Test av tre stycken Action Cams

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
Jag har testat tre stycken Action Cams (riktigt små videokameror med HD-bildkvalitet) för att filma från en MC, alternativ till marknadsledaren Gopro.

För att visa ett av momenten, hur kamerorna fungerar när de filmar från styret på en MC, så lade jag ut länken en video här. Men efter att ha fått flera infantila svar som inte har med sakfrågan att göra så har jag tagit bort länken.

Jag kommer att låta bli att lägga upp resultatet av tidskrävande testarbeten här eftersom personer med tangentbordsdiarré, som inte orkar läsa igenom texten, inte kan avhålla sig från olämpliga och oövertänkta kommentarer.

Den fulla testen kommer att publiceras i tryckt form.

Bifogat

• 3 Actioncams med bakgrund och pris i dollar.jpg
    3 Actioncams med bakgrund och pris i dollar.jpg
    238.2 KB · Visningar: 233
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jobo kameran var ju värdelös redan i de moderata farter du körde i.

Nyckelringen gav ju också lite av det där vattniga i bilden, men kändes bäst av de tre vilket kanske beror på att det var den enda som var hjälmmonterad. Synd att det skiljde.

Men för 300 är den ju avgjort mest prisvärd, vart handlar man?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
vindbrus FTW :yoparty. Nä man får vad man betalar för, kan man koppla extern mic till någon av dem så kan de kanske vara ett alternativ, sen skall man få bort vibrationerna med.

kimma_lkpg

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2011
Hoj
r6 -07
Oj, vad glad jag är att jag köpte en GoPro 2 till slut.. Mycket bra test dock. Nyckelringen kanske skulle tjäna bra som en extrakamera någonstanns.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nog för att det inte verkar handla om världens bästa kameror, men ändå ett riktigt kul och bra initiativ av dig att faktiskt testa kamerorna själv och dessutom dela med dig av resultaten till oss andra!

I vanliga fall brukar vi ju få nöja oss med gissningslekar om prylar eller kukmätning över de prylar man redan äger här på forumet!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Även om jag ändå vill ha en (eller 4) GoPro för att filma själva körningen och allt som händer, så känns nyckelringsgrjen som EXAKT vad jag behöver för syftet att kunna filma t.ex framgaffel och/eller sving för att kunna se hur fjädringen jobbar och därigenom försöka lära sig lite mer om det. Hur det känns när det ÄR på ett visst sätt, få ett bra underlag för att jobba med inställningarna osv.

Ska man filma race och göra coola filmer till youtube är det nog fortf. GPro som gäller som flera säger dock

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tja, en Rollei Bullet 4S har en minst lika bra bildkvalitet som en Gopro. Dessutom får man med en fjärrstyrning i paketet. Kolla gärna på film 2 i det första inlägget (sightseeing på Riddarholmen)och tänk på att kameran sitter på en enstånka som ibland kör över kullersten.

Ska du testa BILDkvalitet så måste du ställa kamerorna på stativ, orörliga, bredvid varandra vid samma tillfälle med rörliga motiv och stillastående kamera, annars får du för många parametrar som påverkar och då är det inte bildkvalitet du testar.
Det rörliga motivet gör att du vid samma tillfälle även ser artefakter i kamerans komprimeringsalgoritmer utan att få artefakter som beror på en vibrerande plattform.

Ska du testa kameror under likvärdiga former på en rörlig plattform så måste du montera dem så isolerat från fordonet att du får en verklig test. Att köra med kameror på styret på en vibrerande, skakande plattform är bara en test av hur dåligt det blir på en vibrerande, skakande plattform och det säger inte så mycket om själva kamerans kvalitet. Kör dem på hjälmen istället, då får man en verklig jämförelse utan en enstånka som stör.

Filmar man med styrfäste så får man ju bara en film som ingen orkar titta på, man tappar helt det njutningsfulla i själva filmen och det är ju ändå filmen som är det viktiga i slutänden:)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
BILDkvaliteten är väl vidare i sig ganska ointressant. Frågan är ju hur resultatet blir MED de vibrationer man alltid har på en hoj, och i farter 100-250 som inte ovanligt filmas.

