Tillverka egen LED baklampa?

Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Var ute en runda med hojen. Kom ut på lite ojämnt asfalterade vägar, vid en lite djupare ojämnhet fjädrade bakdämparen så mycket så hjulet fick tag i nummerskylten och slet av hela undertailen!!! blev helt ställd när det hände:3freak

Hur som helst så behöver jag fixa en ny undertial, baklampa, blinkers och skylt. Där föddes tanken att tillverka min egen baklampa med dioder. Någon som har någon uppfattning om hur mycket jobb det är och vad jag behöver?

Mvh Gustav
 
E-godkänt lär det ju inte bli hur eller hur.

Lysdioder i lagom mängd, högintensiva. Det knepiga är att dioder är strömstyrka snarare än spänningsstyda. Man behöver förkopplingsmotstånd som ger dem lagom med ström. Två olika motstånd för vanligt lyse resp bromsljus. Man kan seriekoppla flera dioder 3st kanske fungerar sedan börjar det bli lite väl beroende av pålagd spänning.
Finns mer seriösa switchade drivdon som är effektivare och smartare.
Antar att ett sk. veroboard / experiment mönsterkort är tacksamt att löda fast dioderna mot.

I sin enklaste form är det nog mer pill med lödkolven än att det är direkt svårt. Tyvärr kostar bra LED dioder pengar när man köper i små mängder, Ebay kan vara en bra källa till billiga komponenter.
 
Jag har använt dom här till ett flertal hojar, det är LED bak/broms för en vanlig BAY15d sockel. Bra styrka på bromsljuset (motsv 21W), bakljuset lyser lite för starkt tycker jag så jag brukar koppla ett motstånd i serie på ca 400-500 ohm.
http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor-12-volt/diodlampa-rod-dubbelpolig?group=prod_prod_grp-s1/140

4731_4d43ae413c60fed47180bc0f2347b53a.png
 
Lödpenna, lödtenn, LEDs, motstånd, kylteknik (så inte LEDen dör när du löder) Krympslang för att isolera.
Normalt tänds LED vid en spänning i området 2 Volt till 4 Volt.
Det betyder att mest ljus för den ström man skickar in från "12Volt" får man om seriekopplar 5 till 2 LED (möjligen 3 LED)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20292&name=Lysdioder,+THT
För då med 2Volts LED och 5 st i serie behövs 10Volt.
För då med 4Volts LED och 2 st i serie behövs 8Volt.
Eftersom batteriet ger från ca 12,5 Volt (stillatsående motor) till ca 14,5Volt med motorn igång behövs motstånd i serie med LEDen
Exempel: 12,5Volt-10Volt=2,5Volt Ström 20mA=0,02A, Motstånd =2,5/0,02=125 OHM (välj 120 Ohm eller 150 Ohm)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-713-28&toc=19848
är man försiktig så kör man 14,5Volt -10Volt=4,5Volt Motstånd 4,5/0,02=225Ohm (Välj 220 OHM)
För kylning: Jag har satt krokodilklämmor som jag doppat i vatten runt anslutningtrådarna för att lödtemperaturen inte ska sprida sig till LEDen.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=40-935-06&toc=0
Men man kan ju klämma med en plattång på anslutningstråden.
Mellan där man löder och LEDen.
Jag seriekopplade 3 st vita LED och ett motstånd till skyltbelysning på SV650S. Och det blev godkänt. Tidigare ägare hade silkonlimmat en 12Volt / 5W glödlampa på den genomskinliga plastbiten för skyltbelysning. I underdelen över skylten.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top