Tiggare på gatan i t.ex. Stockholm. Ger du pengar?

Tiggare på gatan i t.ex. Stockholm. Ger du pengar?

• Antal röstningar
    0

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
BUSHIDO: så om du ser en som kör hojen på bakhjulet han kraschar du skulle inte idas kolla om du kan hjälpa dom för det var ju ett eget val att köra på bakhjulet.
Vet att många tycker inte det är att hjälpa någon genom att ge en knarkare en slant men jag gör en stor djävla skillnad på en knarkare och knarkare har sett dom tända av och det är nog det mest djävulska en människa kan gå igenom fysiskt.

Jörgen Karlsson: Skulle jag kunna ställa krav på dom skulle jag ha gjort det men jag tycker det är bättre att ge dom en tjuga till en fix eller rent av en statligt finansierad fix än att dom stjäl stereon ur bilen min eller måste leva med plågor för det finns inte hjälp till dom.

Vill bara säga att dom som trillat dit i min närhet har jag hjälpt så gått jag kunnat och dom har jag ställt krav på.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att du kommer ändra ståndpunkt senare i livet.

Jag ger som sagt ej heller pengar direkt till tiggare. Förutom skattsedeln så ger jag istället till organisationerna jag räknade upp. Undantaget är att jag ibland köpter situation sthlm. Just för att försäljningen av den tidningen har ett upplägg som inspirerar till ekonomiskt ansvarstagande. Du kan googla ang hur modellen är uppbyggd.

Ang gener så har jag tvärtom fått uppfattningen att barn ofta (men inte alltid)ärver sina föräldrars bra och dåliga egenskaper. I tidskrifter har jag läst om forskningsrapporter som bla säger att vissa gener lättare predestinerar till alkoholism. Har man den "alkoholistgenen" så trillar man lättare dit kort och gott. Genetiska kopplingar har ju även konstaterats till egenskaper som våldsbenägenhet, koncentrationssvårigheter etc.

Men jag är ingen expert på sådant.

som jag sa i mitt tidigare inlägg så kan vissa ha haft mer otur än andra, och dem kan jag tycka synd om. men som jag också sa så generaliserar jag hellre och ger inte bort pengar alls än att ge bport till fel personer. jag tror ju som sagt att de flesta där ute, inte alla, har sig själv att skylle så... men visst, en del har haft det jobbigare än andra. det tycker dock inte jag ska vara något hinder för att bete sig som folk... felaktigt beteende blir inte mer rätt för att andra också har det. sen så är jag lite inne på det här med medfödd moral så i brist på annat så borde man ju kunna följa den... jag menar, har man det jobbigt hemma borde man väl bli extra motiverad att inte bli en sån jävla förlorare själv?:va
genetisk belastning, hur menar du då? alkoholism är mig veterligen inte ärftligt?:va

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen Karlsson: Skulle jag kunna ställa krav på dom skulle jag ha gjort det men jag tycker det är bättre att ge dom en tjuga till en fix eller rent av en statligt finansierad fix än att dom stjäl stereon ur bilen min eller måste leva med plågor för det finns inte hjälp till dom.

Vill bara säga att dom som trillat dit i min närhet har jag hjälpt så gått jag kunnat och dom har jag ställt krav på.

Jag tror att du är en bra och kärleksfull grabb. :tummenupp

Jag ville bara nyansera den lite generaliserande bild av dålig moral du initialt tillskrev många människor här.

Last edited:

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Vet inte om det är för att Bushido är ung eller vad det än är hoppas jag han växer till sig.
Hade inte heller mycket över för knarkare och pack när jag var valp men sett folk trilla dit, sedan tycker jag annorlunda.
Sedan skiter jag också i om dom trillade dit på en party resa i ibiza eller om det är för att döva smärtan att dom vart våldtagna som barn när dom väl är i skiten så är det djävulskt dåligt med hjälp i sverige och en djävla plågsamm resa att bli frisk.

Ok kan ha varit väldigt upprörd och ber om ursäkt för det men det är så lätt att säga att det bara är att sluta knarka om man gjort det 2/3 av sitt liv.
En av mina bästa vänner är tyvärr i opiatträsket och jag har engagerat mig extra mycket här på slutet och jag blir galen på honom på soc på alla dessa skyddsnät som folk säger ska finnas här i sverige men som jag inte sett röken av när jag försökt hjälpa honom.
Och kan mycket väl se honom på en parkbänk i stan om nåra år med handen utsträckt.

Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Detta är ett ämne som jag brinner för väldigt mycket! :tummenupp
Varje gång jag ser en tiggare(innefattar även alla som sitter i gathörn och spelare något slags instrument) på stan säger jag till mig själv och mina vänner, att jag blir så upprörd att ingen kan göra något åt detta problem.

Det finns många sätt det går att lösa på. Jag tycker att avvisning från platsen med hjälp av t ex polis skulle vara att föredra. Men om det skulle komma att innefattats av civilkuragelagen, hade jag mer än gärna hjälpt till med avvisningen. Det finns ju gott om tillhyggen av olika slag. :7peta :fatta!

Det är ett faktum att svenska medborgare lägger mycket av sina inkomster på skattar av olika slag, nästan mest i världen. Tack vare eller kanske på grund av dessa skatter, så har Sverige nog världens bästa sociala skyddsnät.
Det skyddsnätet ser till att ingen svensk medborgare behöver ägna sig åt tiggeri.

Med detta vill jag få fram följande: Tiggare, uteliggare, gatumusikanter och annat löst folk som bor och/eller tigger på våra svenska gator och torg, enbart har sig själva att skylla och förtjänar i bästa fall att bara bli ignorerade.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Med detta vill jag få fram följande: Tiggare, uteliggare, gatumusikanter och annat löst folk som bor och/eller tigger på våra svenska gator och torg, enbart har sig själva att skylla och förtjänar i bästa fall att bara bli ignorerade.
Så var det kanske en gång i tiden men tyvärr fungerar inte detta längre, delvis för att de flesta hejar på den social nedrustningen. Jag har träffat många som varit hemlösa och en del som har riskerat att bli det och om du hade tagit dig tid att sätta dig in i individuella fall iställlet för att generalisera så mycket så hade du, kanske, sett saken på ett annat sätt.

Jag är inte här för att predika och jag inser att de flesta här är fullt upptagna med sina egna liv och gärna rationaliserar sin egna handlingar på både det ena och det andra sättet. Som individ kan vi inte lösa problemet men å andra sídan tror jag inte heller att det förvärras av en tjuga hit och dit. De flest här har nog hur som helst råd till det.

Det de flesta missar är att ingen väljer att bo på gatan frivilligt, vi har heller inte den totala kontrollen över våra liv som folk här verkar tro och dessutom svårt att inse vilka konsekvenser våra handlingar kommer att få om tio år. en del kommer snett och många av dem gör det för att de är sjuka eller beroende.
En av "mina" hemlösa fick t.ex. agera pokervinst redan vid 8 års ålder, började med droger när han var 11 och blev hemlös vid 12. Jag får erkänna att jag har svårt att lägga så stor skuld på honom för det men jag inser att det finns dem som gör det. Vad gör man inte för att slippa jobba och bara leva på bidrag...

R6Sandra

Rögle för alltid
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
R6:a 99:a
Jag ger aldrig tiggare pengar har aldrig gjort heller, jag är nog en hemsk människa.. har kasstat ut dom ur trapuppgångar m.m men jag tycker att oavsett har dom själva gjot valet engång. visst alla har olika utgångspunkter i livet men då får man ju oxå ta tag i det innan det går för långt.
Jag tycker inte ett synd om dom det minst!

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Jo R6sandra du är en hemsk människa.
Det är ingen som väljer att bli en uteliggare nu blir jag fan upprörd igen och vill kalla dej för vad du är men jag låter bli.
Vet dom som klarat sig med hjälp av stöd och support men det är betydligt fler som inte får den minsta stöd av vänner släkt eller det fantastiska skyddsnätet vi har i sverige.

Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag betalar skatt istället för att skänka penningar till tiggare. Om detta inte är tillräckligt så får de väl höja skatten. Utsatta människors överlevnad skall inte hänga på godtyckligt givande från främlingar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
jag tycker att oavsett har dom själva gjot valet engång.

Jomenvisst, de flesta uteliggare var bara ett par år tidigare genomsnitts-svennebananer med stöttande föräldrar som hjälpte dem med läxor och skjutsade till ishockey. De hade eget rum där de kunde sitta och glo på video medan mamma bakade bullar. Efter en lugn och trygg uppväxt och säker skolgång så tog de i sina lyckliga dar sin student men sen en vacker morgon så vaknar de och tänker:

- "Hey, fan, jag kanske ska punda lite och bli uteliggare så folk ger mig stålars i tunnelbanan! feth! Nu kör jag! Bye bye svennebananliv och tuben here I come lixom! Hit med knarket nu börjar festen!!"

