The return of the 600.

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Nu är jag väl sent på det som vanligt men ser när jag tittar i Mc-kataloger över 2016 års modeller att alla fyra japsar har tagit in supersport 600.or. igen. Undrar varför dom satsar på detta segment. Är det billigare försäkringar på gång? eller är det på allmän begäran. En 600 sporthoj är ju roligare än det mesta på en småbana (ex.Knutstorp,falkenberg) .Vad tror ni?

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Man kan ju alltid hoppas. Dock kommer Triumph att lägga ner sin 675 Daytona produktion.
Blir ett ganska stort gap från 125 2T/250 4T till literklubba i racingvärlden om inte 600 får vara kvar.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Man kan ju alltid hoppas. Dock kommer Triumph att lägga ner sin 675 Daytona produktion.
Blir ett ganska stort gap från 125 2T/250 4T till literklubba i racingvärlden om inte 600 får vara kvar.

Finns det ens tvåtakt kvar i produktion eller är det bara gamla hojar?
Exempelvis Aprilia RS verkar rolig, men RS 125 har väl blivit ersatt av RS4 125 (fyrtakt) och RS 250 har blivit nerlagd för många år sen. :(
Ja mopeder finns ju fortfarande, men tänkte på 125 och uppåt, asfalts hojar, inte enduro eller cross.

Även 250 fyrtakt verkar blivit ersatt av 300 istället, Exempelvis Ninja 300, Yamaha R3 och CBR300.

Är "125 2T/250 4T" bara en classic-cup nuförtiden?

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Tänk om Honda skulle släppa en ny CBR600RR, eller en RVF600 (eller vad en V4 Honda 600 räser skulle kallas). Det vore nog det bästa som Kunde hända efter att man uppfann hjulet skulle jag säga.
:banana

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Finns det något i bruset angående ryktet om en ny R6?
Själv har jag inte haft nyköplust ÖHT sedan 2009.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Finns det något i bruset angående ryktet om en ny R6?
Själv har jag inte haft nyköplust ÖHT sedan 2009.

Ingen ny i år. Senaste 2-3 åren har man bara kunnat beställa en R6, nu tar importören in några stycken och de flesta Yamaha-ÅF har väl beställt 0-2st tror jag. Hoppas det kommer en ny 2017..

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Nu är jag väl sent på det som vanligt men ser när jag tittar i Mc-kataloger över 2016 års modeller att alla fyra japsar har tagit in supersport 600.or. igen. Undrar varför dom satsar på detta segment. Är det billigare försäkringar på gång? eller är det på allmän begäran. En 600 sporthoj är ju roligare än det mesta på en småbana (ex.Knutstorp,falkenberg) .Vad tror ni?

Jag tror nog tvärtom, 600 sporthoj är i princip redan död i Sverige.

Enligt de fyra japsarnas svenska hemsidor så är det bara R6 och ZX-6R som tas hem som 2016 års modell. GSX-R 600 har inte sålts ny sedan 2014 och CBR600RR inte sedan 2013.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tror nog tvärtom, 600 sporthoj är i princip redan död i Sverige.

Enligt de fyra japsarnas svenska hemsidor så är det bara R6 och ZX-6R som tas hem som 2016 års modell. GSX-R 600 har inte sålts ny sedan 2014 och CBR600RR inte sedan 2013.

Att inte cbr och r6 säljs nya kan ju bero på att de inte utvecklats något sen 2007-08, förvisso finns väl ett litet behov av nya mtp. antalet mulade så några går nog att sälja men är det samma hoj sen evigheter tillbaka så kanske nybehovet avtar lite.....

Sukan och kawwan har väl varit lite efter och har utvecklat sig ikapp men även de är ju relativt oförändrade sen iaf. -13.

Som en tidigare racerbekant sa till mig, "är det inte dags att köpa ny hoj nu, det är ju 2016 i år", han trodde mig nästan inte när jag sa att det i princip var samma hoj sen 2008 och exakt lika sen 2010 så det fanns inget motiv....

