Efter ett antal oberoende tester av olika kinakopior så skulle äntligen den skarpaste minimoton vara hemkommen till Sverige, alltså nya Z1, som är en kopia på den välkända ZPF modellen med BZM motor. Nya Z1 har varit i produktion sedan oktober 2005 och finns i två motorutföranden, 39cc och 49cc. Den sistnämnda är aktuell i detta test.
Då den vattenkylda 49cc motorn har 5-portar, 19 mm förgasare och skall utveckla +12hk kändes det hela betydligt mer spännade än någon tidigare testkörning. Exemplaret jag fick låna (det enda i Sverige) kom i en kartong, dvs ej körd och ihopmontering väntade. Mitt första intryck var mycket postivt när jag såg hur bl a svetsningarna såg ut på ramen. Mycket välgjort och inget hastverk som jag uppmärksammat på andra modeller. Ramkonstruktionen bygger på stål av högre kvalité enligt uppgift.
Z1:an har mekaniska skivbromsar med dubbla ventilerade skivor fram, vilket är väldimensionerat. Vid närmare kontroll fick jag justera in ett bromsok som ej hade korrekt vinkel mot skivan då det kärvade en aning. Motorn påminner mycket om originalet dock lite större. Dels pga den integrerade vattenpumpen som sitter under handstarten och dels pga att den drivs med en kuggrem från vevaxeln. Man skall veta att det är en kopia på en fantastisk racemotor, så att man ändå har lyckats så här långt i Kina redan är relativt imponerande.
Då det fortfarande var vinter i luften så blev det en inomhusbana som blev aktuell. Aspen's tvåtakts miljöbensin var ett nödvändigt val. Utan att röra några inställningar på motorn osv, så monterade jag på kåporna för att äntligen snart kunna starta hojen. Bultar och skruvar fick sig en liten skvätt av Loctite för säkerhets skull. Det rekommenderar jag varmt till alla kommande minimoto ägare. Drevningen blev enligt rekommendation 6/72 då banan är teknisk med snäva kurvor.
Motorn statarade på 3:e draget och gick fint på tomgång. Då temperaturen kommit upp så var gasresponsen god. Kopplingen gick in lite tidigt så det blev en omedelbar justering för att höja dragläget så nära effektpuckeln som möjligt. Kylningen verkade fungera bra då en jämn värme spred sig över kylaren och slangarna. Ett mindre läckage upptäcktes på expansionsbehållarens nippel för returvatten, men åtgärdades enkelt med en gummibricka.
Nu var det dags för banan, jag rullade ut sakta för att känna på bromsarna som greppade bra, körställningen är liksom övriga minimoto en aning kompakt då man är 1,8 m över havet, men ändå acceptabel. Efter några uppvärmningsvarv så skulle det börja gasas, motorn gick jämnt och fint och svarade bra vid acceleration trots original plåt-reeds och relativt fet bränsleblandning. Spontant kände jag att originalkopplingen inte greppade så distinkt som jag kanske hoppats på, men det är ju också en "kinakoppling" och man kan inte jämföra den med en race-carbonkoppling, som kostar det femdubbla mot original. När bromsarna väl hade blivit varma så var det dags för justering i depån för bästa verkan. Redan nu kände jag att de dubbla skivorna fram jobbade på topp för att bromsa Z1:an, så att jag på sikt skulle kunna avlägga schyssta varvtider.
Bara för att testet skulle bli så rättvist som möjligt behöll vi originaldäcken på. Det första jag hade gjort om jag hade köpt en Z1 hade varit att sätta på bra racingdäck. Gummikvaliteten på originaldäcken är närmast bakelit om jag får överdriva lite. Så några extrema kurvhastigheter ville jag inte utsätta mig själv eller Z1:an för. Men helt klart finns potential för att kunna köra riktigt fort med bra däck! Efter en del testande och många varv runt banan så är jag postivt överraskad av detta nya tillskott av en "minimoto kopia" från Kina.
Sammanfattning av mina testkörningar
+ Välbyggd och stabil ramkonstruktion
+ Kåporna med bra passform har stor likhet med ZPF originalet
+ Motorn är bevisligen idag den kraftfullaste av alla minimoto kopior från Kina
+ Mycket god acceleration och toppfart
+ Väldimensionerade bromsar
+ Bra balansförhållande, stabil hoj
+ Stor potential finns för att öka effekten och gassvaret över hela registret
+ Det finns mycket trimdelar att köpa till rimliga priser
- Originaldäcken är undermåliga
- Kopplingens grepp/dragläge kan kännas svagt
- Vajrarna hade en förmåga att kärva efter ett tag
Så avslutningsvis…
Står du i valet att köpa en Kina-minimoto för ca 7000 SEK så kan jag varmt rekommendera Z1:an pga dess kraftfulla motor som räcker länge för nybörjaren. Dessutom är det en mycket stabil och lättkörd minimoto. Skulle du även byta ut däck, vajrar och köpa en BZM originalkoppling med carbonbackar så har du en fantastisk minimoto med oerhört mycket fartresurser och körglädje. Som garanterat ger konkurrenterna en tankeställare..
Reservation!
