Till alla som vistas i trafiken!

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jaså, grushögar är ett sätt att kommunicera? Hade ju inte jag fattat...[/QUOTE]

Tyvärr fick jag inte med det i mitt infägg men jag kanske skall skicka tråden till vv... :)

Jag måste också säga att det är fantastiskt roligt att läsa att det är så många som tar till sig och läser. Visst kan man göra missar ibland, det är mänskligt att fela men om man tänker på detta exempel:

Om man står på en stol och faller rakt ner i marken och tar emot sig med armar och händer så faller man av en hastighet på ca 7 km/timme...

så får man ett litet grepp om att mäniskan inte är skapat varken fysiskt eller psykiskt för att befinna sig i trafiken så,

TA DET LUGNT!!!!
 
Last edited:

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
Mkt bra skrivet! :tummenupp

Brukar det inte vara "tradition" här på sh.com med en tråd där vi skickar ut en vårhälsning till alla medtrafikanter? ( Något i stil med att "nu plockar vi fram hojarna igen, var uppmärksamma och krama varandra i trafiken")
Denna vackra skrivelse borde ju vara ett perfekt artikelunderlag?
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Mkt bra skrivet! :tummenupp

Brukar det inte vara "tradition" här på sh.com med en tråd där vi skickar ut en vårhälsning till alla medtrafikanter? ( Något i stil med att "nu plockar vi fram hojarna igen, var uppmärksamma och krama varandra i trafiken")
Denna vackra skrivelse borde ju vara ett perfekt artikelunderlag?

Ja, varför inte... Använd det till att sprida ett bra uppträdande i trafiken så är jag nöjd:)

Jag har som sagt tidigare skrivit att jag skickat detta till metro, men jag har inte hört eller sett något i tidningen, kanske är det inte så "mediariktigt"...

Tror inte de säljer lika bra som Britney kör med spädbarn i knät...:D
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Om man står på en stol och faller rakt ner i marken och tar emot sig med armar och händer så faller man av en hastighet på ca 7 km/timme...

Hmm, är det inte så att man faller i 7 km/h om man står på golvet och tippar framåt. Står man på en stol bryter man väl näsan eller är j***igt krallig :confused:

Nåja, bra inlägg :tummenupp jag försöker tänka så också men ibland har hornen vuxit för långt :gnissla

Det där med att inte hålla så hårt på högerregeln är ju i vissa fall mer eller mindre självklart. Står man själv och ska in i en lång kö blir man ju väldigt glad och tacksam om nån släpper in en. Däremot finns det de som inte tycks veta vad högerregeln är och då kan det gå illa om man inte är uppmärksam själv. Men självklart närmar man sig inte en korsning i annan fart än att man kan stanna (eller hinna förbi :tungan ) om den som ska lämna företräde inte gör det. (Det där med att hinna förbi var mest på skoj ;))
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Hmm, är det inte så att man faller i 7 km/h om man står på golvet och tippar framåt. Står man på en stol bryter man väl näsan eller är j***igt krallig :confused:

Nåja, bra inlägg :tummenupp jag försöker tänka så också men ibland har hornen vuxit för långt :gnissla

Det där med att inte hålla så hårt på högerregeln är ju i vissa fall mer eller mindre självklart. Står man själv och ska in i en lång kö blir man ju väldigt glad och tacksam om nån släpper in en. Däremot finns det de som inte tycks veta vad högerregeln är och då kan det gå illa om man inte är uppmärksam själv. Men självklart närmar man sig inte en korsning i annan fart än att man kan stanna (eller hinna förbi :tungan ) om den som ska lämna företräde inte gör det. (Det där med att hinna förbi var mest på skoj ;))

Jag trodde det var en självklarhet att man förstog att det gäller att vara extra försiktig vid en sådan situation så att det inte blir några missförstånd. Det finns ju dessvärre korsningar som är högerregeln på men ingen lever efter den... Så det är svårt för dem som inte varit på de stället att veta. Därav smäller det ditt som tätt. Men om alla visar VART i trafiken de ska så kommer det underlätta mycket.

Jag skällde på min gamle far härom veckan för att han inte visade att han skulle byta fil till höger körfält. Han sa då att när han tog körkort på 70-talet fick han lära sig att man inte behövde det... Så det är så många olika regler därute så man blir rädd.

En bekant förstog inte vad jag gjorde då jag satte upp min hand i "backspegelhögd" till bilen bakom... Jag svarade att jag tackade honom för att han visade i god tid att han skulle släppa in mig. Denna person hade aldrig hört talas om att man kunde göra så...:va

VISA HÄNSYN!!!

PS. Jag har fått lära mig att de är om man står på en stol... DS
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500


Jag skällde på min gamle far härom veckan för att han inte visade att han skulle byta fil till höger körfält. Han sa då att när han tog körkort på 70-talet fick han lära sig att man inte behövde det... Så det är så många olika regler därute så man blir rädd.

Det fanns knappt några filer att byta till på den tiden:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...


Det där med att inte hålla så hårt på högerregeln är ju i vissa fall mer eller mindre självklart. Står man själv och ska in i en lång kö blir man ju väldigt glad och tacksam om nån släpper in en. Däremot finns det de som inte tycks veta vad högerregeln är och då kan det gå illa om man inte är uppmärksam själv. Men självklart närmar man sig inte en korsning i annan fart än att man kan stanna (eller hinna förbi :tungan ) om den som ska lämna företräde inte gör det. (Det där med att hinna förbi var mest på skoj ;))

Högerregeln borde avskaffas, det finns ingen trafikregel som skapar mer problem och olyckor. Alla korsningar borde definieras med lämna företräde från endera eller andra hållet och alla andra vägar borde definieras som huvudled eller icke huvudled. Det skall inte finnas utrymme för tolkning, för det fixar vi inte som trafikanter...
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Håller fullständigt med men då är det ju det där med att huvudleder har sina speciella regler för parkering vid sidan av vägen mm mm. Men helt klart, högerregeln borde avskaffas.

Och Pippi, om det är från stol eller inte kvittar, kontentan är att vid väldigt låg fart är det svårt att hålla fast sig utan bälte... :)
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Håller fullständigt med men då är det ju det där med att huvudleder har sina speciella regler för parkering vid sidan av vägen mm mm. Men helt klart, högerregeln borde avskaffas.

Och Pippi, om det är från stol eller inte kvittar, kontentan är att vid väldigt låg fart är det svårt att hålla fast sig utan bälte... :)

:tummenupp
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Nu är detta mailat till rixfm. så får vi se om de händer något där :)
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Nu lyfter jag den igen!
Kopiera och maila in till tidningarnas insändarsidor!
Läser man olyckstrådarna verkar det behövas!
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Japp jag håller med. Men å andra sidan så finns det vissa korsningar där folk får stå i kö i 5-10 minuter pga högerregeln (Alla Tyresöbor känner till hur det kan vara att komma ut från statoil och köra mot centrum...) Jag menar naturtligtvis inte att man ska ta det som regel utan snarare när det är mycket trafik och jag ändå kör i 10 km/t så kan jag hjälpa till genom att skapa en lucka, visa genom ögonkontakt och även vinka förbi med handen...

Tack så mycket till Er alla som har läst och skrivit. Jag har klurat på att skriva ner detta under hela vintern. Ni får gärna hjälpa mig att sprida detta budskap vidare till media. Jag har skickat in det till metro, men inte fått något svar. Kanske är det så att det inte säljer lika bra som alla som klagar på oss...

Ha nu en underbar vår och tänk på mitt inlägg då Ni är ute i trafiken!

Kör försiktigt och vi ses äntligen på vägarna igen!!! :squid

Inge fel att vara vänlig och trevlig i trafiken:tummenupp
men tyvärr så är en hojåkare för de flesta bilister en idiot som inte tänker på sin familj:näsblod att bara ge tröttnar man på,sitter man på hojen är alla bilister tänkbara nollkollare= överlevnadsinstinkt statoil tyresö hopplös brukar åka bakvägen bakom ica till rödlyset.såg dig på tyresövägen häromdan
kan inte finnas så många andra röd-vita gixxrar i tyresö.
MVH
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Du skriver väl, är klarsynt och mogen i ditt sätt att tänka och agera i trafiken.

Det händer allt för ofta när man är ute och åker bil att man funderar hur man skulle hanterat vissa situationer om man istället suttit på en MC. Exempelvis om en bil plötsligt svänger till eller liknande. Ett klockrent exempel hände mig för någon vecka sedan. Jag befann mig i rondellen, men bilen som skulle in väjde inte. Asfalten var inte speciellt välstädad, utan det fanns grus osv. Hade jag suttit på en MC vore risken stor att jag bromsat omkull mig. Men i en bil blir inte situationen lika alarmerande. Därför brukar jag, när jag kör bil, tänka efter hur jag skulle gjort om jag just nu istället suttit på en MC.

Men förutom hur bilister och andra "stora" trafikanter beter sig, och är nonchalanta, så blir jag lika besviken varje gång jag ser någon mc-broder eller syster bete sig som ett förvuxet barn i trafiken.

Jag tror detta är en känslig samverkan mellan bilister, lastbilsförare och mc-förare. Jag tror icke-mc-förare ser mc-förare som "det där övriga" i trafiken. Man har inte lika stor respekt för en mc-förare.

Denna respekt tror jag vi alla kan hjälpa till för att bygga upp. Genom föredömligt beteende, visa att vi är mogna, och att vi faktiskt har lite mer utbildning. Visar vi att vi är medvetna om vår litenhet och känslighet i trafiken så kommer övriga trafikanter att bygga upp ett förtroende för oss.

Om vi däremot visar att vi inte bryr oss, racear, åker på bakhjul i korsningar och innerstaden, ligger och pressar i ytterfil etc, idiotiska omkörningar, kör fort, så förlorar vi den respekten hos andra trafikanter. Vi visar ju inte själva att vi bryr oss om oss själva.

Pippi: Ut med dig i tidningarna, du skriver väl, och jag gissar att du även talar väl.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Helios: Tack för en mycket bra kommentar :tummenupp
Jag har länge efterlyst att alla som tar körkort skulle få köra MC och lastbil någon timme för att prova på hur det är att framföra ett annat fordon i trafik. Troligen skulle förståelsen och hänsynen öka betydligt. Att sedan många bilister tror att en strålkastare= moped tidigt på våren är också ett problem :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top