Thailand med barn och minimalt med ansträngning...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vi funderar på att åka till Thailand i februari/mars...

Jag vill få maximal avslappning och sol och bad. Jag är inte ute efter att "se landet" eller "uppleva kulturen". Min semester skall vara helt "markusifierad" och att gå till poolbaren och köpa en drink skall motsvara en fyra på den femgradiga ansträngningsskalan...

Jag vill bo på ett område som är så komplett att man kan vara där i två veckor utan att lillkorven börjar klättra på väggarna, ett redigt poolområde och lite andra aktiviteter för en femåring bör finnas tillgängliga.

Var skall man åka?
Jag undviker gärna storstädernas trafik, nattliv och härj men vill heller inte bo på en halvöde ö som inte rymmer något annat än ett enda gigantiskt hotellkomplex...

Med barn handlar restaurangbesök mest om att kasta i sig lite mat och sedan gå vidare så därför får hotellet gärna ha en bra restaurang för de dagar då lillkorv har för lite tålamod för att låta sina föräldrar äta finmiddag i lugn och ro på någon av de lokala a la carte..

Av olika skäl har jag en bunt resecheckar från Ving så huvuddelen av resan måste ordnas via dem.

Edit:
Givetvis finns även en kostnadsaspekt. Skulle jag haft den "typiske" SH:arens ekonomi hade jag givetvis bara letat upp de två fetaste femstjärniga anläggningarna och dragit ner och låtit min personliga passopp för vistelsen servera mig men som svennebanan får jag nöja mig med mer överkomliga resealternativ.

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Sälj barnen till en tysk turist på flygplatsen så får du lugn och ro på restaurangen. :fördomsfull

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Edit:
Givetvis finns även en kostnadsaspekt. Skulle jag haft den "typiske" SH:arens ekonomi hade jag givetvis bara letat upp de två fetaste femstjärniga anläggningarna och dragit ner och låtit min personliga passopp för vistelsen servera mig men som svennebanan får jag nöja mig med mer överkomliga resealternativ.

Jag vet inte om du känner till begreppet Flashback-kewk, men du har just myntat ett liknande, SH-börs...

Abnormt stor och alltid välfylld.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag vet inte om du känner till begreppet Flashback-kewk, men du har just myntat ett liknande, SH-börs...

Abnormt stor och alltid välfylld.

Med tanke på att alla "kan ni tipsa om.."-trådar så snabbt fylls med alla premiumalternativ som tänkas kan får man ju utgå från att SH:arna är extremt välbärgade eftersom "prisvärde" aldrig är en faktor då alla går direkt på de mest exklusiva & premium/high-end alternativen direkt.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om det nu är Ving du skall resa med så är de säkert behjälpliga med info om vilken anläggning som passar bäst.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om det nu är Ving du skall resa med så är de säkert behjälpliga med info om vilken anläggning som passar bäst.

Frågar man resebolaget så brukar alla anläggningar vara top notch. Givetvis kommer jag fråga dem med men det skadar aldrig att få en second opinion. Dyker det upp tillräckligt bra alternativ så kan det bli aktuellt med flygstol(via Ving) och boka boendet separat. Dessutom så är det ju välkommet om någon som själv rest med Ving har lite feedback på sin resa. Särskilt de som är missnöjda då man helst inte vill upprepa deras misstag.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Börjar med att tipsa om vart i landet du ska först och främst;
Östkusten, inget annat. Allt är bättre här, både väder och folk och natur. Överlag åtminstone.
Koh Chang är en lagom ö i alla bemärkelser, inte mycket trafik och det ligger högt upp i viken= bra väder.
Ganska "nytt" alternativ då de fick el för inte mindre än typ 10 år sedan så det exploateras fortfarande och stora hotellanläggningar a la Gran canaria är inte i överflöd.

Annars är Koh Samui ett vettigt alternativ då det finns enormt mycket att välja på och har en bra flygplats så det är lätt att ta sig hit med flera bolag tror jag.
Ön har varit med riktigt länge så hotellutbuden är stora och väldigt bra. Du har 4-5 "byar" att välja på så vill du inte bo mitt på Chaweng så finns det andra bra alternativ.
Bra shopping om man inte orkar stanna i Bangkok 1 dygn på vägen hem för att gå på MBK eller liknande, vilket jag rekommenderar starkt. På 8-10 timmar kan man shoppa loss ganska bra och få med sig allt från billigt original till gratis kopior hem, typ.
Betydligt mer trafik på Samui än tex Chang men fortfarande måttlig.

Anledningen till att jag säger att du ska välja östkust framför västkust är för att det är jävligt smutsigt på väst och sen den största anledningen av dem alla, det är muslimer där. Missförstå mig rätt, jag avskyr alla religioner men dessa jävla dårar är märkbart mycket otrevligare än tomtarna på andra sidan landet. Både sämre mat och sämre service med andra ord.
Vi åkte runt på flertalet av öarna på västkusten och blev aldrig riktigt nöjda. Koh Lanta som ska vara så jävla bra är en skitliten ful smutsig jävla ö med ofarbara vägar och alldeles för mycket muslimer. Krabi var snäppet värre.

Bästa resmålet i Thailand någonsin för egen del är Koh Panghan och den ligger 30 minuter med båt från Samui och det finns ett jävligt bra hotell som är ungefär vad du söker och enda nackdelen är att det ligger ett stenkast från stora stranden där full moon partyt hålls. Inte så att det stör dock, pundarna som är där har inte råd att bo så bra ändå :D
Något namn har jag inte men en karta kanske jag kan hitta någonstans i gömmorna och peka ut det för dig.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Har varit på Bang Tao Beach två gånger med barnen själv. Första gången var de 2,5 och 5,5 och då bodde på på hotell Amore. Billigt och det finns inget att göra - MEEEEEEEN hotellet brevid är Vings hotell med underhållning, barnbuffe, coola pooler etc. Stranden är jättefin, lång och inte alls överchokad med folk, vi var då vid jul och den var nästan tomt. Sen åkte jag till samma strand en gång till med Fritidsresor och hotel Dalar, de var då 4 och 7, tråkigt då ingen underhållning men tjejerna älskade att de har rosa handdukar och poolutgång direkt från rummet. Men jag skulle inte åka dit igen.

Men jag åker gärna till samma strand och då till Vings hotell då de har jättebra för barn och stranden är perfekt! Jag har som sagt var åkt som ensam vuxen med två barn helt utan problem. Dessutom direktflyg på ca 11 timmar från Arlanda till Puket flygplats och Bang Tao beach ligger ca 30 minuter med buss från flyget - ytterligare argument när man reser med barn.

Själv åker jag till Thailand och Rayong om några dagar, denna gång utan barn för TOTAL avkoppling i 23 dagar - whieha!

Lycka till!
Milla

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Bangtao Beach

Massor av ungar, gratis barnbuffé, Lollo och Bernie, glass- och läskkort osv.
Stan ligger några tioor bort med taxi.

Anders skrev:

Rockmorsan skrev:

Tack för tipsen!
Just nu väger det ganska jämt. Å ena sidan verkar Koh Chang oerhört vackert och mysigt så det toppar nog önskelistan just nu för egen del och detsamma gäller frugan.

Väger man in lillkorvs perspektiv så blir det dött lopp då Bangtao Beach verkar oöverträffat om man skall hålla en femåring stimulerad i två veckor. Till det kommer tanken på att ett större och barntätare komplex kan innebära att lillkorv träffar barn att leka med = fler vuxna som kan turas om med barnpassningen = mer tid att ligga under parasollet och läsa en god bok och sippa på en kall öl för mig.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Med tanke på att alla "kan ni tipsa om.."-trådar så snabbt fylls med alla premiumalternativ som tänkas kan får man ju utgå från att SH:arna är extremt välbärgade eftersom "prisvärde" aldrig är en faktor då alla går direkt på de mest exklusiva & premium/high-end alternativen direkt.

Med risk för att göra dig besviken korvis (eller glad kanske?). Det spelar ingen roll hur premium du åker - åker du till Thailand, med barnen dessutom, kan du per definition idag inte bli mer Svenne-banan :fakta

Så ryck på axlarna, luta dig tillbaka i solstolen, sippa på din öl, vinkla ner solhatten och le förnöjt åt dig själv och alla svenskar på stranden som oavsett SH-börs alla är lika Svenne-bananiga :D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag vill inte på något sätt ifrågasätta ert resmål men varför just Thailand? Låter på mig som ni kan åka till vilket all inclusive hotell på vilken turistort som helst i världen som kan underhålla lillkorv och erbjuda er avkoppling, lite sol och värme under två veckor.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag vill inte på något sätt ifrågasätta ert resmål men varför just Thailand? Låter på mig som ni kan åka till vilket all inclusive hotell på vilken turistort som helst i världen som kan underhålla lillkorv och erbjuda er avkoppling, lite sol och värme under två veckor.

Vi har nog inte tänkt köra "all inclusive" även om jag vill ha tillgång till restaurang för snabb utfodring av lillgrabben, däremot är du något på spåret. Thailand är egentligen inget självändamål. Jag vill dock inte åka till vare sig Kanarieholmarna eller Egypten och då är det nog Thailand som verkar mest värt. Skall man dessutom vara borta i två veckor så skadar det inte att Thailand är billigaste landet att besöka sett till priserna på mat och dryck.

