Tiggare på gatan i t.ex. Stockholm. Ger du pengar?

Tiggare på gatan i t.ex. Stockholm. Ger du pengar?

• Antal röstningar
    0

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Hört flera som säger att de tycker att det är svårt och egoistisk m.m att bara gå förbi en tiggare utan att lämna något.

Jag själv kan gå för dessa personer utan att ge en krona och ändå sova gott om natten.

Själv anser jag att jag gör personen en otjänst att bara ge pengar. Personen ifråga kommer ju aldrig ta tag i sina ”problem” om de får pengar genom att sitta på arslet och inte göra ett smack.

Utomlands kan jag offra en slant för där är skyddsnäten annorlunda och inte alls lika tryggt som i Sverige. Konstigt kanske men så resonerar jag.

Vad har ni för värderingar?

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Hjälporganisationer, härbärgen och sånt har väl till och med sagt själva att man inte ska ge uteliggare några pengar då de oftast använder pengarna till att köpa alkohol och droger?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Nix, brukar dock bjussa på en frukt till dem som faktiskt ÄR hungriga.

Jäkligt bra tänkt !

Själv gav jag bort ett helt paket cigg till några alkisar som satt och rökte fimpar en gång, jag röker inte själv och nån hade glömt det i min bil.
Ni skulle sett ögonen på dom, små barn på julafton ser ledsna och uttråkade ut jämfört med alkisarna.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
När jag var yngre hade jag gav jag nästan alltid pengar till tiggare.
Kände ett sånt dåligt samvete när jag inte gav, så gjorde det mest för att lindra mitt dåliga samvete.
Men en dag när jag gick förbi en tiggare (detta var när jag bodde i Italien)
en kille i typ 30-35 års åldern som satt och tiggde utanför en mataffär ändrades min syn på det hela.
På vägen ut ur affären passerade jag honom, utan att ge pengar varvid jag får höra "snåla hora" ropandes efter mej! :confused: :mad:
Blev så jävla arg! :huvet
Vem fan är egentligen snål?!
Jag som jobbar för mitt uppehälle och betalar skatt eller han som bara skiter i allt och sitter och väntar på att andra ska försörja honom!
Nä, jag ger nu aldrig pengar till tiggare. Man måste ta ansvar för sitt liv och göra rätt för sig, inte parasitera på andra.
Dessutom är många av tiggarna "fejk" dvs att de arbetar i ligor och är egentligen inte i behov av det, utan gör det för att det är lukrativt.
Misstolka mig inte, jag tycker det är hemskt att det finns fattiga människor som lever utanför samhället, men lösningen på problemet är inte att tigga..

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nej, jag ger aldrig pengar till tiggare. Det är väldigt sällan jag har några kontanter på mig, men även om jag hade det skulle dom ändå inte få några pengar. Anledningen till detta är snålhet och egoism. Mina pengar ska jag ha själv.

I Umeå har jag aldrig sett några som bara sitter och tigger. Ofta brukar dom sitta och spela dragspel, eller ha en hel orkester, och förpesta omgivningen med falskklingande och vedervärdig smörja. Dom ger jag inte heller några pengar. Anledningarna snålhet och egoism gäller även där, men största delen är ren illvilja. Jag tycker det är förbannat irriterande att man inte kan gå på stan utan att måsta skrika för att göra sig hörd. Ibland är jag sugen på att fråga hur mycket dom ska ha för att sluta spela och gå hem.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Hjälporganisationer, härbärgen och sånt har väl till och med sagt själva att man inte ska ge uteliggare några pengar då de oftast använder pengarna till att köpa alkohol och droger?
Det tror jag knappast. Fast det är säkert bra för människor att tro det så att samvetet mår lite bättre.

Dark_Messenger

Guest
Ger inte. Ibland vill jag men står emot.

Tycker det känns fel på något sätt även fast jag är och snäll och givmild annars. Tycker det är upp till var och en att bedöma och andra kan knappast komma med moralkakor vad avser ge eller inte till någon som tigger.

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Det tror jag knappast. Fast det är säkert bra för människor att tro det så att samvetet mår lite bättre.

Ja, jag har ju ingen källa som stödjer det jag skrev (och jag varken tid eller lust att leta heller), men finns det nån källa som pekar på motsatsen?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Nej! I Malmö finns gott om "tiggare". "Utländska" som sticker fram en skriven lapp och ber om pengar, till exempel när man är på parkeringen på ett köpcentra. De tjänar mer per dag än vad maken och jag gör tillsammans.

