen tyvärr. Har inhandlat en regulator, men innan jag smäcker dit den så måste jag ju eliminera alla andra möjligheter till strul. För att utföra diverse tester på hojen måste jag veta att batteriet är helt ok! Frågan är nu hur kan man göra detta på ett smidigt sätt???
Jag laddar upp det för fullt. Batteriet lämnar då strax äver 13V för ett ögonblick. Några minuter efter att jag ryckt ut laddaren...så sjunker detta ner till runt 12,65-12,67V och förblir där över flera dagar iaf. Detta är väl i underkant vad jag kan förstå.
Lämnar jag in det hos min lokala mc-handlare så kommer han "antagligen" påskina att batteriet är helkasst och måste bytas..också plockar han fram ett "VFR-batteri-delux" för ca 2 lök!
Leker med tanken om jag kan belastningsprova batteriet på egen hand? Säg att jag sätter det fulladdat i hojen. Stänger på full belysning. Då borde den väl klara det några minuter utan att volten sjunker på batteriet..eller har jag fel? Ett kasst batteri borde ju dippa rejält isf?
Finns det någon formel där man kan sätta in effekten på lampan och mäta en viss tid..som man har den tänd.. och därefter mäter vilken volt man har i batteriet. Detta värde jämförs sedan med ett teoretiskt framräknat värde...och ska då ligga väldigt nära detta. Någon som försökt sig på några liknande metoder???
Tacksam för rappa svar. Solen skiner som aldrig förr...
//KaliZ
Har lite tjall med min laddning på hojen tyvärr. Har inhandlat en regulator, men innan jag smäcker dit den så måste jag ju eliminera alla andra möjligheter till strul. För att utföra diverse tester på hojen måste jag veta att batteriet är helt ok! Frågan är nu hur kan man göra detta på ett smidigt sätt???
Jag laddar upp det för fullt. Batteriet lämnar då strax äver 13V för ett ögonblick. Några minuter efter att jag ryckt ut laddaren...så sjunker detta ner till runt 12,65-12,67V och förblir där över flera dagar iaf. Detta är väl i underkant vad jag kan förstå.
Lämnar jag in det hos min lokala mc-handlare så kommer han "antagligen" påskina att batteriet är helkasst och måste bytas..också plockar han fram ett "VFR-batteri-delux" för ca 2 lök!

Leker med tanken om jag kan belastningsprova batteriet på egen hand? Säg att jag sätter det fulladdat i hojen. Stänger på full belysning. Då borde den väl klara det några minuter utan att volten sjunker på batteriet..eller har jag fel? Ett kasst batteri borde ju dippa rejält isf?
Finns det någon formel där man kan sätta in effekten på lampan och mäta en viss tid..som man har den tänd.. och därefter mäter vilken volt man har i batteriet. Detta värde jämförs sedan med ett teoretiskt framräknat värde...och ska då ligga väldigt nära detta. Någon som försökt sig på några liknande metoder???
Tacksam för rappa svar. Solen skiner som aldrig förr...

//KaliZ