Unge man, du skulle bli förvånad om du hade någon insyn i hur brett spektrat är. Att med antaganden försöka kategorisera de människor som kört till det för sig blir bara löjligt. Vad vet du egentligen, gunstig junker, hur många har du träffat? Hur många bluffar har du genomskådat? Vågar du säga det där i ansiktet på en gammal torped som har fler trick i bakfickan än du trodde fanns? Har du någon aning om hur trauman kan påverka den mest normale på djupet? Peka ut någons fel är jätteenkelt och leder precis ingenstans.
Hur många tror du inte haft jobb, familj och ordnade förhållanden. Steget ut dit är kortare än du kan föreställa dig. Sett många....
jag har sett en del. om det nu är fel av mig att kategorisera människor, vem är då du att anta att jag vet mindre och har sett mindre bara för att jag är ung? som jag sa är jag övertygade om att det faktiskt är synd om en del, men samtidigt är jag övertygad om att de flesta hade kunnat reda upp situationen om de bara tänkt efter eller försökt lite tidigare. visst kan man spekulera, och det är svårt att veta hur man själv faktiskt skulle reagera i en viss typ av situation utan att faktiskt ha varit där, men jag är ganska säker på att jag inte hade gått och drivit omkring på gatan om jag hade funnit mig i en hemlös situation. jag kämpar nu för att mitt liv ska te sig bra, och skulle det på nåt sätt gå åt helvete (vilket jag kommer göra allt i min makt för att förhindra) så kommer jag fan inte bara sitta och låta det hända.
måhända är det fel att peka ut folks brister, men hur fel är det inte att försöka supa bort sitt liv och sko sig på andra för att "buhu, det är så synd om mig. mina droger (som jag själv valde att börja med) har gjort mitt liv till ett helvete"?
säkert är steget inte alltför långt, men det finns mycket man kan göra för att förhindra att det går åt fanders. och skulle man väl befinna sig där finns det mycket man kan göra för att reda sig själv, utan tiggepengar. det är iallafall min tro.
BUSHIDO: så om du ser en som kör hojen på bakhjulet han kraschar du skulle inte idas kolla om du kan hjälpa dom för det var ju ett eget val att köra på bakhjulet.
Vet att många tycker inte det är att hjälpa någon genom att ge en knarkare en slant men jag gör en stor djävla skillnad på en knarkare och knarkare har sett dom tända av och det är nog det mest djävulska en människa kan gå igenom fysiskt.
Jörgen Karlsson: Skulle jag kunna ställa krav på dom skulle jag ha gjort det men jag tycker det är bättre att ge dom en tjuga till en fix eller rent av en statligt finansierad fix än att dom stjäl stereon ur bilen min eller måste leva med plågor för det finns inte hjälp till dom.
Vill bara säga att dom som trillat dit i min närhet har jag hjälpt så gått jag kunnat och dom har jag ställt krav på.
det där var väl ändå ett jävligt dåligt exempel? hjälpt honom hade jag gjort, ringt ambulansen och första hjälpen och sådär. men ja, i grund och botten får han skylla sig själv. det var hans val att köra på bakhjulet och han får stå sitt kast. skillnaden är dock att killen som kraschade trodde antagligen att han skulle klara av det eftersom man väl får anta att han har lite erfarenhet av bakhjulsåka om han nu ger sig på en wheelie bara sådär. det är väl ingen korkad tanke, att tro att man klarar nåt om man nu anser sig kunna det? däremot är det jävligt korkat att tro att man klarar sig om man säger nej till en utbildning och ja till droger.
sen är det väl ändå inte riktigt likställt? eller tycker du på allvar att det är lika korkat att köra på bakhjulet som att skita i skolan och knarka istället?
ger man knarkare på avvänjning pengar så köper de knark, just för att det är så jävligt med abstinens. så enkelt är det. men som jag sa, det var deras val att börja från första början. helvetet med abstinens kunde de ju ha tänkt lite på där i början kanske...?
Jag tror att du kommer ändra ståndpunkt senare i livet.
