Textil eller skinn

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag skall köpa nytt ställ och jag funderar på om jag skall köpa textil eller skinn. Vilket skyddar bäst? Jag kör inte på bana, kommer att pendla till jobbet och naturligtvis ut och köra på fritiden.

Finns det några snygga textilställ? (länka gärna)

Vad är fördelar/nackdelar med skinn, textil?

Vilken färg på stället tycker ni skulle passa bäst till min blåa R1?

Ge gärna tips på prisvärda ställ (billiga och bra kvalite)

Tack på förhand

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Skulle du åka av hojen & kana på asfalt/grus eller dyl. så är skinn betydligt mer slitstarkt. Dessutom är skinn (oftast) likväl fukttåligt som textil. I de flesta fall även lättare att rengöra & hålla rent. Köp ett ställ i skinn.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
köp ett skinnställ, klarar nötning mycket bättre, samt är tightare vilket håller skydden på plats!

Ozzi

Guest
Ska du köra i regn ta textil, ska du syna asfalten välj skinn...helst getskinn.:tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det här har ju diskuterats in absurdum här på SH, men vi kan ta det ett varv till :rolleyes:

Jag håller på skinn! Skydden sitter på plats, det har bättre tålighet mot hasning och det sitter tight, vilket både gör att du glider och inte riskerar att snurra om du går omkull, och du har bättre kontakt med hojen. Det är ju mer sak samma på en FJR, ST eller R-GS som man iaf mest sitter mitt på, men på en sporthoj så flyttar man ju runt en del när det svänger, och då har man sämre kontakt med hojen med textilkläder, skinn ger bättre kontakt.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Skinn helt klart, även om jag själv kör blandat; skinnjacka och textilbrallor. Handlar mest om att jag vill sitta skönt och kunna vara flexibel dock.

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Tackar för svar!
Det låter ju som det blir skinn, verkar vara mer fördelar med det, nackdelen är väl när det börjar regna.

Hur mkt tycker ni man skall lägga på ett skinnställ för att få ett med bra kvalité?

Vad tycker ni passar till min blåa hoj?

Har ni tips på snygga ställ? länka gärna

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Textil skyddar bra mot regn............... Skinn skyddar bra mot asfalt.

Mitt tips är ett skinnställ och ett regnställ, säkert och vattentätt.

Kneedrag

Guest
Skinnställ helt klart

Sen har du olika kvalitet på skinnen.
Ko-skinn slitstarkt men ganska tungt.
Get-skinn lättare än ko-skinn
Kängaru-skinn lätt ,tunt men lika slitstarkt som ko-skinn. Många Motogp förares val.

När det är riktigt ösregnar ner och man hamnar i sådant väder. Dra över en regnjacka/regnställ .Har mitt förvarat i kutsen eller rygga.

Ozzi

Guest
Skinnställ helt klart

Sen har du olika kvalitet på skinnen.
Ko-skinn slitstarkt men ganska tungt.
Get-skinn lättare än ko-skinn
Kängaru-skinn lätt ,tunt men lika slitstarkt som ko-skinn. Många Motogp förares val.

När det är riktigt ösregnar ner och man hamnar i sådant väder. Dra över en regnjacka/regnställ .Har mitt förvarat i kutsen eller rygga.

Plus att getskinnet är avsevärt mycket rivstarkare än nötskinn.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vad kan kläder skydda mot?

Drämma in i fast hinder brevid vägen? Nej.

Bli överkörd? Nej.

Etc...

Det enda kläder skyddar dig mot är glid.
Vad kan ett ställ skydda dig mot? Glida utmed asfalt. Vilket glider du helst i?

Skinn. Glider jag helst i.

Mina korvören.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Skinn skyddar ju som sagt bättre när man glider på asfalten men å andra sidan kan man ju fundera över hur långt man åker kana på asfalt i en genomsnitslig vurpa.
Jag inbilar mig att man i realiteten inte kanar specielt långt om man vurpar i trafik om man håller någorlunda pendlingsfart så där kanske man skall överväga andra skyddsvärden som att skydden sitter på plats ordentligt, att man inte blir kall och blöt och tappar koncentrationen(passiv säkerhet), att man syns ordentligt, att man lätt får på sig grejjorna om man skall åka till jobbet etc.
På bana är det en helt annan femma såklart, där är det mer naturligt att ha ett redigt raceställ som sitter som en yttre hud(obekvämt att pendla i ?), man kör ju sällan i regn och man är ganska aktiv så kall och blöt blir man kanske inte så ofta.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
När du inte tänker överstiga hastighetsbegränsningarna så är passformen betydligt viktigare än materialet. Jag skulle lätt använda textil till jobbpendeln t.ex. Själv så har jag både och men skinnet har bara åkt på 3-4ggr...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad kan kläder skydda mot?

Drämma in i fast hinder brevid vägen? Nej.

Bli överkörd? Nej.

Etc...

Det enda kläder skyddar dig mot är glid.
Vad kan ett ställ skydda dig mot? Glida utmed asfalt. Vilket glider du helst i?

Skinn. Glider jag helst i.

Mina korvören.
Nja, ställen har ju en hel del skydd i sig också, för armbågar, axlar, knän, smalben mm, och dom skyddar riktigt bra mot smällar också, tro mig, jag har testat! Skillnaden mellan skinn och textil där är ju att i ett skinnställ sitter skydden still på rätt ställe, det gör dom inte riktigt lika bra i textilställ. Men visst, skinnet som sådant skyddar ju inte mot rent slagvåld mer än vad textil gör.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...