Tiggare på gatan i t.ex. Stockholm. Ger du pengar?

Tiggare på gatan i t.ex. Stockholm. Ger du pengar?

• Antal röstningar
    0

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Gör de vad de skall för att lösa sin situation och bli självförsörjande så kan de få försörjningsstöd från Socialförvaltningen. Ge inte pengar till tiggare. Gatumusikanter kan man dock ge till. Men de som bara vill finansiera sitt missbruk skall inte ha något.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gatumusikanter brukar jag däremot ge pengar. Är dom bra så kan det vara trevligt. Men det blir bara en tjuga eller lite växelpengar.
Det är skillnad på gatumusikanter och gatumusikanter. Det finns de som är duktiga musiker som kan få sig en liten slant om jag är på rätt humör. Sedan finns det panflöjtsspelande sydamerikanska urinnevånare. Och ungefär längst ner på skalan så finns östeuropéer som ägnar hela dagarna åt att spela Besame Mucho på dragspel. :4skrika :huvet

Va fan är jag den enda som kan ge en slant till tiggarna det är fan skrämmande.
Generellt sett så brukar det inte finnas så många anledningar för en svensk medborgare som inte är missbrukare att sitta på gatan och tigga.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det är skillnad på gatumusikanter och gatumusikanter. Det finns de som är duktiga musiker som kan få sig en liten slant om jag är på rätt humör. Sedan finns det panflöjtsspelande sydamerikanska urinnevånare. Och ungefär längst ner på skalan så finns östeuropéer som ägnar hela dagarna åt att spela Besame Mucho på dragspel. :4skrika :huvet

.

Kör dom "Hava Nagila" med dragspel och grejer åker nog iofs hundringarna fram från min sida. Men det är nog bara jag som är livserfaren nog här för att veta vilken den låten är:tungan

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Vet inte om det är någon här som har eller haft pundare i sin närhet men jag kan säga att jo jag tycker fan synd om dom och det är inte lätt för dom som haft den djävla oturen att hamna där.
Nej dom förtjänar inte min 20:a men nog fan kan dom få den endå era djävla snålpaddor.
Men detta är ju sidan med eliten som aldrig gjort ett fel val i livet och utan en enda mänsklig ådra i kroppen.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Vet inte om det är någon här som har eller haft pundare i sin närhet men jag kan säga att jo jag tycker fan synd om dom och det är inte lätt för dom som haft den djävla oturen att hamna där.
Nej dom förtjänar inte min 20:a men nog fan kan dom få den endå era djävla snålpaddor.
Men detta är ju sidan med eliten som aldrig gjort ett fel val i livet och utan en enda mänsklig ådra i kroppen.
Det handlar inte om snålhet eller eliter.. Hellre en tjuga till härbergena än en tjuga till mer knark.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Kör dom "Hava Nagila" med dragspel och grejer åker nog iofs hundringarna fram från min sida. Men det är nog bara jag som är livserfaren nog här för att veta vilken den låten är:tungan

[YOUTUBE-ID]BFtv5qe5o3c[/YOUTUBE-ID]

.. jo jag tycker fan synd om dom och det är inte lätt för dom som haft den djävla oturen att hamna där.

Det handlar om livet och val man gör, inte otur, såvida man inte spelar tärning med sitt liv:rolleyes:
Jag tycker det är beklagligt att det finns människor som hamnat i drogmissbruk eller som blivit hemlösa, men att tigga på gatan är ingen lösning på problemet, bättre att söka hjälp på stadsmissionen om man vill komma ur det hela, snarare än att bara sitta på gatan och tigga.
Därför ger jag inte pengar till tiggare...
Tror att en promille av dem tigger till mat, resterande till annat :gnissla

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag tror du missuppfattar vad iaf jag vill ha sagt. Jag sätter in pengar till hjälporganisationer som tex Rädda Barnen, Stadsmissionen, Cancerfonden, Röda Korset etc. Av uteliggare köper jag ibland Situation Sthlm.

Men att ge pengar till tiggare tror jag är fel väg, jag vill dessutom inte se mer av tiggarkonsten i tunnelbanevagnar och andra kommunikationsytor.

