This is the läge!

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Tja alla SM-proffs!

Har en liten fråga som jag nästan med säkerhet vet att någon av er har svar på. Min kompis bytte till sig en Husaberg 650 SM -03 häromdagen av någon kille från Växsjö (postar inte hans namn här ännu), hojarna inspekterades och byttes i befintligt skick med allt vad det innebär. Misstaget min kompis gjorde var att ej ta med sig någon erfaren förare som hjälpte till att titta så att hojen var ok och nu har det uppstått rätt trista problem.

När jag fick prova hojen häromdagen så kände jag omedelbart att det inte stod rätt till med den, den går helt enkelt kasst! Den varvar kanske till max 4-5000 varv (jag gissar här för varvräknaren sitter ej på) och sedan bara dör den? Känns ungefär som att tändsystemet bara lägger av eller att den får 4 liter soppa i sekunden som den ej kan göra sig av med, effekten saknas helt och den är så slö att jag inte ens kunde plocka upp den på bakhjulet på ettan utan att kasta mig bakåt och rycka upp den, och helt kass är jag inte på detta i vanliga fall. Dessutom så avger den fruktansvärda avgassmällar i detta läge. Den går alltså hyffsat upp till detta varvtal men sen är det helt rökt, kompisen blev upplyst om att det skulle vara varvtalsregulatorn som slog på men det finns inte en chans att det är så enligt mig, det skall ej kännas på det viset och ej heller skall den gå in så tidigt?

Först sa polaren att jo då, de skall gå så här när det är encylindriga 4-taktare men jag menade på att det finns inte en chans i helvete att det skall vara så. Med en hoj som väger dryga 110 kg och har vadå, 60 hk? Så skall den sticka iväg som en vettskrämd iller!
Så jag bad även en gammal kompis (F.d. svenk mästare i 500cc motocross) som har kört väldigt mycket 4-takt att testa den och han kände direkt även han att den inte gick över huvud taget. Jag är absolut ingen expert på Sm då jag körde tvitakt på min tid men något är väldigt fel, jag gissar på förgasare eller tändning, förmodligen det senare.

Någon här som känner till det här problemet och vet vad det kan vara? Supertrist hela den här historien i mitt tycke då jag personligen tycker att min kompis blivit lurad i detta köp...

:fakta
 
Last edited:

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Kolla så den står på HI på tändningen...... brevid gashandtaget finns en switch..... du kan välja mellan HI och Low, olika tändning beroende på om du ska köra i skogen (bottenvrid) eller gasa järnet!!!!

Edit: kammen kanske sitter någon kugg fel oxå, ring förra ägaren å fråga om han pillat i den?
 
Last edited:

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Tom Byron skrev:
Kolla så den står på HI på tändningen...... brevid gashandtaget finns en switch..... du kan välja mellan HI och Low, olika tändning beroende på om du ska köra i skogen (bottenvrid) eller gasa järnet!!!!

Åh fan, men inte skall den slå av helt även om den står på LOW? Är f.ö. nästan säker på att den knappen stod på High när jag tänker efter (jag som i.o.f.s.trodde att det var en ljusknapp, där ser man vad rökt man är på detta område...). :D

Kompisen tog f.ö. med sig en annan kille och gick igenom i princip hela motorn igår utan resultat, det enda de hittade var att en jorkabel satt löst till tändsystemet, men det såg inte ut som attdet skulle ha påverkat något..... förgasaren var rätt inställd och tändsystemet verkade vara rätt ställt även det....

Har det inte varit problem med Husabergs tändboxar, har ett svagt minne av detta någonstans ifrån?
 
Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
En Husa 650 -03 GÅR som ett skållat troll! :fakta Och omställningen till LO gör INTE att den går så där knackigt, om jag inte är helt ute och cyklar så jobbar den bara med ett lägre/snällare register dock inte så lågt att den lägger av... Jag körde på LO på Vessingsboda första ggn, när jag hade orginalsystemet kvar, blev inte så hetsigt när jag puttrade fram i kurvorna...

Min första tanke var att trottelstopp och ev. andra strypningar satt kvar, men så fånigt kan det väl ändå inte vara?!? :rodnar

Hoppas ni får ordning på det, det finns som sagt många som kan Husaberg här och 03-or finns det några stycken med!

Och det finns ingen varvräknare på Husan... men den bör varva till ca 9000 varv innan varvstoppet slår i. Har jag hört...

/ Vera
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Kolla så det sitter rätt munstycken i förgasaren om ni inte kollat det redan. Huvudmunstycket ska vara 190 och lågfart 40. Dom här cyklarna levereras med annan bestyckning från fabrik pga strypningen men man får en påse med andra munstycken med när man köper hojen. Kolla också så den svarta kåpan över luftfiltret är bortplockat, det sitter bara där för strypningens skull.

