Tig svets

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Tja!

Har köpt en ac/dc tig. och frågan är, vilken gas ska jag använda då jag svetsar vanligt stål? Argon till Alu har jag förstått, men funkar det till stål också?

Edholm skrev:
Tja!

Har köpt en ac/dc tig. och frågan är, vilken gas ska jag använda då jag svetsar vanligt stål? Argon till Alu har jag förstått, men funkar det till stål också?
kör med mison 25! :tummenupp

Har luskat lite i det nu. och skulle tydligen funka med argon.

Hittade en 200A Esab med hf-tändnign i småland tror jag det var. fick betala 8000:-

smedur skrev:
kör med mison 25! :tummenupp
Tänk vad AGA har lyckats marknadsföra MISON.... folk tror väl att Mison är en gas i sig!! :fatta!

MISON är bara en blandning av argon och koldioxid...där siffran efter MISON står för max% koldioxid som är inblandat :tomten

Edholm skrev:
Tja!

Jepp..... :tummenupp

Edholm skrev:
Tja!

Hejsan Edholm så du är här nu igen, kan du inte lägga upp en bild, jag letar med efter en tig nämligen. Har du MSN ? så kan vi snacka lite.

Bearing skrev:
Vad händer om man kör med koldioxid?

TIG ska du inte svetsa med Koldioxid... det går DÅLIGT!!

Koldioxid kan du använda om du är snål och ska svetsa MAG i tunnt låglegerat stål(max 3mm). Det går betydligt bättre med en Ar/CO2 blandning (80/20%) du får en mjukare ljusbåge, mindre sprut och slätare svets men det kostar lite mer än ren koldioxid.

Var det svar nog??

Last edited:
Det går betydligt bättre med en Ar/CO2 blandning (80/20%)

Den gasen heter heter Atal om man handlar den hos AirLiquide :tummenupp

Kostet78 skrev:
TIG ska du inte svetsa med Koldioxid... det går DÅLIGT!!

Koldioxid kan du använda om du är snål och ska svetsa MAG i tunnt låglegerat stål(max 3mm). Det går betydligt bättre med en Ar/CO2 blandning (80/20%) du får en mjukare ljusbåge, mindre sprut och slätare svets men det kostar lite mer än ren koldioxid.

Var det svar nog??

Tack, det var ett bra svar.

Kör med nån mison nu, men läste att man kan få koldioxid jättebilligt om man använder brandsläckartuber. På MAG-en alltså. Men funderar på att skaffa TIG.

Bearing skrev:
Tack, det var ett bra svar.

Kör med nån mison nu, men läste att man kan få koldioxid jättebilligt om man använder brandsläckartuber. På MAG-en alltså. Men funderar på att skaffa TIG.

Hm, är koldioxid och kolsyra samma sak?

Vet många seriösa killar som kör med kolsyra till mig/magen men har aldrig testat det själv

Anton_Ljunghusen skrev:

Vet många seriösa killar som kör med kolsyra till mig/magen men har aldrig testat det själv

Koldioxid är gasen och kolsyra är när gasen är löst i vatten, då blir det en syra. Så om man kör med kolsyra i svesten så sprutar det väl utan bubbelvatten där framme :rolleyes: ?

Anton_Ljunghusen skrev:

Inom kemin är det inte samma sak. Koldioxid är gasen CO2, medans kolsyra är vatten med koldioxid lösts i.

Fast det är antagligen samma sak när man snackar svets eftersom det inte skulle funka med kolsyra. Möjligtvis har man jättestark kolsyra i tuben som "upplöses" till koldioxid + vatten vid rumstemperatur.

Har nu läst på lite mer i min kemibok.

koldioxid = CO2 = en gas i vid normala förhålladen

Kolsyra = H2CO3 = en syra som är mycket insatbil och sönderdelas lätt i H2O (vatten) och CO2 (koldioxid).

vid framstälning av kolsyra så pressar koldioxid ner i vattnet i högty tryck, ju högre tryck ju mer löser sig, enligt formeln CO2+H2O=H2CO3

Nu vart det lite mycket men skit samma :tungan

Ursäkta att jag lånar tråden. men jag undrar vad man
ska tänka på när man ska köpa Tig?
Jag har provat en pinnsvets med Tig-tillsats, men den
var krånglig att svetsa med. Nån nämde HF-tändning?

SoX skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden. men jag undrar vad man
ska tänka på när man ska köpa Tig?
Jag har provat en pinnsvets med Tig-tillsats, men den
var krånglig att svetsa med. Nån nämde HF-tändning?

om du ska svetsa alu...måste du ha en ac/dc TIG :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...