Exemplaret som testades var en tidig modell av Z1:an och uppdateringar har gjorts till dags datum enligt uppgift. Vad som förändrats hänvisar jag med varm hand till återförsäljaren av modellen.
/Speedy
Då den vattenkylda 49cc motorn har 5-portar, 19 mm förgasare och skall utveckla +12hk kändes det hela betydligt mer spännade än någon tidigare testkörning. Exemplaret jag fick låna (det enda i Sverige) kom i en kartong, dvs ej körd och ihopmontering väntade. Mitt första intryck var mycket postivt när jag såg hur bl a svetsningarna såg ut på ramen. Mycket välgjort och inget hastverk som jag uppmärksammat på andra modeller. Ramkonstruktionen bygger på stål av högre kvalité enligt uppgift.
Z1:an har mekaniska skivbromsar med dubbla ventilerade skivor fram, vilket är väldimensionerat. Vid närmare kontroll fick jag justera in ett bromsok som ej hade korrekt vinkel mot skivan då det kärvade en aning. Motorn påminner mycket om originalet dock lite större. Dels pga den integrerade vattenpumpen som sitter under handstarten och dels pga att den drivs med en kuggrem från vevaxeln. Man skall veta att det är en kopia på en fantastisk racemotor, så att man ändå har lyckats så här långt i Kina redan är relativt imponerande.
Då det fortfarande var vinter i luften så blev det en inomhusbana som blev aktuell. Aspen's tvåtakts miljöbensin var ett nödvändigt val. Utan att röra några inställningar på motorn osv, så monterade jag på kåporna för att äntligen snart kunna starta hojen. Bultar och skruvar fick sig en liten skvätt av Loctite för säkerhets skull. Det rekommenderar jag varmt till alla kommande minimoto ägare. Drevningen blev enligt rekommendation 6/72 då banan är teknisk med snäva kurvor.
Motorn statarade på 3:e draget och gick fint på tomgång. Då temperaturen kommit upp så var gasresponsen god. Kopplingen gick in lite tidigt så det blev en omedelbar justering för att höja dragläget så nära effektpuckeln som möjligt. Kylningen verkade fungera bra då en jämn värme spred sig över kylaren och slangarna. Ett mindre läckage upptäcktes på expansionsbehållarens nippel för returvatten, men åtgärdades enkelt med en gummibricka.
Nu var det dags för banan, jag rullade ut sakta för att känna på bromsarna som greppade bra, körställningen är liksom övriga minimoto en aning kompakt då man är 1,8 m över havet, men ändå acceptabel. Efter några uppvärmningsvarv så skulle det börja gasas, motorn gick jämnt och fint och svarade bra vid acceleration trots original plåt-reeds och relativt fet bränsleblandning. Spontant kände jag att originalkopplingen inte greppade så distinkt som jag kanske hoppats på, men det är ju också en "kinakoppling" och man kan inte jämföra den med en race-carbonkoppling, som kostar det femdubbla mot original. När bromsarna väl hade blivit varma så var det dags för justering i depån för bästa verkan. Redan nu kände jag att de dubbla skivorna fram jobbade på topp för att bromsa Z1:an, så att jag på sikt skulle kunna avlägga schyssta varvtider.
Bara för att testet skulle bli så rättvist som möjligt behöll vi originaldäcken på. Det första jag hade gjort om jag hade köpt en Z1 hade varit att sätta på bra racingdäck. Gummikvaliteten på originaldäcken är närmast bakelit om jag får överdriva lite. Så några extrema kurvhastigheter ville jag inte utsätta mig själv eller Z1:an för. Men helt klart finns potential för att kunna köra riktigt fort med bra däck! Efter en del testande och många varv runt banan så är jag postivt överraskad av detta nya tillskott av en "minimoto kopia" från Kina.
Sammanfattning av mina testkörningar
+ Välbyggd och stabil ramkonstruktion
+ Kåporna med bra passform har stor likhet med ZPF originalet
+ Motorn är bevisligen idag den kraftfullaste av alla minimoto kopior från Kina
+ Mycket god acceleration och toppfart
+ Väldimensionerade bromsar
+ Bra balansförhållande, stabil hoj
+ Stor potential finns för att öka effekten och gassvaret över hela registret
+ Det finns mycket trimdelar att köpa till rimliga priser
- Originaldäcken är undermåliga
- Kopplingens grepp/dragläge kan kännas svagt
- Vajrarna hade en förmåga att kärva efter ett tag
Så avslutningsvis…
Står du i valet att köpa en Kina-minimoto för ca 7000 SEK så kan jag varmt rekommendera Z1:an pga dess kraftfulla motor som räcker länge för nybörjaren. Dessutom är det en mycket stabil och lättkörd minimoto. Skulle du även byta ut däck, vajrar och köpa en BZM originalkoppling med carbonbackar så har du en fantastisk minimoto med oerhört mycket fartresurser och körglädje. Som garanterat ger konkurrenterna en tankeställare..
Reservation!
Exemplaret som testades var en tidig modell av Z1:an och uppdateringar har gjorts till dags datum enligt uppgift. Vad som förändrats hänvisar jag med varm hand till återförsäljaren av modellen.
/Speedy
Bifogat
Last edited: