Thinner på Primer?

Cbren

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Hoj
CBR 900
Hej,

Skulle vilja ha lite hjälp/tips.

Har primat klart mina kåpor och andra delar, och nu köpt på mig färg (svart + härdare och förtunnare).

Vad skall jag tvätta primern med? innan jag lägger färgen? (man har ju varit där och pillat :) )
Jag vet iaf att jag inte skall använda avfettningsmedel, men råkade höra att jag skall använda thinner och inte ens T-röd.

Håller plasten/primern för thinner? finns det "snällare" thinners?

:confused:

Tack på förhand!! snart är soooooooolen här ! :D

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
plast o primer o allt kan reagera olika på thinner, de är den hårda vägen som gäller.. köper man allt på samma ställe så bruka dom ha koll på vad man ska ha.

Cbren

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Hoj
CBR 900
Tack för svar!

Ja det får bli att provtesta lite thinner på nån kåpdel ( o se den smälta till intet :D )

Verkade vara en hyggligt svår fråga? tycker folk borde provat det x-antal gånger :S

Tack en engång

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
När man blästrar resonerar man att det aldrig blir renare, alltså inget "rengöringsmedel" efter. Jag tänker likadant när det gäller slipning, även om det förstås inte är samma sak riktigt. Men mitt förslag är att dra över lätt en sista gång med fint papper och damma sedan av med ren luddfri trasa innan du lägger lacken. Gör jobbet med nytvättade händer eller hellre latexhandskar.

Edit: Om du vill rengöra måste det väl gå att använda lösningsmedlet du har till färgen du ska lägga!? Om den löser grunden för lätt kanske det blir probs när du lackar.

Last edited:

Cbren

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Hoj
CBR 900
Tjena igen! :)

Pratade lite med svärfar om det innan, just om att kanske bara slipa ner lite snabbt/lätt och sen använda klibbtrasa (heter det så? :p)

får nog bli det lätt med 1600 papper och sen bara köra på, spela roll det är ju bara pengar :huvet

Tack för svar!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tack för svar!

Ja det får bli att provtesta lite thinner på nån kåpdel ( o se den smälta till intet :D )

Verkade vara en hyggligt svår fråga? tycker folk borde provat det x-antal gånger :S

Tack en engång

Är det inte så att primer och toplack är baserade på olika lösningsmedel. När jag lackade mycket så var primern cellulosathinner baserad och toplacken var syntetthinner baserad.

Cellulosabaserad löser syntet men inte tvärt om, om jag kommer ihåg rätt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...