Man kan nog göra lite som man vill tror jag. Det viktigaste är att man visar sin uppskattning och ger dom något, sen exakt vad det är kanske inte är lika viktigt.
När det gäller just "Tack-delen" som det frågades om i den här tråden, så brukar vi göra ett generellt tackkort, eller en poster, som jag delar ut till alla sponsorer. Den kan dom sätta upp på väggen inne på firman eller vad som helst, för att visa att "vi sponsrar den här killen". Vi har oftast gjort förstoringar i 20x30 format, som vi sedan ramat in och delat ut. Dom senaste två åren har vi dock gjort affischer i 40x60 istället. Det syns bättre när dom sätter upp dom på väggen, verkar lite mera uppskattat, och sen har vi dessutom gjort några extra som jag kan dela ut eller sälja...
I år ser dom ut så här:
Sen har jag dessutom dom senaste åren tagit fram en bok efter varje säsong som vi delar ut till sponsorerna. En bok där jag sammanfattar hela säsongen lite kort. Lite förväntningar innan säsongen, några sidor om varje tävling, lite coola bilder, en presentation av teamet, och en sida med alla sponsorer presenterade så att dom dels ser sin egen logga och dels ser vilka andra företag som är med. Boken brukar vara på mellan 35-40 sidor, i liggande A4 format. Spiralbunden... Jag har inte fått årets bok från tryckeriet ännu, men förra årets bok såg ut så här:
Vill dom sedan ha andra bilder, för intern information eller extern marknadsföring, där deras egna loggor syns bättre. Eller bilder som passar bättre in i det sammanhang dom tänkt sig, så förser vi dom med det utöver detta... Jag har även vid några tillfällen hjälpt sponsorerna att ta fram produktdatablad eller presentationer, där jag utformat dom och ordnat med tryck. Då kan jag själv avgöra vilka bilder som passar bäst...
Så har vi gjort med själva "tack-delen" av sponsringen i alla fall. Sen är det ju mycket annat med exponering av sponsorerna, både på hojen på banan och i depån. Men också på nätet, mässor, kundträffar, kläder, mm. Och information via nyhetsbrev, telefonsamtal, webbsidan, etc. Men det är ju en helt annan fråga hur man jobbar med sina sponsorer och samarbetspartners under hela säsongen, eller året...