...osså har de mage att försöka få oss att tycka synd om dem!? :va
Det var ju lika enkelt för dem att välja rätt som det var för oss lyckade SH:are! Det är bara för att det är avskrap till mäniskor som de valde fel och dessutom är för lata för att ta sig i kragen och bli sina egna lyckans smeder och framgångsrika entrepenörer återigen!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jomenvisst, de flesta uteliggare var bara ett par år tidigare genomsnitts-svennebananer med stöttande föräldrar som hjälpte dem med läxor och skjutsade till ishockey. De hade eget rum där de kunde sitta och glo på video medan mamma bakade bullar. Efter en lugn och trygg uppväxt och säker skolgång så tog de i sina lyckliga dar sin student men sen en vacker morgon så vaknar de och tänker:

- "Hey, fan, jag kanske ska punda lite och bli uteliggare så folk ger mig stålars i tunnelbanan! feth! Nu kör jag! Bye bye svennebananliv och tuben here I come lixom! Hit med knarket nu börjar festen!!"

...osså har de mage att försöka få oss att tycka synd om dem!? :va
Det var ju lika enkelt för dem att välja rätt som det var för oss lyckade SH:are! Det är bara för att det är avskrap till mäniskor som de valde fel och dessutom är för lata för att ta sig i kragen och bli sina egna lyckans smeder och framgångsrika entrepenörer återigen!

:D
Jopp! Sååå är det. Titta bara hur det gick för lillebror när crack-karlsson en dag flapprade in genom fönstret. :fakta

[YOUTUBE-ID]d8alGNR2SMY[/YOUTUBE-ID]

R6Sandra

Rögle för alltid
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
R6:a 99:a
Jo R6sandra du är en hemsk människa.
Det är ingen som väljer att bli en uteliggare nu blir jag fan upprörd igen och vill kalla dej för vad du är men jag låter bli.
Vet dom som klarat sig med hjälp av stöd och support men det är betydligt fler som inte får den minsta stöd av vänner släkt eller det fantastiska skyddsnätet vi har i sverige.

Jo dom väljer det själva på ett eller annat sätt!
Alla har ett val, men sen att inte vissa väljer rätt å inte vill/orkar ta tag i sitt liv å göra något av det.. Jo kanske 5% av dom har hamnat där utan att göra valet själva med dom andra 95% hmm ja det är bara sjukt att dom inte tar tag i det medans dom kunde / hade chansen!
Å vad vill du kalla mig eller vad är jag?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Enligt min erfarenhet så brukar de som instinktivt hyser stimatiserande skyll-dig-själv-tankar om merparten av alla utslagna ofta vara människor som själva känner sig otrygga inför framtiden. Som själva tvekar kring om de skulle klara att leva ett liv ensamma om ingen vill gifta sig med dom. Som själva känner missmod inför det egna marknadsvärdet och livsdugligheten, som känner bekräftelsebehov osv

Sedan tror jag förstås att det finns mindre hedervärda sätt att bli utslagen.
Vägen tillbaks är nog dock även där en avägd dos av stöd och krav. Det sistnämda blir det klent med vid rena gåvor.

Last edited:

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Vill bara förtydliga för slötänkta tror inte att uteliggaren blir frisk av mitt bidrag men jag vet att han blir frisk för stunden och att hans helvete lindras.
Jag talar om dom uteliggare det är till absolut största sannolikhet kört för kan jag lindra dennes lidande litegrann så gör jag det.

Men jag är ju inte i majoritet ser jag haha.

Är nog en av få som här som är för statliga fixar men vi får väl se hur det går i Danmark och var det Holland först?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Unge man, du skulle bli förvånad om du hade någon insyn i hur brett spektrat är. Att med antaganden försöka kategorisera de människor som kört till det för sig blir bara löjligt. Vad vet du egentligen, gunstig junker, hur många har du träffat? Hur många bluffar har du genomskådat? Vågar du säga det där i ansiktet på en gammal torped som har fler trick i bakfickan än du trodde fanns? Har du någon aning om hur trauman kan påverka den mest normale på djupet? Peka ut någons fel är jätteenkelt och leder precis ingenstans.