Jag ger som sagt ej heller pengar direkt till tiggare. Förutom skattsedeln så ger jag istället till organisationerna jag räknade upp. Undantaget är att jag ibland köpter situation sthlm. Just för att försäljningen av den tidningen har ett upplägg som inspirerar till ekonomiskt ansvarstagande. Du kan googla ang hur modellen är uppbyggd.
Ang gener så har jag tvärtom fått uppfattningen att barn ofta (men inte alltid)ärver sina föräldrars bra och dåliga egenskaper. I tidskrifter har jag läst om forskningsrapporter som bla säger att vissa gener lättare predestinerar till alkoholism. Har man den "alkoholistgenen" så trillar man lättare dit kort och gott. Genetiska kopplingar har ju även konstaterats till egenskaper som våldsbenägenhet, koncentrationssvårigheter etc.
Men jag är ingen expert på sådant.
det är jag inte så säker på...
jag vet hur det funkar, ungefär som aluma väl? och där håller jag helt med dig och liksom dig så köper jag också blaskan när jag har lite pengar över. skillnaden är precis som du säger att människan jobbar för sin lön istället för att sitta ner på arslet och sko sig på andras välvilja.
du har en viss poäng (det där med alkoholism handlar om att vissa har lättare att bli beroende än andra) men det är inte alls så att bara för att du har en gravt alkoholiserad förälder så blir du själv alkoholist. man har alltid valet där precis i början, att ta sig in på stigen eller inte. har man lättare att bli beroende och ändå går in på stigen mot alkoholism (inte för att man själv vet att man är känsligare men ändå) så blir man lättare än andra beroende och så sitter man där. men man har fortfarande haft valet precis där i början.
angående våldsbenägenhet så har ju det bland annat med testosteronproduktion att göra, och sånt är ärftligt. grejen med den typen av besvär är att det är svårare att välja "ska jag vara arg eller inte?".
nej, inte jag heller.
Vet inte om det är för att Bushido är ung eller vad det än är hoppas jag han växer till sig.
Hade inte heller mycket över för knarkare och pack när jag var valp men sett folk trilla dit, sedan tycker jag annorlunda.
Sedan skiter jag också i om dom trillade dit på en party resa i ibiza eller om det är för att döva smärtan att dom vart våldtagna som barn när dom väl är i skiten så är det djävulskt dåligt med hjälp i sverige och en djävla plågsamm resa att bli frisk.
Ok kan ha varit väldigt upprörd och ber om ursäkt för det men det är så lätt att säga att det bara är att sluta knarka om man gjort det 2/3 av sitt liv.
En av mina bästa vänner är tyvärr i opiatträsket och jag har engagerat mig extra mycket här på slutet och jag blir galen på honom på soc på alla dessa skyddsnät som folk säger ska finnas här i sverige men som jag inte sett röken av när jag försökt hjälpa honom.
Och kan mycket väl se honom på en parkbänk i stan om nåra år med handen utsträckt.
ge fan i att topprida mig för min ålder.
du har sett folk trilla dit och sen dess tycker du annorlunda, ok. men jag håller inte med. alla kan välja att börja eller inte börja, och börjar man så är man korkad. så enkelt är det enligt mig. knark och droger är aldrig lösningen på några problem, det är bara ett sätt att undfly verkligheten. fattar man inte det så ja, då är man korkad. visst, folk blir deppade. men inte alla som blir deppade tar till droger. där har du skillnaden.
jag har aldrig sagt att det är lätt att sluta knarka, jag säger att man ska ge fan i att börja. jag fattar också att det är svårt att sluta när man väl sitter i skiten, men man skulle aldrig ha satt sig där från början. skulle jag någon gång få nys om att mina polare testar knark så skulle jag ta mig ett rejält snack med dem om vad i hela helvete de håller på med, innan de fastnat i skiten. fattar de inte då utan fortsätter med det, då kommer jag bli jävligt besviken på dem och undra vad fan det är för kompisar man har... troligen kommer jag i samma veva sluta sympatisera med dem och bara se dem som ännu en som får skylla sig själv. ja, det kan tänkas hårt. men är man så jävla korkad att man frivilligt ger sig in i det helvetet så vill jag fan inte ha med dem att göra.