Tickande under sadeln.

Asse_boy

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Sålt min Thunderace
Skulle idag glad som attans ta premiärturen. Plockade bort batteriet från underhållsladdaren i garaget, och allt var frid o fröjd :D . När jag sen skulle starta så hördes det bara ett "aggressitvt" tickande under sadeln. :confused:

Hojjen har stått i ett kallgarage under vintern, men laddaren har suttit i hela tiden. Är det trots detta fel på batteriet eller kan det vara något annat fel? Det har dock inte varit minusgrader i garaget, men runt nollan hela vintern.

Alla lampor lyser som de ska. Ännu underligare är det att när jag trycker på starten och tickandet börjar så stiger även varvräknaren??? :va

Nytt batteri eller någe annat tro?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
har kanske inget med tickandet att göra men hur är vätske nivån i batteriet?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har fått skumma ljud nån gång när startrelät lixom "tvekade". Känn på det med handen medans du trycker på startknappen. I mitt fall tror jag att det berodde på dålig kontakt vid själva knappen.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Det är antagligen ett relä. Kanske sjunker batterispänningen så mycket när det går ström till startmotorn, att relät släpper. När det släppt stiger spänningen igen så att relät drar igen.
Har blivit så på flera av mina fordon när batteriet varit dåligt laddat.

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Skulle idag glad som attans ta premiärturen. Plockade bort batteriet från underhållsladdaren i garaget, och allt var frid o fröjd :D . När jag sen skulle starta så hördes det bara ett "aggressitvt" tickande under sadeln. :confused:

Hojjen har stått i ett kallgarage under vintern, men laddaren har suttit i hela tiden. Är det trots detta fel på batteriet eller kan det vara något annat fel? Det har dock inte varit minusgrader i garaget, men runt nollan hela vintern.

Alla lampor lyser som de ska. Ännu underligare är det att när jag trycker på starten och tickandet börjar så stiger även varvräknaren??? :va

Nytt batteri eller någe annat tro?

Hade samma fel som du med tickandet i mitt fall så var det batteriet som inte var tillräckligt laddat, så efter en full laddning av batteriet så gick den igång direkt. Så pröva att full ladda batteriet en gång till går det sen inte så är nog batteriet kasserat, har du en volt mätare? så kan du mäta upp spänningen good luck.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Det råkar inte vara soppapumpen du hör? Sitter väl membranpump på den? Men drar den runt motorn överhuvudtaget?

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Hadde samma problem idag tyvärr .
Bytte till ett annat batteri då gick den igång direkt.

Så jag skulle vilja påstå att ditt batteri är slut.
Mitt hadde stått på underhållsladning hela vintern men det funka inte enndå.
Köpte mig ett nytt på Biltema 469kr billigt och förhopppningsvis bra.

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
kotte
Jag har sett/hört på tv att bomber brukar ticka...

Samma sympton uppstod i vintras när jag trodde det nya batteriet jag köpte skulle vara laddat men inte var det. Prova att ladda igen/kolla vattnet eller köp ett nytt batteri.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
låter som det är startreläet det smattrar i prova med startkablar, startar den då är batteriet slut , råka ut för samma sak självförra året när batteriet la av

Pentix

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Hoj
Thunderace vid namn Heffaklumpen
Kom ljudet när du vred om tändningen lr efter att du startade den?
Om ljudet kom direkt efter att du vred om tändningen så är det normalt, den pumpar upp bensin mm. Kan hålla på rätt länge efter vintern..

Vilket varvtal lägger sig nålen på? (felindikation)

Last edited:

Asse_boy

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Sålt min Thunderace
Kom ljudet när du vred om tändningen lr efter att du startade den?
Om ljudet kom direkt efter att du vred om tändningen så är det normalt, den pumpar upp bensin mm. Kan hålla på rätt länge efter vintern..

Vilket varvtal lägger sig nålen på? (felindikation)

Den startar inte alls utan smattrandet kommer när jag försöker starta den. Det låter inte som det vanliga bränslepumpsljudet utan det är högre. Har inte vågat trycka allt för länge på starten.

Tror att nålen går upp till en 3-4000, sen vågade jag inte försöka länge?

Pentix

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Hoj
Thunderace vid namn Heffaklumpen
Den startar inte alls utan smattrandet kommer när jag försöker starta den. Det låter inte som det vanliga bränslepumpsljudet utan det är högre. Har inte vågat trycka allt för länge på starten.

Tror att nålen går upp till en 3-4000, sen vågade jag inte försöka länge?

3000v/min betyder att det är nåt fel på spjällsensorn (tps)
Vad du ska göra åt det vet jag inte tyvärr..

Hittade en gammal tråd om det..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=12868&highlight=EXUP

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...