Hur många tror du inte haft jobb, familj och ordnade förhållanden. Steget ut dit är kortare än du kan föreställa dig. Sett många....

jag har sett en del. om det nu är fel av mig att kategorisera människor, vem är då du att anta att jag vet mindre och har sett mindre bara för att jag är ung? som jag sa är jag övertygade om att det faktiskt är synd om en del, men samtidigt är jag övertygad om att de flesta hade kunnat reda upp situationen om de bara tänkt efter eller försökt lite tidigare. visst kan man spekulera, och det är svårt att veta hur man själv faktiskt skulle reagera i en viss typ av situation utan att faktiskt ha varit där, men jag är ganska säker på att jag inte hade gått och drivit omkring på gatan om jag hade funnit mig i en hemlös situation. jag kämpar nu för att mitt liv ska te sig bra, och skulle det på nåt sätt gå åt helvete (vilket jag kommer göra allt i min makt för att förhindra) så kommer jag fan inte bara sitta och låta det hända.
måhända är det fel att peka ut folks brister, men hur fel är det inte att försöka supa bort sitt liv och sko sig på andra för att "buhu, det är så synd om mig. mina droger (som jag själv valde att börja med) har gjort mitt liv till ett helvete"?

säkert är steget inte alltför långt, men det finns mycket man kan göra för att förhindra att det går åt fanders. och skulle man väl befinna sig där finns det mycket man kan göra för att reda sig själv, utan tiggepengar. det är iallafall min tro.

BUSHIDO: så om du ser en som kör hojen på bakhjulet han kraschar du skulle inte idas kolla om du kan hjälpa dom för det var ju ett eget val att köra på bakhjulet.
Vet att många tycker inte det är att hjälpa någon genom att ge en knarkare en slant men jag gör en stor djävla skillnad på en knarkare och knarkare har sett dom tända av och det är nog det mest djävulska en människa kan gå igenom fysiskt.

det där var väl ändå ett jävligt dåligt exempel? hjälpt honom hade jag gjort, ringt ambulansen och första hjälpen och sådär. men ja, i grund och botten får han skylla sig själv. det var hans val att köra på bakhjulet och han får stå sitt kast. skillnaden är dock att killen som kraschade trodde antagligen att han skulle klara av det eftersom man väl får anta att han har lite erfarenhet av bakhjulsåka om han nu ger sig på en wheelie bara sådär. det är väl ingen korkad tanke, att tro att man klarar nåt om man nu anser sig kunna det? däremot är det jävligt korkat att tro att man klarar sig om man säger nej till en utbildning och ja till droger.

sen är det väl ändå inte riktigt likställt? eller tycker du på allvar att det är lika korkat att köra på bakhjulet som att skita i skolan och knarka istället?

ger man knarkare på avvänjning pengar så köper de knark, just för att det är så jävligt med abstinens. så enkelt är det. men som jag sa, det var deras val att börja från första början. helvetet med abstinens kunde de ju ha tänkt lite på där i början kanske...?

Jag tror att du kommer ändra ståndpunkt senare i livet.

Jag ger som sagt ej heller pengar direkt till tiggare. Förutom skattsedeln så ger jag istället till organisationerna jag räknade upp. Undantaget är att jag ibland köpter situation sthlm. Just för att försäljningen av den tidningen har ett upplägg som inspirerar till ekonomiskt ansvarstagande. Du kan googla ang hur modellen är uppbyggd.

Ang gener så har jag tvärtom fått uppfattningen att barn ofta (men inte alltid)ärver sina föräldrars bra och dåliga egenskaper. I tidskrifter har jag läst om forskningsrapporter som bla säger att vissa gener lättare predestinerar till alkoholism. Har man den "alkoholistgenen" så trillar man lättare dit kort och gott. Genetiska kopplingar har ju även konstaterats till egenskaper som våldsbenägenhet, koncentrationssvårigheter etc.

Men jag är ingen expert på sådant.

det är jag inte så säker på...

jag vet hur det funkar, ungefär som aluma väl? och där håller jag helt med dig och liksom dig så köper jag också blaskan när jag har lite pengar över. skillnaden är precis som du säger att människan jobbar för sin lön istället för att sitta ner på arslet och sko sig på andras välvilja.

du har en viss poäng (det där med alkoholism handlar om att vissa har lättare att bli beroende än andra) men det är inte alls så att bara för att du har en gravt alkoholiserad förälder så blir du själv alkoholist. man har alltid valet där precis i början, att ta sig in på stigen eller inte. har man lättare att bli beroende och ändå går in på stigen mot alkoholism (inte för att man själv vet att man är känsligare men ändå) så blir man lättare än andra beroende och så sitter man där. men man har fortfarande haft valet precis där i början.

angående våldsbenägenhet så har ju det bland annat med testosteronproduktion att göra, och sånt är ärftligt. grejen med den typen av besvär är att det är svårare att välja "ska jag vara arg eller inte?".

nej, inte jag heller.

Vet inte om det är för att Bushido är ung eller vad det än är hoppas jag han växer till sig.
Hade inte heller mycket över för knarkare och pack när jag var valp men sett folk trilla dit, sedan tycker jag annorlunda.
Sedan skiter jag också i om dom trillade dit på en party resa i ibiza eller om det är för att döva smärtan att dom vart våldtagna som barn när dom väl är i skiten så är det djävulskt dåligt med hjälp i sverige och en djävla plågsamm resa att bli frisk.

Ok kan ha varit väldigt upprörd och ber om ursäkt för det men det är så lätt att säga att det bara är att sluta knarka om man gjort det 2/3 av sitt liv.
En av mina bästa vänner är tyvärr i opiatträsket och jag har engagerat mig extra mycket här på slutet och jag blir galen på honom på soc på alla dessa skyddsnät som folk säger ska finnas här i sverige men som jag inte sett röken av när jag försökt hjälpa honom.
Och kan mycket väl se honom på en parkbänk i stan om nåra år med handen utsträckt.

ge fan i att topprida mig för min ålder.

du har sett folk trilla dit och sen dess tycker du annorlunda, ok. men jag håller inte med. alla kan välja att börja eller inte börja, och börjar man så är man korkad. så enkelt är det enligt mig. knark och droger är aldrig lösningen på några problem, det är bara ett sätt att undfly verkligheten. fattar man inte det så ja, då är man korkad. visst, folk blir deppade. men inte alla som blir deppade tar till droger. där har du skillnaden.

jag har aldrig sagt att det är lätt att sluta knarka, jag säger att man ska ge fan i att börja. jag fattar också att det är svårt att sluta när man väl sitter i skiten, men man skulle aldrig ha satt sig där från början. skulle jag någon gång få nys om att mina polare testar knark så skulle jag ta mig ett rejält snack med dem om vad i hela helvete de håller på med, innan de fastnat i skiten. fattar de inte då utan fortsätter med det, då kommer jag bli jävligt besviken på dem och undra vad fan det är för kompisar man har... troligen kommer jag i samma veva sluta sympatisera med dem och bara se dem som ännu en som får skylla sig själv. ja, det kan tänkas hårt. men är man så jävla korkad att man frivilligt ger sig in i det helvetet så vill jag fan inte ha med dem att göra.

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag brukar ge dem gamla nummer av Situation Stockholm tillsammans med en nedvärdrande blick.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ger jag pengar till stadsmissionen så går dom till härbärgen.
Ger jag pengar till en pundare/Alkis så köper dom droger för pengarna.
Är dom fulla/påtända får dom inte bo på härbärget, alltså blir dom uteliggare.

Jag brukar låna ut pengar till min föredetta jobbarkompis som numera är heltidsalkis, visst går pengarna kanske till sprit ibland, men han brukar faktisk inte komma till mig förän han har bestämt sig för att bryta och då är det cigg och mat han lånar till.

Han har alltid betalat tillbaka vartenda öre.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Enligt min erfarenhet så brukar de som instinktivt hyser stimatiserande skyll-dig-själv-tankar om merparten av alla utslagna ofta vara människor som själva känner sig otrygga inför framtiden. Som själva tvekar kring om de skulle klara att leva ett liv ensamma om ingen vill gifta sig med dom. Som själva känner missmod inför det egna marknadsvärdet och livsdugligheten, som känner bekräftelsebehov osv

Sedan tror jag förstås att det finns mindre hedervärda sätt att bli utslagen.
Vägen tillbaks är nog dock även där en avägd dos av stöd och krav. Det sistnämda blir det klent med vid rena gåvor.

hehe, det där var väl ganska så riktat till mig känner jag...:D
jag hyser inga tankar om det rent instinktivt, det är bara en bild jag har fått av det hela. jag tror som sagt att alla har val, och väljer man då fel så vems är felet om inte ens eget? alla har makten att ta tag i sina liv, men inte alla gör det.
jag har inga problem med att leva ensam, tvärtom trivs jag ganska bra med det. jag har heller inga problem med bekräftelsebehov och livsduglighetstvivel, tvärtom så drömmer jag i mitt stilla sinne om en robinson crusoe-tillvaro...:rolleyes:

det tror jag med, men jag är fortfarande övertygad om att många helt enkelt valde fel. att de hade möjligheten att göra nåt bra av sina liv men sumpade den, och nu sitter där de sitter. troligen så är vägen tillbaka också som du säger en rejäl portion stöd och krav, men någonstans måste det väl ändå börja med dem själva?

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Aluma

Senast idag köpte jag en Aluma -Kalender 2009 för 30:-. På vägen ut ur affären hade jag en påse med klementiner. Så jag gav han två stycken, också önskade jag honom en god jul och han önskade mig detsamma.

Jag tror alla hade mått bra av att få känna av hur det hade varit att inte ha allt det där som är så självklart för oss att ha idag. Man får en helt annan syn på livet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år