Dessutom ser jag oftast ut som en luffare själv, så tiggarna brukar dra tillbaks handen och le kollegialt när jag passerar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

vadå oturen att hamna där?:va vafan, tror du att de bara råkade ramla ner i missbruk, helt utan föreliggande orsak eller val?:confused: tror knappast att någon kidnappade dem och tvångsmatade dem med knark tills de blev beroende om man säger så...:rolleyes:

vissa ute på gatan har säkert hamnat där på grund av en jävla massa otur och att livet rövknullat dem ordentligt, men jag tror att de är fler som helt enkelt kastade bort varenda jävla chans de fick. jag går i skolan, jag sköter mig, jag studerar och jag anstränger mig för att en dag kunna få ett bra jobb och en vettig levnadsstandard. de flesta (här i sverige) fick samma chans men tog den inte vara på den. de får fan skylla sig själva. jag tänker inte finansier deras så kallade liv med mina surt förvärvade småpengar.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
vadå oturen att hamna där?:va vafan, tror du att de bara råkade ramla ner i missbruk, helt utan föreliggande orsak eller val?:confused: tror knappast att någon kidnappade dem och tvångsmatade dem med knark tills de blev beroende om man säger så...:rolleyes:

vissa ute på gatan har säkert hamnat där på grund av en jävla massa otur och att livet rövknullat dem ordentligt, men jag tror att de är fler som helt enkelt kastade bort varenda jävla chans de fick. jag går i skolan, jag sköter mig, jag studerar och jag anstränger mig för att en dag kunna få ett bra jobb och en vettig levnadsstandard. de flesta (här i sverige) fick samma chans men tog den inte vara på den. de får fan skylla sig själva. jag tänker inte finansier deras så kallade liv med mina surt förvärvade småpengar.
Fast nej. Att människor kidnappas, tvångsmatas med knark och sen tvingas knulla femtio kunder per dag är ingen fantasi. Sedan kan du inte utgå ifrån din situation och därmed anta att alla har passerat den på samma sätt. Tänk dig att dina (rika) föräldrar dog i en flygkrasch när du var liten, det fanns ingen släkt kvar och du skickades runt mellan olika fosterfamiljer. Rotlös. Ingenstans att ta vägen. Du träffar några likasinnade, börjar supa och småknarka lite. Fosterföräldrarna bryr sig kanske inte mer än att de får sina bidrag från staten. Därifrån går det utför. Du begår ett grovt brott och åker in. När du kommer ut finns det ingenting kvar för dig.

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Folk verkar tro att det bara är att gå in på ett soc-kontor och sedan så fixar sig allt lev ni i eran glasbubbla djävla fattiglappar.
Har även sponsrat GIS med deras olagligheter och spökryttaren då tycker jag inte att en 20:a när jag ser en stackare på gatan är så jävla farligt och om han köper knark så han överlever dagen eller en frukost på mcd det skiter jag i.
Sedan har jag lite mera problem med det som uppenbart är organiserade utlänska tiggare där ger jag inga pengar.

Och jo det är en jävla otur att hamna där vet flera som klarat sig men många som det har skitit sig för med samma förutsättningar.
Tror inte ni skulle tycka som ni gör om ni hade en enda vän det gått åt helvete för och har ni det och tycker fortfarande som ni gör tycker jag synd om era vänner.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Den tjugan gör med största säkerhet mer skada än nytta i händerna på missbrukaren. Har du möjligtvis varit/är medberoende? "Tycka synd om"-filten, har aldrig hjälpt någon ur en sån situation, att spela på medlidandenerven är däremot ett utmärkt verktyg. Att visa förståelse är en helt annan sak, men vill du få respekt så gå inte på pengatricket. Krav är faktiskt avsevärt bättre. Testa att erbjuda en burgare och förvåna dig över hur många som tackar nej.

Flera här kan nog vittna om att de gjort fel val men kommit till insikt, tagit tag och ändrat sin situation. Pengar behövs, men inte i händerna på missbrukaren. Ge pengarna till dem som aktivt försöker göra något åt det hela.

Döm inte så hårt, då du inte har en aning om vad folk faktiskt gör. Många väljer att inte kokettera med sina insatser.

