Tillverkning av bromskolv

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Ort
skurup
Hoj
gt550
Jag håller på att renovera en gt 550från 1973. Har problem med frambromsen, (skiva), eftersom kolven till oket är restad, och finns inte längre. Finns det någon som tillverkat egen kolv och i så fall i vilket material?
 

Jonathan

Guest
fargo skrev:
Jag håller på att renovera en gt 550från 1973. Har problem med frambromsen, (skiva), eftersom kolven till oket är restad, och finns inte längre. Finns det någon som tillverkat egen kolv och i så fall i vilket material?


Det bör ju "bara" att svarva ett nytt i vanligt kol-stål. Men om du inte har tillgång till en svarv med hög precision bör du nog inte ge dig på det hela. Efter du svarvat kolven lär du antingen polera ytan som glider mot o-ringen eller våtslipa den med minst 2000, annars säger nog packningen upp sig.

Finns inte org. delar till ovanstående hoj?

/Jonathan
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
fargo skrev:
Jag håller på att renovera en gt 550från 1973. Har problem med frambromsen, (skiva), eftersom kolven till oket är restad, och finns inte längre. Finns det någon som tillverkat egen kolv och i så fall i vilket material?
Har du kollat med Mc-shoppen i Karlstad www.mc-shopen.se, har det mesta till gamla hojar, annars kan du slänga ut lite "rev" på http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/index.php

Lucka te!
 

petmalm

Peter
Gick med
13 May 2005
Ort
Linköping
Hoj
FZR 1000
fargo skrev:
Jag håller på att renovera en gt 550från 1973. Har problem med frambromsen, (skiva), eftersom kolven till oket är restad, och finns inte längre. Finns det någon som tillverkat egen kolv och i så fall i vilket material?

svarva fram en ny och kicka på kromning eller om du hittar en kolv stång i rätt dimition har gort det själv tll en gammal bi l för några år sen funkar skitbra :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
petmalm skrev:
svarva fram en ny och kicka på kromning eller om du hittar en kolv stång i rätt dimition har gort det själv tll en gammal bi l för några år sen funkar skitbra :tummenupp


kolvstång skulle ju va bäst kanske..
hur tjock ska den va?
 

Vikings

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
SV 1400
Kolla

fargo skrev:
Jag håller på att renovera en gt 550från 1973. Har problem med frambromsen, (skiva), eftersom kolven till oket är restad, och finns inte längre. Finns det någon som tillverkat egen kolv och i så fall i vilket material?


Kolla med Nickes Mc (www.nickesmc.se) de säljer kolvar lösa, pirat - men de borde funka.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
petmalm skrev:
? ja det är du som vet va kolven ska ha för dim.... :va


jag? :va nää jag vet inte..jag e lixom inte trådskaparen :rolleyes:
 

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Ort
skurup
Hoj
gt550
Ska kolla med Nickes Mc. Mc shopen i Karlstad har jag kollat, de har inget. Är medlem i Classic suzuki och har en tråd ute på deras forum. Dimensionen har jag inte, men skall kolla.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top