tillverka kåpor?

micke blårand

knäskrap
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
Aprilia falco
Då det inte verkar finnas en uppsjö av kåpdelar till min ducce så tänkte jag gjuta egna, men behöver tips och råd. Göra en mall av dem gamla och gjuta nya, e det möjligt att göra detta hemma i garaget? Tacksam för alla tips.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
micke blårand skrev:
2429414 Då det inte verkar finnas en uppsjö av kåpdelar till min ducce så tänkte jag gjuta egna, men behöver tips och råd. Göra en mall av dem gamla och gjuta nya, e det möjligt att göra detta hemma i garaget? Tacksam för alla tips.

Antar du är rädd om dom kåpor du har, annars formsläppmedel och läga väv utanpå dom du har. Lägga ett tunt lager och sedan bygga upp stadga på insidan av det du kan bryta loss från dina originalkåpor.

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
micke blårand skrev:
2429414 Då det inte verkar finnas en uppsjö av kåpdelar till min ducce så tänkte jag gjuta egna, men behöver tips och råd. Göra en mall av dem gamla och gjuta nya, e det möjligt att göra detta hemma i garaget? Tacksam för alla tips.
Enklare att köpa om du vill ha orginalutseende på dom.
http://www.kaemna.de/
Diopa har lite anorlunda kåpor till din.
http://www.diopa.com/shop/shop.html

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
micke blårand skrev:

Ta dina kåpor köp formvax på SeaSea vaxa vaxa vaxa vaxa och sedan släppmedel. Ta en slangstuds (slangfäste med fläns, köp på byggmarknad) och lägg i vax i den så att flänssidan ar fylld. Håll den med flänssidan mot kåpan (i "mitten") och plasa fast den mot kåpan med gelcote. Målasamtidigt hela kåpan med gelcote. Plasta upp hela kåpan (inom 24 timmar) och lägg samtidigt i lite metall typ ø6mm armeringsjärn formade efter kåpan. låt härda ordentligt. Anslut vattenslang till slangfästet och öppna vatten kranen försiktigt tills kåpan trycks loss. Man kan behöva hjålpa tilllite genom att banka lätt med en typ gummiklubba på formen så lossnar kåpan.

Nu har du en skitbra form !

När du skall göra en kåpa,

Vaxa vaxa vaxa formen, se till att slangstudsen är täkt med vax och bestryk sedan med släppmedel. Måla formen med gelcote (skall du måla kåpan använd vit eller ljugrå gelcote). Plasta i två lager 450g matta inom 24 timmar). Låt härda väl. Anslut slangstudsen till en vattenkran och öppna denna försiktigt, använd gummiklubba försiktigt och du har en kåpkopia !:tummenupp

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...