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Vet precis vad medberoende är och skulle aldrig hålla någon bakom ryggen som fortfarande har en chans men ärligt talat när du ligger på gatan i 55+års åldern så är det med största sannolikhet kört.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fast nej. Att människor kidnappas, tvångsmatas med knark och sen tvingas knulla femtio kunder per dag är ingen fantasi. Sedan kan du inte utgå ifrån din situation och därmed anta att alla har passerat den på samma sätt. Tänk dig att dina (rika) föräldrar dog i en flygkrasch när du var liten, det fanns ingen släkt kvar och du skickades runt mellan olika fosterfamiljer. Rotlös. Ingenstans att ta vägen. Du träffar några likasinnade, börjar supa och småknarka lite. Fosterföräldrarna bryr sig kanske inte mer än att de får sina bidrag från staten. Därifrån går det utför. Du begår ett grovt brott och åker in. När du kommer ut finns det ingenting kvar för dig.

nej, ok. du har förvisso rätt i det. tvångsprostitution är verklighet och hemskt, det vet jag. man inte fan låter väl hallickarna flickorna springa runt och tigga småpengar istället för att hitta torskar åt dem hela dagarna?:va tror nog inte att det är alltför många av tiggarna på stan som råkat ut för det du beskriver. de tvingas nog sysselsätta sig på annat håll är jag rädd...
resten däremot håller jag inte riktigt med om. alla människor är fria att göra sina egna val, och gör man fel får man skylla sig själv. jag menar, vem säger att jag tvungen att börja supa med de så kallade likasinnade?:va det är mitt val. vem sa egentligen att jag skulle börja småknarka bara för att jag är föräldralös?:va ingen. vem bestämmer om jag ska begå ett grovt brott eller inte? jag själv. även om jag hade blivit av med mina päron någon gång för längesen så hade jag fortsatt bete mig på det sätt som jag tycker är rätt. jag hade fortsatt kämpa i skolan, jag hade fortsatt bete mig som folk och jag hade inte börjat supa och knarka bara därför att. att folk strular till sina liv rår inte jag för, det är det bara det själva som gör. och jag tänker inte reda ut deras misstag åt dem.
sen att vissa tvingas in i skiten tycker jag är fruktansvärt, och de har min fulla sympati. men hur ska jag veta vem som är vem ute på stan? jag behandlar hellre alla lika och låter bli att skänka bort mina småmynt än att ge en (stor) del av dem till "fel" människor.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har varit med och riktat upp närstående, Senast gick vi samman flera stycken kamrater och skuldsanerade de viktigaste hålen åt en kamrat som dekat ner sig. Det var hyra och såna saker som prioriterades först. Men att ge pengarna direkt till alkoholisten och tro att det skulle gått till hyra....:D :D

Pengarna och dialogen sköttes ist direkt mot fodringsägarna.
Motkravet från oss till den fallne kamraten var flera innan vi gjorde detta.

Att det gick så bra att han idag har både jobb och är nykter var nog paradoxalt nog mest tack vare att han i samma veva äntligen hittade ngn att leva med.

Sånt här har nog fler här varit med om än du kanske vill tro.

Vad är GIS? Jag har googlat men hittar inget.
Betala pengar till ngt från spökryttaren skulle jag aldrig göra. Det är ju ett annat exempel på saker jag inte vill se mer av

Folk verkar tro att det bara är att gå in på ett soc-kontor och sedan så fixar sig allt lev ni i eran glasbubbla djävla fattiglappar.
Har även sponsrat GIS med deras olagligheter och spökryttaren då tycker jag inte att en 20:a när jag ser en stackare på gatan är så jävla farligt och om han köper knark så han överlever dagen eller en frukost på mcd det skiter jag i.
Sedan har jag lite mera problem med det som uppenbart är organiserade utlänska tiggare där ger jag inga pengar.

Och jo det är en jävla otur att hamna där vet flera som klarat sig men många som det har skitit sig för med samma förutsättningar.
Tror inte ni skulle tycka som ni gör om ni hade en enda vän det gått åt helvete för och har ni det och tycker fortfarande som ni gör tycker jag synd om era vänner.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

nix, knappast. jag vet mycket väl att de flesta gamlingar ute på gatan är dömda att bli kvar där, men det är, enligt mig, deras eget fel i de flesta fall.
tror att det är ganska få uteliggare som inte ångrar att de inte hängde med bättre i skolan, och det med all rätt. hade de bara tagit sig själva i kragen då för länge sen och gjort nåt vettigt av sina liv så hade de inte varit där de är nu. deras fel, de får skylla sig själva. som man bäddar får man ligga har jag hört någonstans, och det passar väl ganska bra här.