Köper Aluma istället, skänker saker till härbärgena och ger till Röda korset.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Ja, jag har ju ingen källa som stödjer det jag skrev (och jag varken tid eller lust att leta heller), men finns det nån källa som pekar på motsatsen?

Jag hade en arbetskamrat som har en syrra som är pundare, enligt alla råd som hans familj fick, så ska man aldrig ge pengar till missbrukare. Säger dom att dom behöver mat, ska du ge dom mat, säger dom att dom behöver kläder så ge kläder. Pengar går oavkortat till droger, hur hungriga dom än är. Men om alla tiggare är missbrukare är jag tveksam till. Om man vill göra nytta för tiggar och hemlösa, tror jag nog att det är bättre att ge pengar till organisationer istället, som delar ut mat och kläder

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Ger icke.
Ingen behöver tigga för att inte svälta ihjäl i dagens Sverige (eller Finland där jag bor).

Men dom stör inte mig personligen, retar mig mera på oseriösa organisationer som tigger :mad:

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Tiggare som har det som yrke ger jag aldrig pengar. Däremot brukar jag bjuda hemlösa på det jag har på mig eller kan köpa till dom där jag är. Tex Snus, cig, bananer, kaffe. Har faktiskt käkat Pizza Hut tillsammans med en rätt ung uteliggarsnubbe uppe i Sthlm för ett antal år sen. Jävlar vad tacksam han blev. Men hade dom varit väldigt påverkade så får det vara.

Fast vi har inte så många tiggare i Götet. Är väl en del rumäner eller vad fan dom är som "jobbar" som tiggare.

Gatumusikanter brukar jag däremot ge pengar. Är dom bra så kan det vara trevligt. Men det blir bara en tjuga eller lite växelpengar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sitter det en svensk och spelar elpiano i rullstol (det gjorde det förut i min stad) så brukar han få en tjuga eller nåt skrammel.
Utländska gästspelare får inga pengar av mig då det bara är kriminella som ligger bakom det hela ändå. Antagligen.
Men de jävlarna måste utföra något, inte bara sitta och be om pengarna. Spela munspel, jonglera, dela ut socialdemokraternas partitidning eller på något annat vis skämma ut sig.
Gick förbi en tjomme med bara ett ben häromdagen här nere i Thailand, han satt och tiggde med en mugg och nån lapp som det stod nåt skit på, men samtidigt skrattade han och talade med någon som satt bredvid. Vem ger pengar till en tiggare som skrattar!? Nej, misär ska det vara annars kan de lika gärna jobba för pengarna.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Apropå musicerande tiggare så skulle jag nog kunna tänka mig att frångå min princip att inte ge pengar till tiggare. Om de då slutade spela. Tex 10:- för en timmes spelfritt här på Karlaplan tex.

Situation Stockholm brukar jag köpa ibland.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
...Nej, misär ska det vara annars kan de lika gärna jobba för pengarna.

Word! Ibland känner jag mig lite mjuk och äcklig inombords och tänker att jag ska ge lite skrammel till nå't bostadslöst krymplo. Sitter han då och garvar så blir det fan inget!

Har jag dock ett överväldigande behov att vara givmild och snäll (ja jag är fan ett helgon) brukar jag sparka till dom i skrevet så flinandet upphör abrupt. Se'n känns det bra att ge några kronor... eller iaf en femtioöring... eller kanske en gammal parkeringsbiljett.

Mother Teresa ain't got shit on me!

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Ligor tjänar pengar på tiggarna
GÖTEBORG. Gatumusikanter och tiggare misstänks vara del av organiserade ligor som turnerar i Västsverige.
En tiggare kan tjäna upp till 1 000 kronor per dag, enligt polisens uppgifter.
- De släpps av på morgonen på strategiska platser, och hämtas upp på kvällen, säger närpolischefen Jörgen Nilsson.
http://www.expressen.se/1.356576

.............

Ligor tvingar barn att stjäla och tigga
Den organiserade människohandeln ökar i Sverige

Kringresande ligor tvingar barn att stjäla och tigga.

Rikskriminalpolisen slår larm om en organiserad människohandel som nått Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1431082.ab

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...