Om det sen handlar om hård- eller mjukvara lämnar jag åt nån annan att bedöma. Men bilden på ett stillastående objekt från en fast monterad, vibrationsfri och stillastående kamera duger för mig i de allra flesta fall. Det är ju allt det här runtomkring som ställer till det som är utslagsfrågan.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
BILDkvaliteten är väl vidare i sig ganska ointressant. Frågan är ju hur resultatet blir MED de vibrationer man alltid har på en hoj, och i farter 100-250 som inte ovanligt filmas.

Om det sen handlar om hård- eller mjukvara lämnar jag åt nån annan att bedöma. Men bilden på ett stillastående objekt från en fast monterad, vibrationsfri och stillastående kamera duger för mig i de allra flesta fall. Det är ju allt det här runtomkring som ställer till det som är utslagsfrågan.

Visst är det så att bilden duger och det är just det som är grejen, men då testar man inte bildkvalitet per se, då provar man en massa andra saker och de flesta kameror skapar en film som ser ut som skit på en enstånkas styre. Min poäng är att man bara får en jämförelse av kameran under just det förhållandet som inte är speciellt optimalt för kameror överhuvudtaget...:)

Min något ostrukturerade, djuplodande poäng är den att om du skall filma från en enstånkas styre så kan du köpa vilken skitkamera som helst, det ser ungefär lika jävligt ut i allafall... Ska du köpa den bästa kameran utifrån begreppet bästa bild så kommer du inte att köra den fastsatt på styret för då har du kastat pengarna i sjön...typ:)

Ska man TESTA saker så måste man plocka bort så mycket parametrar som möjligt annars blir det en "provkörning" på Bike-språk...:)

Jag håller ju med dig om att den lilla nyckelringskameran vore perfa för att fästas på sving och gaffel, att köra en GoPRo där är som att kasta pärlor till svinen...:)

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
Den här kommentaren är något av det mest korkade jag sett. Får en av verkligen besinna sig inför att lägga upp fler tester här. För tester är vad det är frågan om, videon visar bara ett av testmomenten och just det sättet att arbeta har jag använt i över tio år för att få en jämförelse mellan olika kameramodeller över tiden.

Bilkvaliteten mäter jag upp med en speciell provform, både vad det gäller skärpa, detaljåtergivning och färg. Det som visas på videon är hur kamerorna uppför sig på en MC och inslaget finns här för att det är ett MC-forum.

Infantila kommentarer från Messerschmittar gör att man totalt tappar intresset för att gratis delge er andra resultatet av ett tidskrävande arbete.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Den här kommentaren är något av det mest korkade jag sett. Får en av verkligen besinna sig inför att lägga upp fler tester här. För tester är vad det är frågan om, videon visar bara ett av testmomenten och just det sättet att arbeta har jag använt i över tio år för att få en jämförelse mellan olika kameramodeller över tiden.

Bilkvaliteten mäter jag upp med en speciell provform, både vad det gäller skärpa, detaljåtergivning och färg. Det som visas på videon är hur kamerorna uppför sig på en MC och inslaget finns här för att det är ett MC-forum.

Infantila kommentarer från Messerschmittar gör att man totalt tappar intresset för att gratis delge er andra resultatet av ett tidskrävande arbete.

Såja såja, tagga ner. :krama

Du skriver ju själv att bildkvaliten på en Rollei är lika bra som en GoPro, sen hänvisar du till en film där du kör med kamerorna på styret på en skakande enstånka?
Nu skriver du att du testar bildkvalitet med en provform som mäter skärpa, detaljåtergivning och färg, vilket ju är en riktigt test. Det är just detta jag reagerar på. Redovisa gärna tester ur verkligheten men kalla dem då vid sitt rätta namn. Precis som i Bike. När de provkör så kör den en runda med en hoj och man får en subjektiv åsikt av en journalist. När de testar så mäter de och testar och fejar med alla mått, vikter och prestanda och jämför med samma förare. Hur ofta har du inte sett hur de ändrar uppfattning om en viss hoj jämfört med provkörningen på lanseringen?