En annan sak jag tänkte på var ventilspelet. Är det aldrig justerat kan den gå kasst, ventilerna flyttar sig lite under inkörningsperioden så spelet blir för litet oftast. Ni hade kollat så tändningen står rätt, med kolven i TDC ska märket på tändplattan stå mitt för märket på svänghjulet.

Är det inte något av ovanstående har jag faktiskt ingen aning. Startar den lätt eller är den svår att få igång?
 

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Hmmmm....

Inga strypningar kvar, åtminstone inget trottelstopp. Tändningen rättinställd, inget lock över luftfiltret, rätt bestyckning, ventilspelet är jag ej säker på men inte skall det göra så mycket ändå?

Tändningen stod på high.

Jag gissar än en gång på tändboxen, trist!
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Kan huvudmunstycket gängat ur sig, det hände på min hoj iaf.... gick lite fett när den kom upp i varv........

mmmm, eller hade ni rivit allt.

Finns det ingen tändbox att låna då rå?
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Skit oxå!
Kolla så att det inte står massa vatten/fukt innanför tändkåpan. kan hända om man tvättar lite för ivrigt. torka ur o spraya 5-56. annars kan jag inte komma på nåt annat än det som tidigare sagts. kom igen nu alla husaägare o hjälp en kamrat i nöd!
hör av dig med hur det fortskrider, vi väntar med spänning
//m
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
HAr du bytt stift och kollat att tändningens jordning i ramen är ok då om färjen ej är bortskrapad från jordningen funkar den som isolator och hojen går kass på varv.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Tjyvluftar den efter förgasaren.. Det gjorde min, det var liknande symptom?
 

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Tack!!

För tipsen, vikommer att gå igenom allt som sagts här i tråden och försöka hitta felet. Skall även försöka få tag i den förre ägaren i morgon så får vi se vad han har att säga!

:tummenupp
 

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Ok! Nu då...

Kompisen har ringt runt en hel del nu på förmiddagen och 2 alternativ har utkristalliserats sig:

1. Tändboxen är åt helvete... Gör sig oftast gällande genom att tändningen i princip slutar funka när motorn skal gå från lågvarv till högvarv, någonstans vid 4-5000 varv. Kostnad ny tändbox runt 2000:-

2. Det finns tydligen en strypning till som sitter i ljuddämparen och gör att avgaserna trycks tillbaka in i i systemet när motorn närmar sig högvarvsregistret? Då kan detta fenomen uppkomma...

Vi skall i em kolla alternativ 2 och är det inte det så blir det en ny tändbox.

Tack för alla tips!

:tummenupp
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Jag har inte gjort något åt min ljuddämpare mer är att knacka bort gnistgallret (strypningen). Tvivlar på detta fel.

Skriv sedan gärna vad ni kom fram till...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Här är en länk till en av alla trådar som tar upp strypningarna åp husorna.

Låter ju klart som om det är tändningen tycker jag. Gnistgallret kan aldrig ge så mycket knas.
Kolla med närmsta ÅF om de inte kan reklamera.

Lycka till som fasen...
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Tja! låter som om det antingen är tänboxen eller skit i förgasaren!

låna en tändbox av nån och se om det blir nått bättre!
har en ligger till en 650 som bara snurrat nån timme som du kan låna om du vill och är det den så är den till salu för en 700kr

Mvh Freddie
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Supermoto skrev:
Här är en länk till en av alla trådar som tar upp strypningarna åp husorna.

Låter ju klart som om det är tändningen tycker jag. Gnistgallret kan aldrig ge så mycket knas.
Kolla med närmsta ÅF om de inte kan reklamera.

Lycka till som fasen...

Nope, gnistgallret kan inte åstadkomma något liknande... de glömde plocka bort det på min vilket jag upptäckte efter några veckor, blev i princip ingen skillnad på hojen efter jag plockat bort detta.
 

Slider

Lök,,
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Halmstad- Bästkusten!
Hoj
Honda 450 Bobber
Lämnade in hojen på KEVA Motor AB i Hässleholm. Martin ringde mig idag och sa att han har gått igenom hela hojen. Byte stift, kontroll av tändning, ventiler och rivt förgasaren i atomer mm och vips: efter två timmar arbete går den som ett skållat troll.
Han kunde inte peka exakt på vad det var för ngt fel då han gick igenom ALLT inom bränsle/ tändning då den fungerade klockrent efter genomgången.
Kan bara buga och bocka för ett klockrent & proffsigt bemötande och en mycket blygsam slutnota.
Skall ner och hämta hojen på onsdag så jag skall höra mig för lite mer exakt vad det var ifall ngn får framtida liknande problem.

// Slider
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
"Skållat troll"

Nu börjar det låta som en riktig Husa :tummenupp

Skönt det löste sig. Vore skoj att veta vad felet var om man dyker på nåt liknande själv. Använde ni den nya tändningen?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top