Även om jag ger sken av att jag inte tänkt lämna hotellområdet så är det inte riktigt så illa.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vem bryr sig om det är svennebananigt att dra till Thailand? Massvis av folk gör det av en anledning, att det är ruskigt bra resmål för pengarna helt enkelt. Egypten i all ära, men vem fan vill åka dit? Otrevligt folk och dålig mat och smuts överallt.

Korvis, Spana in Koh Chang lite mer för ungar kan jag lova dig att det fanns när vi var där. Nu är det dessutom ett par år sedan och med tanke på hur mycket de byggde då så finns det garanterat ett större hotellkomplex som du söker.
Undvik dock Whitesand beach då det är både sämre och dyrare där och att precis alla ska dit. Några stränder längre ner på ön bjuder på betydligt lugnare tillvaro utan försäljare (eller väldigt få åtminstone) och mycket finare stränder.
Och du slipper höra trafiken som går ca 20 meter från stranden.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag stämmer in i kören om Bangtao Beach.
Har aldrig bott där själv, men vi har varit på Phuket tre år i rad och brukar ta moppen dit några gånger just för att det är en av de finaste stränderna på ön samtidigt som den är väldigt lugn. Förhållandevis få turister och väldigt lite försäljare.
Vi har sagt att vi ska bo där om vi drar till Thailand igen.

Vi brukarha base camp på något av hotellen vid Karon eller Kamala beach just för att det finns ett stort utbud av restauranger och nöjen där. Men med knodd i bagaget så blir det mer intressant med Bangtao som bas.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Själv är jag så osvensk att jag aldrig kommer att åka till Thailand. Trivs löjligt bra i USA och väljer därför Florida före Thailand. Behagliga temperaturer, lätt att kommunicera, bra mat och stort utbud av nöjen (även för de minsta). Tror det är ungefär samma restid. Plus att man faktiskt kan hyra bil billigt i 2 veckor och våga köra där (något jag troligtvis aldrig skulle göra i Thailand). Sen slipper man alla löjliga "hello, u fro sweden? Wanna buy this (crap)?" -typer.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Själv är jag så osvensk att jag aldrig kommer att åka till Thailand. Trivs löjligt bra i USA och väljer därför Florida före Thailand. Behagliga temperaturer, lätt att kommunicera, bra mat och stort utbud av nöjen (även för de minsta). Tror det är ungefär samma restid. Plus att man faktiskt kan hyra bil billigt i 2 veckor och våga köra där (något jag troligtvis aldrig skulle göra i Thailand). Sen slipper man alla löjliga "hello, u fro sweden? Wanna buy this (crap)?" -typer.

Jag tvivlar inte på att Florida är grymt, även om det självklart är dyrare än Thailand även när dollarkursen är låg. Men det är ju som att jämföra äpplen och päron och man kan ju faktiskt åka till båda ställena, variation är bäst.
Det där med att det är farligt att köra bil i Thailand däremot bara fjant. Ok, Stockholmare göre sig icke besvär men de ska ju inte framföra bil ändå :rolleyes:
Men det är hur lugnt som helst, många gånger är det flerfiliga vägar även i städerna med mittremsor och de mindre vägarna klarar man lätt om man kör som folk.
Vi hyr alltid bil i Thailand och det har aldrig varit problem. Många gånger får man köra om thailändare då de ibland kör som våra kärringar här i Sverige.
Motorcykel, samma sak där. Visst, det kan vara läskigt att åka utan hjälm men man får ju tänka på hur man kör. De olyckor som sker dagligen är säkerligen beroende på att det är folk som aldrig har suttit på annat än en moppe, eller så är det överförfriskade 20-åriga killar som skaa visa sig tuffa och köra på bakhjulet eller dylikt.

Det var en dödsolycka med motorcykel inblandad första dagen vi kom till Koh Chang, en på hoj hade kört rätt in i arslet på en stillastående bil. Rätt surrealistiskt att dagen efter se hur de hade ritat upp med krita där kroppen låg :(

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tack för tipsen!
Efter att ha velat fram och tillbaka kommer det nu bli Kamala Beach i Phuket.
Det fanns många orter där stränderna verkade vackrare men valet avgjordes på det som nämndes i början av tråden, nämligen maximal avkoppling.
På resorten kan lillkorv hållas sysselsatt och med poolaccess från rummet kräver ett bad inte mer än 2 meters promenad.
http://www.ving.se/thailand/kamala-beach/sunwing-resort-kamala-beach

Fråga till er som varit i Thailand:
- Bör/skall man vaccinera sig mot allehanda elände?
- Om ja, var gör man detta lämpligen?

Edit:
MatTaFaKKA!
500 spänn per dosdjävel å minst tre doser per person med det där jävla TwinRix.

Ska fan ta reda på ingredienserna och koka ihop själv hemma i köket.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...