Thunderace hästkraft/vridmoment

YZF1070

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Helsingfors
Hoj
Yoshimura GSX-R1000
Har någon bromsat en FZR/T-ace motor med Wiseco1070cc kit?Jag har byggt en sådan motor putsad topp,1070kit och Akrapovic fullystem men hunnit inte ännu till bänken,vad borde den ge??
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
beroende på hur mycket du karvat. Men det intressanta är ju trots allt effekt/vikt
 

YZF1070

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Helsingfors
Hoj
Yoshimura GSX-R1000
Kolvkittet innehåller högkompkolvar(2.5mm överborrning) ringar och topplocks packning kostar 5140kr +cylinderfoder ungefär 2300kr här i finland.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det är nog svårt att avgöra, det mesta lär väl bero på din portade topp?
Standard ger väl en sådan hoj runt 125hk tror jag.
Men en 15-20 hk till tycker man ju du borde fått ur minst.
 

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Bästkusten
Hoj
Ingen längre...
Poacher skrev:
Standard ger väl en sådan hoj runt 125hk tror jag.

145Hk är det faktiskt! :7peta (fast, det är ju inte mätt på bakhjulet i och för sig... :va )

Hur mycket höjer man kompressionen ungefär med det kittet? Borde bli lite mer slitage på motorn då va?
 

YZF1070

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Helsingfors
Hoj
Yoshimura GSX-R1000
kompen är runt 12.5:1,wiseco meddelar 12:1 både för 1040 och 1070 kittet fast komphöjden är exakt samma,1070 har 1mm större bornning=mera kompression. :tummenupp
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Tompalino skrev:
145Hk är det faktiskt! :7peta (fast, det är ju inte mätt på bakhjulet i och för sig... :va )

Hur mycket höjer man kompressionen ungefär med det kittet? Borde bli lite mer slitage på motorn då va?
nä, jag menade bakhjulseffekt, tänkte att det var det intressanta, men visst du har rätt 145hk uppgavs på veven.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
stephenj skrev:
ca 138...*S*. Men du brukar ju ha rätt fast du är lite ödmjuk :hihi

:1pajas

Det är ett program jag hackat ihop som räknar på volymökning och kompressionshöjning. Brukar stämma rätt bra på mina egna hojar. Enda okända parametern är avgassystemet, fast oftast ger det bara ca 2 - 3 hästar längst upp om man inte har portat eller bytt knasare.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
hänger mycket på hur bra toppen blev, tidningen Bike gjorde en sån projekthoj engång i tiden, den som var gjort var: portad topp (avancerad Grottis), 750ians kamaxlar, scorpio avgassystem och dynojet kit, den gav 155bakhjulshästar men nått materialfel på veven satte stopp för bygget.

Jag läser i en gamal MotoSpeed katalog att enbart ett par Keihin FCR-39 ger nästan 20hk mer ur den motorn så det kan väl vara en bra investering :banana och till ditt 1070kit borde det inte bli sämre :tummenupp

Förövrigt råkar jag att ha just ett par såna förgasare till salu :D
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
YZF1070 skrev:
Har någon bromsat en FZR/T-ace motor med Wiseco1070cc kit?Jag har byggt en sådan motor putsad topp,1070kit och Akrapovic fullystem men hunnit inte ännu till bänken,vad borde den ge??


Jag hade 163 hästar på bakhjulet på min gamla Thunderace.

bara med att slänga på ett 1070 kit tror jag inte ger så mycket och allt hänger på hur mycket du grävt i toppen. och hur du grävt.
jag hade följande i min gamla motor.

1040kubik
Kammar från Webb
Keihin 39or
Laser helsystem
Toppen hade Grottis lagt ner 20.000:- i men efter ett år lämnade vi den till Mikael Esbjerg och han hittade 10 hästar till hux flux bara på toppen.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
PD skrev:
hänger mycket på hur bra toppen blev, tidningen Bike gjorde en sån projekthoj engång i tiden, den som var gjort var: portad topp (avancerad Grottis), 750ians kamaxlar, scorpio avgassystem och dynojet kit, den gav 155bakhjulshästar men nått materialfel på veven satte stopp för bygget.

Jag läser i en gamal MotoSpeed katalog att enbart ett par Keihin FCR-39 ger nästan 20hk mer ur den motorn så det kan väl vara en bra investering :banana och till ditt 1070kit borde det inte bli sämre :tummenupp

Förövrigt råkar jag att ha just ett par såna förgasare till salu :D

Var deras gamla topp jag köpte :)
men helt klart lönar det sig att hänga på en keihin brygga.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
andersbrink skrev:
Jag tippar på att du kommer att få 138 hästar om du tidigare hade 125.

låter vettigt beroende på hur det är grävt i toppen. men utan att gräva i toppen borde det hamna på ca 138,

Det gäller det att gräva rätt i toppen med. shitponfritt
utan flödesbänk och massor av erfarenhet är det inte lätt
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Var det du som köpte den :4skrika jag visste att dom hade den till salu på bike väldigt länge så jag tänkte att nu får jag den till bra pris men nää veckan före var det nån som varit där och hämtat den, DUUU..!!

Jag fick nöja mig med avgassystemet :(

12000 ville dom ha då, vad gav du för toppen?
 

YZF1070

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Helsingfors
Hoj
Yoshimura GSX-R1000
det som jag har gjort på toppen är normal "pocketporting" och öppnat hela kanalen en aning hela vägen på insugskanalen och avgaskanalen,inget ventiljobb (ännu)körd ca.2000mil. jag sätter er uppgifter här senare vad för effekt jag fick,tack för svaren! :)
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
PD skrev:
Var det du som köpte den :4skrika jag visste att dom hade den till salu på bike väldigt länge så jag tänkte att nu får jag den till bra pris men nää veckan före var det nån som varit där och hämtat den, DUUU..!!

Jag fick nöja mig med avgassystemet :(

12000 ville dom ha då, vad gav du för toppen?


Jupp det var jag :)

Jag fick ge 12.000 för den vilket är snorbilligt.
Grottis hade användt typ "plastic padding" för att bygga upp insuget och efter en sässon hade den lossnat och var på väg att trilla av. men vi skickade toppen till Esbjerg i danmark som lade in flytande metall i stället och putsade till den ännu mer. då blev det 10 hästar till
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
YZF1070 skrev:
det som jag har gjort på toppen är normal "pocketporting" och öppnat hela kanalen en aning hela vägen på insugskanalen och avgaskanalen,inget ventiljobb (ännu)körd ca.2000mil. jag sätter er uppgifter här senare vad för effekt jag fick,tack för svaren! :)

Om du i9nte redan satt ihop grejerna så lämna iväg toppen till en som kan gräva. så skall du se du får ut en hel del till i den.

Har du satt ihop den. säger jag bara lycka till och glöm inte byta olja OFTA annars smäller du veven (Been there done that).

Säg till når du kört den i bänk så vi får se hur allt slutade.

Hmmm.. vad är det för hoj du har?. är det en thunderace eller en FZR ?. jag kan kanske skaka fram en topp till en FZR 89 som är racepreppad.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top