Bildkvalitet är sådan sak som man kan testa och jag vill gärna se en sådan redovisning där jag får se hur bra just bildkvaliteten är på olika objekt, speciellt om du dessutom redan gjort en sådan? Eftersom just bildkvalitet är väldigt viktigt för mig i mitt yrke så är det något som jag värdesätter och då reagerar jag på ordvalet.

Det är likadant när Bike testade actionkameror och inte gjorde ens en endaste ansträngning att ställa in kamerorna likadant så att man kunde jämföra dem. Nu testade de inte kamerorna utan deras fabriksinställningar, vilket ju du säkert håller med om är en helt annan sak?
Har du gjort en sådan kvalitetstest mellan GoPro HD2 och Rollei 4S så är jag jätteintresserad av att se den?

Jag uppskattar dina provkörningar och jag ser gärna fler av dem men om du skall göra en test där du pratar om just bildkvalitet så reagerar jag när jag inte ser någon sådan test, men jag erkänner att jag är lite nördig med sådant men det är en yrkesskada, inget illa ment:)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Inte Messerschmittar! Uttrycket Du söker är nog "foliehatt"...:fakta

Sedan kan det väl inte komma som en överraskning att Du riskerar att få försvara en åsikt eller bemöta andra människors kritiska granskning av densamma när Du lägger upp information? Här finns många olika människor med många olika yrkesroller och intressen. Någon är nöjd så länge Du kan skönja det filmade objektet, andra anser att allt som inte är absolut knivskarpt och rätt exponerat är undermåligt.

Så det är bara att le, se glad ut och kanske vaska ut några guldkorn ur mängden av svar. Detta är Sporthoj.com och inte Svenska Akademien:)

Mina 2p, ser fram emot fler intressanta åsikter och smakprov på tester från Din sida. Och fabrikatet på den lilla pennkameran...

...Infantia kommentarer från Messerschmittar...

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Trist att du tar saker sådär.

Om jag var en del av det, så menar jag att ett "test/provkörning" måste ske på lika villkor för att inte bli vilseledande. Att ha kameror monterat olika, eller tom på olika hojtyper, körda på olika underlag eller i olika ljus osv... Blir som att testa hur snabba 3 bilar är och låta en av dem göra 0-100 på grus.

Läser du hela mina inlägg så är jag sjukt glad att du la upp det här. För den billiga minikameran står på inköpslistan och ska användas flitigt på hojen som ett verktyg för att kanske kompensera mina varvtider mot att jag är tjokk, farträdd och talanglös. :)

Morehk

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
-04 Suzuki Sv650 S
Orecic
Love it!

Har också gjort ett test mellan 3 action kameror, GoPRO Hd2, Rollei Bullet HD och en Rollei Bullet 4S,
Alla monterades likvärdigt på några olika motorcyklar. Och om jag nån gång får tag i ett enkel videoredigeringsprogram med PIP så kan jag visa skillnaderna. Iaf i slutändan så var det GoPron som var överlägset bäst, dom övriga är inte ens värda att fundera på. Har kanske en annan budget action kamera på gång som jag ska jämnföra med GoPro, ska bli intressant och se resultatet =)

//edit: Skall tilläggas att ingen av kamerorna var monterad på huvudet, bara på hojarna, Kanske går köra med Rollei på huvudet men hur kul är det?

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
En skribent ska kunna ta kritik vilket du inte alls verkar kunna ta.
Läste en av dina tidigare trådar där du testar kameror och påstår att ditt test publicerades i Expressen vilket då betyder att du ska föreställa journalist? isåfall är det ännu märkligare att du inte kan ta någon som helst kritik :va
Hur hade du tänkt bli bättre på det du gör om all kritik är av ondo?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!