Tigersåg

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ska köpa en tigersåg för rivningsarbete .Så vilken är bäst för ca 1500 kr ?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Köp fem på harald nyborg, åk och byt i takten du kör ihjäl dom på garantin.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Köp fem på harald nyborg, åk och byt i takten du kör ihjäl dom på garantin.

Har en från just Nybbe som vi käckt säger på jobbet.
Går som tåget vägrar dö. Har sågat hur många meter som helst.
Vridbar i axiell led, bra ibland.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Vad ska rivas? Är det lite trä du ska såga ner så duger ju det mesta som är bättre än en sticksåg från Clark olofsson. Metall så blir det lite värre. Jag kör med Makitas AVT-maskin, den går dock på närmare 2000, och bladen jag brukar köpa går på 1900 för ett 25pack... Då går det undan dock! :D

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Min erfarenhet är att det är bladen som det hänger på mest... Bara ett tips.

Har en billig från Jula och kan inte påstå att den känns otroligt mycket sämre för de hemarbeten jag gör än Hiltin jag har i jobbet.

Dock är bladen som följde med skräp.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad ska rivas? Är det lite trä du ska såga ner så duger ju det mesta som är bättre än en sticksåg från Clark olofsson. Metall så blir det lite värre. Jag kör med Makitas AVT-maskin, den går dock på närmare 2000, och bladen jag brukar köpa går på 1900 för ett 25pack... Då går det undan dock! :D

Makitan är faktiskt överlägset bäst i budgetklassen. Jag har själv en Hitachi och hade även en Makita (3060) tidigare och trots att Hitachin är dyrare samt starkare så var Makitan oslagbar vad det gäller vibrationer, värmeutveckling samt ljudnivå.
Makitan bör gå att få för 1500:- tycker jag om du går ner till den minsta i serien som jag tror är 3040. Om inte så finns alltid ebay.co.uk, samma prylar fast mycket billigare. Bara klippa kabeln om det är engelsk standard och sätta dit en riktig hane.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Makitan är faktiskt överlägset bäst i budgetklassen. Jag har själv en Hitachi och hade även en Makita (3060) tidigare och trots att Hitachin är dyrare samt starkare så var Makitan oslagbar vad det gäller vibrationer, värmeutveckling samt ljudnivå.
Makitan bör gå att få för 1500:- tycker jag om du går ner till den minsta i serien som jag tror är 3040. Om inte så finns alltid ebay.co.uk, samma prylar fast mycket billigare. Bara klippa kabeln om det är engelsk standard och sätta dit en riktig hane.
Har en biltema tigersåg som är sliten där man fäster bladen.Tänkte mest om där var nån skillnad i vibrationer när man ska stå och såga ganska många timmar i sträck.Men ska kolla in Makitan

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Har en biltema tigersåg som är sliten där man fäster bladen.Tänkte mest om där var nån skillnad i vibrationer när man ska stå och såga ganska många timmar i sträck.Men ska kolla in Makitan

Den minsta är ingen direkt uppgradering i vibrationerna, det är när man går upp ett snäpp till AVTmaskinen som man börjar märka skillnad. Den finns nästan alltid på kampanj för dryga 2000 pengar. Får inte till någon länk men så här står det om den på swedols hemsida:

TIGERSÅG JR 3070 CT

Avvibrerad med damm- och vattentätad motor och växelhus. Ställbar pendling och snabbfäste av sågbladet. Stor åtkomlighet i trånga utrymmen tack vare justerbar stödsko. Gummiklätt D-handtag och lättgreppad front för bekväm och ergonomisk sågning. Steglös varvtalsreglering samt slirkoppling som motverkar fastkörning.Maskinen har AVT-system inbyggt som motverkar vibrationer. Varvtalet är ställbart.

Pris: 2590.

Som jämförelse så har kollegan 3060´n, jag gjorde fler kap på en kvart med min än han gjorde på en timme, på likadana rör, jag med finbladen, han med Bosch-blad. Båda av samma typ dock.
En nakdel är att du inte kan lägga för mycket vikt på sågen när du sågar, den där mojängen längst fram som man kan ställa in som du håller mot det du sågar kan komma att vika sig. Man får ett nytt om man kommer tillbaka med det till affären, men ändå drygt o behöva åka.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO