Tillverka 25kw trottelstopp Honda CBR 600 f (PC31) 1997

Boby

The Dragonfly
Gick med
12 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 F -97
Hej
Jag har en Honda CBR 600 f (PC31) 1997 som är reggad på 25kw men som är ostrypt.
Jag undrar om man kan tillverka ett trottelstopp som får ner effekten till 25kw.
Jag vill ej köpa strypsats från MC kompaniet då jag hört att hojen inte mår bra av det.
:confused:
Ungefär hur mycket skulle detta kosta hos en firma: tillverkning, installation och bänkning?

Tacksam för svar
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
du köper brickor som är anpassade för 25kw, kostar mellan 1595-2095:- ungefär.
brickorna lägger du mellan luftburk och förgasare sedan är det bara regbesikta:) lycka till:tummenupp
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
du köper brickor som är anpassade för 25kw, kostar mellan 1595-2095:- ungefär.
brickorna lägger du mellan luftburk och förgasare sedan är det bara regbesikta:) lycka till:tummenupp

mellan motor och förgasare..

Varför motorn inte mår bra är för att den inte vill vara instängd. Har själv en cbr600f strypt till 25kw. den orkar inte upp till rödmarkeringen efter strypningen och tomgången sänks med typ 300 efter att brickorna åkt in.

Edit: hojen tar ingen skada av att vara strypt
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
mellan motor och förgasare..
Varför motorn inte mår bra är för att den inte vill vara instängd. Har själv en cbr600f strypt till 25kw. den orkar inte upp till rödmarkeringen efter strypningen och tomgången sänks med typ 300 efter att brickorna åkt in.

Edit: hojen tar ingen skada av att vara strypt

sorry my bad:)
 

Boby

The Dragonfly
Gick med
12 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 F -97
jag har hört att motorn kan bli överhettad av att ha brickorna i. kan det stämma?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
borde ju inte spela någon roll om strypningen är en bricka i insuget eller ett stopp som hindrar trotteln att gå hela vägen, i båda fallen minskar ju arean på hålet som luften passerar igenom?
Vad jag förstått får man med ett intyg när man köper strypbrickorna men om man gör egen strypning måste man köra cykeln i bromsbänk för att få ett intyg om effekten, kan bli dyrt?
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
men nu är ju hojen i fråga redan registrerad som 25 kw... så vad tjötar alla om? det är bara att såga ut en bit plåt som hindrar gasenwiren att öppnas helt. sen om den blir strypt till 20 eller 30 kw i praktiken spelar knappast någon roll. Polisen brukar inte vanligtvis ha med en portabel bromsbänk i bakfickan att fälla upp och testa så det inte är 25,1 kw "då den kändes lite extra stark mellan 6025 och 6050 rpm"..

lite krångligt att förklara såhär på rak arm hur denna gaswirestrypning ser ut och ska placeras men hör med din lokala mcbutik så kan dom garanterat visa hur en sådan ser ut och fungerar. jag tycker iallafall att du kan ha roligare för 2-3 tusen som en fabrikstillverkad strypning faktiskt kostar, eftersom att den största avgiften man betalar för är att få strypningen typgodkänd, dvs ett intyg som gör att den kan registreringsbesiktas utan en massa krångel. Din är ju trots allt redan registrerad på 25 kw.
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Min TZR125 var väldigt enkelt strypt, tre muttrar på wiren innanför trotteln som helt enkelt hindrade nålen från att lyftas längre än att muttrarna slog i. Som ovanstående talare skriver, vad spelar det för roll om det blir 20 eller 30 kW liksom. Du kommer aldrig råka ut för en bänkning. Annars tror jag att en bänkning(Om du vill testa effekten själv) går på 500 ungefär, där jag har sett.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
strypning

För att spinna vidare på inlägg ovan.
På en FZ6 sitter strypningen som ett extra stopp för gasviren. Se inlägget:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4348105&postcount=16

Den ena av de två flärparna skulle således inte vara med om den vore ostrypt. Något liknande kan kanske tillverkas till din modell.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Här var det mycket snack och lite kunskap.....

Att åka omkring med en strypning som inte är just av det utförande som du hade vid registreringsbesiktningen är totalt meningslöst.

Blir du stannad av polisen och de misstänker att du har för mycket effekt åker du antingen på ombesiktning eller får moppen beslagtagen för teknisk kontroll. Inför ombesiktning måste du ha rätt strypning i och blir cykeln beslagtagen bänkas den inte utan man kontrollerar att korrekt strypning är monterad. Att åka med en annan strypning än den som cykeln en gång registreringsbesiktigats med är därmed straffmässigt samma som att åka utan strypning....
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top