tror du att jag tycker att det är kul att slita röven av mig i skolan? tror du att jag njuter av att att stressa som fan med alla inlämningsuppgifter och tentor och att knappt ha nån fritid för allt plugg och alla läxor?
det gör jag inte, men jag kämpar på iallafall. varför? för att jag vill trygga min framtid. de gamlingar som går på gatan nu tänkte med största sannolikhet att "det är ett senare problem, jag vill ha kul medan jag är ung och lever!" snarare än "jag borde börja grunda för framtiden redan nu...". de hade också med största sannolikhet roligare när de var i min ålder än vad jag har det nu, men jag kommer garanterat ha det roligare när jag är i deras ålder än vad de har nu. vems är egentligen felet och förtjänsten menar du?
de skulle ha tänkt igenom sina liv för längesen, då hade de antagligen klarat sig bättre. att de sen börjat göra det på senare tid och inse att "shit, det här gick ju inte så bra... hjälp..." är ju trist, men lite väl sent. deras eget fel.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
För oss som har haft förmånen att ha en trygg barndom och uppväxt. Med föräldrar och syskon som inte missbrukar eller är våldsamma. Så är det nog svårt att sätta sig in i hur osannolikt dålig start många får i livet. Dessutom inte sällan kombinerat med en medfödd genetisk belastning.

/J
nix, knappast. jag vet mycket väl att de flesta gamlingar ute på gatan är dömda att bli kvar där, men det är, enligt mig, deras eget fel i de flesta fall.
tror att det är ganska få uteliggare som inte ångrar att de inte hängde med bättre i skolan, och det med all rätt. hade de bara tagit sig själva i kragen då för länge sen och gjort nåt vettigt av sina liv så hade de inte varit där de är nu. deras fel, de får skylla sig själva. som man bäddar får man ligga har jag hört någonstans, och det passar väl ganska bra här.

tror du att jag tycker att det är kul att slita röven av mig i skolan? tror du att jag njuter av att att stressa som fan med alla inlämningsuppgifter och tentor och att knappt ha nån fritid för allt plugg och alla läxor?
det gör jag inte, men jag kämpar på iallafall. varför? för att jag vill trygga min framtid. de gamlingar som går på gatan nu tänkte med största sannolikhet att "det är ett senare problem, jag vill ha kul medan jag är ung och lever!" snarare än "jag borde börja grunda för framtiden redan nu...". de hade också med största sannolikhet roligare när de var i min ålder än vad jag har det nu, men jag kommer garanterat ha det roligare när jag är i deras ålder än vad de har nu. vems är egentligen felet och förtjänsten menar du?
de skulle ha tänkt igenom sina liv för längesen, då hade de antagligen klarat sig bättre. att de sen börjat göra det på senare tid och inse att "shit, det här gick ju inte så bra... hjälp..." är ju trist, men lite väl sent. deras eget fel.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
För oss som har haft förmånen att ha en trygg barndom och uppväxt. Med föräldrar och syskon som inte missbrukar eller är våldsamma. Så är det nog svårt att sätta sig in i hur osannolikt dålig start många får i livet. Dessutom inte sällan kombinerat med en medfödd genetisk belastning.

/J

som jag sa i mitt tidigare inlägg så kan vissa ha haft mer otur än andra, och dem kan jag tycka synd om. men som jag också sa så generaliserar jag hellre och ger inte bort pengar alls än att ge bport till fel personer. jag tror ju som sagt att de flesta där ute, inte alla, har sig själv att skylle så... men visst, en del har haft det jobbigare än andra. det tycker dock inte jag ska vara något hinder för att bete sig som folk... felaktigt beteende blir inte mer rätt för att andra också har det. sen så är jag lite inne på det här med medfödd moral så i brist på annat så borde man ju kunna följa den... jag menar, har man det jobbigt hemma borde man väl bli extra motiverad att inte bli en sån jävla förlorare själv?:va
genetisk belastning, hur menar du då? alkoholism är mig veterligen inte ärftligt?:va

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ett ändlöst fabulerande.....

Unge man, du skulle bli förvånad om du hade någon insyn i hur brett spektrat är. Att med antaganden försöka kategorisera de människor som kört till det för sig blir bara löjligt. Vad vet du egentligen, gunstig junker, hur många har du träffat? Hur många bluffar har du genomskådat? Vågar du säga det där i ansiktet på en gammal torped som har fler trick i bakfickan än du trodde fanns? Har du någon aning om hur trauman kan påverka den mest normale på djupet? Peka ut någons fel är jätteenkelt och leder precis ingenstans.

Hur många tror du inte haft jobb, familj och ordnade förhållanden. Steget ut dit är kortare än du kan föreställa dig. Sett många....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år