Tror det kommer nya med start nästa år, iaf. om literhojarna säljer på som dom gör, finns ett uppdämt behov av nytt även i 600-klassen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är ett svårt segment idag. Skitdyrt ägande och små förbättringar under senare år. Det ska vara launch controll, antisladd och andra dyra finesser som skulle kunna locka och kanske även sänka premierna (?).

Eller så slår det först när hojarna börjar komma med egen wifi (eller finns det kanske? Jag lever kvar i 90-talet). :)

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur är det i övriga Europa och i USA?
Säljs det några volymer av dom?
Här i Sverige har det väll alltid varit 1000cc som gäller.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Va?!:skrämd
Var finns den informationen? Låter helkonstigt, det är val en av de mer framgångsrika hojarna i det segmentet?
Inte jättekonstigt, när jag frågade triumph varför dom inte hade med daytonan sa dom att dom knappt säljer några alls. Pga försäkringspriserna påstod dom.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Daytonan ska väl komma med 800cc motor har jag läst nånstans?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Att inte cbr och r6 säljs nya kan ju bero på att de inte utvecklats något sen 2007-08, förvisso finns väl ett litet behov av nya mtp. antalet mulade så några går nog att sälja men är det samma hoj sen evigheter tillbaka så kanske nybehovet avtar lite.....

Sukan och kawwan har väl varit lite efter och har utvecklat sig ikapp men även de är ju relativt oförändrade sen iaf. -13.

Som en tidigare racerbekant sa till mig, "är det inte dags att köpa ny hoj nu, det är ju 2016 i år", han trodde mig nästan inte när jag sa att det i princip var samma hoj sen 2008 och exakt lika sen 2010 så det fanns inget motiv....

Tror det kommer nya med start nästa år, iaf. om literhojarna säljer på som dom gör, finns ett uppdämt behov av nytt även i 600-klassen.

Kawa har varit oförändrade sedan 2009, mer eller mindre. 2013 borrade de upp cylindrarna 1mm igen för att få till de jättebraiga 636cc igen, men i övrigt är det samma hoj som innan, och så lade de till ABS och TC för den som vill betala lite extra. Ansöker man hos dem så får man köpa en på 599cc lite billigare dock. Med lite tur. Om man anses tillräckligt seriös. Då får man även välja o vraka lite ur kit-katalogen xD Vet dock inte om jag skulle kalla dem för lite efter med tanke på hur det sett ut i WSS? Vinst för en kawa-förare 2012 och 2015, Vinst för kawa som tillverkare 2013 och 2015, de har även hängt med bra i IDM. Att de sedan inte är så värst populära här i Sverige är väl en annan sak, gissar på att de hamnat på efterkälken i popularitet och därmed kunskap pga de 36 extra kubiken?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Förutom att det finns ett par racingklasser (med några dussin deltagare?) förstår jag inte varför det skulle säljas några 600-sportisar i Sverige. Försäkringen är ju fortfarande snordyr och då kan man ju lika gärna köpa en 675/750/800/1000.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förutom att det finns ett par racingklasser (med några dussin deltagare?) förstår jag inte varför det skulle säljas några 600-sportisar i Sverige. Försäkringen är ju fortfarande snordyr och då kan man ju lika gärna köpa en 675/750/800/1000.

För att om man kör på gata så gör skillnaden i effekt mellan en 600 och en 1000 ingen jätteskillnad, så om det i övrigt hade varit samma tekniska nivå (vilket det ju iofs inte är längre) så hade man kunnat skaffa en några tiotusen billigare 600 istället för en literhoj. försäkringarna är ju typ samma, så där spelar det ju ingen roll direkt.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
675 är 3cyl, så den klassar in som 600, precis som 2cyl 750. Men som du säger, superstock 600 och rookie 600 är väl sammanlagt 50 pers...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati