Tigsvetsning - Argon vs Arcal1

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
jag kör ren Argon till min egen Tig medans jag använder en svets på jobbet som har en tub Arcal1 tillkopplad.

jag upplever att svetsen på jobbet är betydligt mindre känslig för "orena" material och ger ett överlägset bättre resultat på alla metaller.

framförallt är det svartplåt som jag har problem att svetsa porfritt med min egen svets, men även på aluminium blir det sämre resultat, bägge svetsarna är av märket ESAB och jag använder samma gastryck/flöde.

kan tilläga att på rostfritt får jag kanonresultat men det bildas ändå en grå slaggyta ovanpå svetsfogen som är enkel att ta bort.

min är förvisso en industri-Tig från 80 talet (ESAB DTU300) medans maskinen på jobbet är en kanske 10 år nyare aristotig, ej vattenkyld!

blir det bättre om jag byter gas eller är det jag som inte kan justera in min egen svets, jag saknar tyvärr manual!

på ESAB:s hemsida finns det manualer att ladda ner men inte till min svets.

läste något om att justera gnistgapet på strömkällan, är det på kontaktorerna man gör detta elr?

nedan en bild på min maskin, någon som jobbat med en sådan som vet hur den ska hanteras vore jag tacksam för lite hjälp.

mvh /// magnus

Bifogat

• maskinparken 006.jpg
    maskinparken 006.jpg
    89.2 KB · Visningar: 105
Enligt airliquide så är Arcal1 ren Argon, så skillnaden sitter nån annanstans.

Enligt airliquide så är Arcal1 ren Argon, så skillnaden sitter nån annanstans.

Arcal1 är en [Argon - Helium - Nitrogen] blandning enligt Airliquids produkt data blad.

den enda skyddsgasen som används till samtliga metaller inklusive Titan som inte ren Argon klarar.

Det kan inte va så att du privat använder nån billig skitplåt med orenheter i?
Har du kollat slangpaketet så du har jämnt gasflöde o inga läckor osv?

använder argon både på jobbet o privat funkar kanon inga porer förutom en gång när en polare ville ha nåra simonsrör från mekonomen svetsade riktigt kasst material

Det kan inte va så att du privat använder nån billig skitplåt med orenheter i?
Har du kollat slangpaketet så du har jämnt gasflöde o inga läckor osv?

använder argon både på jobbet o privat funkar kanon inga porer förutom en gång när en polare ville ha nåra simonsrör från mekonomen svetsade riktigt kasst material

bygger lite med sömlösa hydralrör för tillfället, det är dom som krånglat mest.
men jag upplever att svetsen är allmänt överkänslig mot orenheter.

ska kolla med gasflödesmätare som man sätter på gaskåpan senare i kväll får vi se vad den säger. gasklocka har jag provat byta utan förändring.

bygger lite med sömlösa hydralrör för tillfället, det är dom som krånglat mest.
men jag upplever att svetsen är allmänt överkänslig mot orenheter.

ska kolla med gasflödesmätare som man sätter på gaskåpan senare i kväll får vi se vad den säger. gasklocka har jag provat byta utan förändring.

klockrent om du har tillgång till en sån:tummenupp i övrigt så tippar jag på orent material antingen på utsidan eller i materialet

klockrent om du har tillgång till en sån:tummenupp i övrigt så tippar jag på orent material antingen på utsidan eller i materialet

testat gasflöde i kväll och det såg helt ok ut.
verkar vara dålig kvalite på materialet helt enkelt.

blev en renblåsning av svetsen med tryckluft och en justering av gnistgapet, blev 0,3 mm i stället för 0,15 som det var innan och det gjorde en jävla skillnad på HF tändningen. någon som vet vilket avstånd som är optimalt?

Arcal1 är en [Argon - Helium - Nitrogen] blandning enligt Airliquids produkt data blad.

den enda skyddsgasen som används till samtliga metaller inklusive Titan som inte ren Argon klarar.

Nja, jag instämmer nog inte. Arcal1 är ren Argon. Enligt mitt datablad så
innehåller den 99,998% Argon + några PPM av orenheter.

Se även:
http://www.airliquide.se/en/business/din_bransch/industri/vi_erbjuder/gaser/skyddsgaser.asp

Hursomhelst har jag oxo märkt hur toknoga det är att materialet är rent.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick