Tingsrätten nekar SAAB rekonstruktion

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är sagan slut nu med Müller i spetsen? Man kan ju alltid hoppas på det och att företaget sätts i konkurs och att någon annan tar över de delar av bolaget som är sunt och det finns ekonomisk bärkraft i.

Den här följetången som varit har varit pinsam ända från första början när GM ville lägga ner bolaget.

Müller måste vara en mytoman som lyckats övertyga intelligenta människor att han hade det som krävdes för att vända på skutan.

Har vi någon som arbetar på SAAB på forumet rent av?
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Nu är nog allt över i Saab:s namn i alla fall.

Men frågan är vad det finns för sunda delar som går att driva vidare?

Lite maskiner&inventarier kan ju hamna typ i Kina/baltstaterna,

viss del av teknik&forskning går väl att sälja, men kommer dessa jobbtillfällen att stanna i Sverige?
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Saknas det fortfarande styrelse? Står herr Müller som ensam betalningsansvarig nu? :)
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Det finns nog ganska många som jobbar/jobbat på saab på forumet.

Men kanske räcker det att oberoende experter sammanfattar läget bra nog, så att de inte behöver tillföra diskussionen något. :tummenupp:rolleyes:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som jag förstått det kan man inte sälja SAABs namn vidare. Varumärket ägs nämligen av SAAB AB (försvars koncernen) och Scania (lastbilstillverkaren). Genom avtal med dem hade GM rätt att använda namnet i sin biltillverkning. Avtalet ingick i köpet när Müller tog över.

Det finns säkert delar av bolaget som är sunt och kan leverera pengar. Jag är inte så insatt, men affärspressen skriver i alla fall det i några artiklar jag läst senaste månaderna. Vi får väl se hur det ligger till med det. Staten har i alla fall tagit hand om panträtter som de anser vara lågt värderade. Förhoppningsvis har man tagit lite höjd och varit beredd på det som är på väg att hända just nu. Någonstans hoppas man ju på att de som varit inblandade i alla turer runt nya SAAB inte svalt allt som Müller och hans kinesiska och ryska vänner har sagt.

Vad som händer med de anställda på SAAB om man lägger ner tillverkningen och fabriken återstår att se. Sannolikt blir väldigt många av dem arbetslösa. Sedan kan man fundera på hur det går med alla underleverantörer och vilka spridningseffekter det kommer att få.

Jag tror att Müller är ensamen i styrelsen idag, men det innebär inte att de som satt där tidigare är fri från ansvar. Vi får väl se vilka rättsliga följder det här får vid en konkurs.

Mitt förtroende för Müller har hela tiden varit lågt. Jan Åke Jonsson den tidigare VD tyckte jag dock gjorde ett hästjobb i sina försök att rädda bolaget. Fler chefer borde vara som honom. Någon som verkligen står upp för sitt bolag i ur och skur.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Svårt att se vad som skulle kunna rädda SAAB undan konkurs nu. Utomordentligt tråkigt är vad det är. För Mullers skull får man väl hoppas att han skrivit över alla sina tillgångar på tanten sin. Han borde rimligen försättas i personlig konkurs som ansvarig för bolagets gäld med hänsyn till att han synes ha drivit bolaget vidare långt efter att detta kommit på obestånd. Det blir intressant att se hur tidigare styrelseledamöter klarar sig...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man önskar ju att någon köper upp och drar igång verksamheten igen men tyvärr tror jag det blir som för Rover. Endast reservdelstillverkningen kommer köpas av någon och resten blir historia.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm.. Nu skulle fan vara guldläge att köpa på sig biltillverkningen och starta ett helt nytt bilmärke... Typ "Swedish Quality Cars" och helt enkel bygga en bil som går en hel jävla evighet. Kan ju i originalutförande vara en väldigt fyrkantig plåtlåda i stil med 240, men så kan man byta allt möjligt mot snyggare/bättre delar lätt...
Men fan, orka driva företag. ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hmm.. Nu skulle fan vara guldläge att köpa på sig biltillverkningen och starta ett helt nytt bilmärke... Typ "Swedish Quality Cars" och helt enkel bygga en bil som går en hel jävla evighet. Kan ju i originalutförande vara en väldigt fyrkantig plåtlåda i stil med 240, men så kan man byta allt möjligt mot snyggare/bättre delar lätt...
Men fan, orka driva företag. ;)

De gamla Saab-verktygen såldes väl till kina för länge sedan om det nu spelar nån roll för vem skulle idag köpa en Volvo 240, bullrig obekväm bränsleslukare. Och många av dagens människor skulle nog dessutom säga för ful.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, nu är det nog rätt slutskruvat på Stallbacka. Kan väl vara läge för nån entusiast att köpa loss resterna på konkursauktionen..


Hoppas det sker snabbt som ögat. Det är inte lätt att få tag på delar till SAAB idag.:mad:

Jasså? Det mesta finns väl hos Mekonomen und so weiter?
(Fan vet jag, haft saab i 10år men aldrig köpt en del på Saab :va )
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De gamla Saab-verktygen såldes väl till kina för länge sedan om det nu spelar nån roll för vem skulle idag köpa en Volvo 240, bullrig obekväm bränsleslukare. Och många av dagens människor skulle nog dessutom säga för ful.

Nu var det ju mera utseendet jag tänkte på...
Och sedan är det bara att ha kit för utseendemodifikation som kan petas på direkt från fabrik om så önskas?
En bil byggd modulärt med målet att det ska vara lätt att serva och byta saker. Med hög kvalité.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jasså? Det mesta finns väl hos Mekonomen und so weiter?
(Fan vet jag, haft saab i 10år men aldrig köpt en del på Saab :va )

Drabbades av en paj nivågivare lagom till besiktningen. Restat. Gick inte att få några besked från Saab om när den skulle finnas i lager igen. Hittade en på skroten som tur var. Rätt surt att inte få skiten förbi bilprovningens argusöga. Hörde dessutom på radion förra veckan att krockskadade bilar blir stående. Går ej att få fatt i bland annat rutor. Möjligt dock att Mekonomen odyl funkar. Aldrig testat det, men det lär väl bli aktuellt inom kort.:) Saabar går ju som bekant sönder då o då....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
. Aldrig testat det, men det lär väl bli aktuellt inom kort.:) Saabar går ju som bekant sönder då o då....

Prova, finns en massa andra ställen som har pryttlar; Speedparts.se, skruvat.se osv.. ScanTech är en stor tillverkare av många delar som säljer till de flesta ickeanslutna. Rutor finns hos bilrutefirmor. Kunde jag få en ny till min AMC som slutade tillverkas för 30år sedan så kan nog en Saab leva en stund till :D (Btw, inte bytt något på mitt härk på 10000mil :yoparty )
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Svårt att se vad som skulle kunna rädda SAAB undan konkurs nu. Utomordentligt tråkigt är vad det är. För Mullers skull får man väl hoppas att han skrivit över alla sina tillgångar på tanten sin. Han borde rimligen försättas i personlig konkurs som ansvarig för bolagets gäld med hänsyn till att han synes ha drivit bolaget vidare långt efter att detta kommit på obestånd. Det blir intressant att se hur tidigare styrelseledamöter klarar sig...

Behöver han verkligen skriva över sina tillgångar till frun? Han har ju redan slussat pengarna vidare via skatteparadis säkert till länder dit svenska eller europeiska rättsväsendet inte kommer åt dem. Sedan tycker jag det ska bli intressant att se hur styrelseledamöterna klarar sig. Tror knappast att de kan klara sig genom sina avhopp. De kom lite väl sent.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Svenska politiker prioriterar sänkt moms på krogen istället för att komma med en lösning till att rädda svenska industriarbeten...finns det någon motsvarighet utomlands?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Svenska politiker prioriterar sänkt moms på krogen istället för att komma med en lösning till att rädda svenska industriarbeten...finns det någon motsvarighet utomlands?

Hade SAAB haft efterfrågade produkter hade jag varit benägen att hålla med. Men att hålla ett företag med så dåliga utsikter under armarna är bara slöseri med skattemedel.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top