Tips: Bowling for Columbine

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
För er som inte har sett den dokumentären så rekommenderar jag er att se den...Sjukare folkslag än de där amerikanerna finns icke

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Burre skrev:
För er som inte har sett den dokumentären så rekommenderar jag er att se den...Sjukare folkslag än de där amerikanerna finns icke

Som sagt det är mer dokumentär än film. Gillar den typen där man verkligen får tänka till.

Bowling är rätt farligt ;)

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Inlednings scenen när han får bössan av banken e fejkad precis som mycket annat i hans "dokumentärer"...fast dom e faktiskt underhållande som film och jänkarna e ju verkligen sjuka med sitt vapenskrammel

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Mycket i hans kritik av det sjuka amerikanska samhäller är ju helt riktig, men när i i filmen börjar kritisera k-mart för att dom säljer kulor så gör han ju sig bara löjlig. Eller när han visar biler på en död flicka för Charlton Heston som om det skulle vara han som var ansvarig. Om dom gjorde som här i Sverige där man tvingas låsa in sina vapen, och även måste uppfylla vissa krav för att få en vapenlicens så skulle vapenbrotten säkert minska men 90% i staterna. Här hemma har sossarna och vänstern alltid kämpat för att förstöra så mycket som möjligt för sportskyttar och jägare, med trams som att förbjuda helautomatiska vapen, låta naturvårdsverket bestämma vilka vapen som dom anser att man ska få jaga med och att införa tidsbegränsade licenser mm. Men om man kunde lägga lagarna någonstans mitt i mellan våra system så skulle folks hobbies slippa bli lidande av sossarnas trånsynthet!.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag är helt emot så liberal lagstiftning samt att jag inte tycker att man behöver AK4 och M16 m.m. ute bland allmänheten (jag jagar själv och har ett par "pangare" själv). Men... jag såg filmen med ca 97% reclaim-the-streets-hata-USA-i-allmänhet-människor så allt överdrivet applåderande och tjoande tog ner intrycket rätt rejält. Vissa grejer var kul/intressanta men många grejer som han tvärsäkert pangar upp i rutan (statistik) har jag läst saknar grund. Nja - den får en 2,5 av mig av 5 möjliga.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Hightuned skrev:
Mycket i hans kritik av det sjuka amerikanska samhäller är ju helt riktig, men när i i filmen börjar kritisera k-mart för att dom säljer kulor så gör han ju sig bara löjlig. Eller när han visar biler på en död flicka för Charlton Heston som om det skulle vara han som var ansvarig. Om dom gjorde som här i Sverige där man tvingas låsa in sina vapen, och även måste uppfylla vissa krav för att få en vapenlicens så skulle vapenbrotten säkert minska men 90% i staterna. Här hemma har sossarna och vänstern alltid kämpat för att förstöra så mycket som möjligt för sportskyttar och jägare, med trams som att förbjuda helautomatiska vapen, låta naturvårdsverket bestämma vilka vapen som dom anser att man ska få jaga med och att införa tidsbegränsade licenser mm. Men om man kunde lägga lagarna någonstans mitt i mellan våra system så skulle folks hobbies slippa bli lidande av sossarnas trånsynthet!.

Uppenbarligen så fungerar vårat system? Eller har jag fel?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Burre skrev:
Uppenbarligen så fungerar vårat system? Eller har jag fel?

Visst gör det det, jag bara påpekar att det kunde vara bättre och rättvisare. Jag kan sträcka mig till att allmänheten inte får ha automatvapen (även om dom är hysteriskt roliga att skuta med), men att naturvårdsveket ska tala om för mig att jag inte får jaga med en ak4(inte helauto då så klart) är ju bara sjukt. Det är ju en utmärkt karbin i 7,62(308win) men deras motivering är "den är inte jaktmässig då och brukas militärt". Med den motiveringen skulle man kunna förbjuda folk att ha treängbliar (jag tror säkert att många politiker har våta drömmar om det också). Den första pistollicens jag sökte var på en colt 45. Jag fick avslag och fick nöja mig med en glock 17 med motiveringen "din första pistol får inte vara grövre än 9mm". Vad spelar det för roll, om man står på fel sida pipan är man lika död i båda fallen?. Vårat system är sjukt med deras är sjukare så man ska väl inte gnälla för mycket då det kunde vara värre (som i England -Ryyyysss). :confused:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Ärligt talat ser jag ingen större vits med att hemvärnsmän förvarar sina militära vapen i hemmet öht. Om jag fattat rätt måste ändå skarp ammunition ut från centrala förråd vid beredskap, så varför inte bössorna också?

Hightuned: Behöver du 20 bulor för att fälla en älg ska du nog inte jaga. ;)

Angående Bowling for Columbine är det riktigt ruttet att behandla Charlton Heston på det viset. :mad:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Tycker inte att den är så mycket att hänga i granen. Vi i Sverige är bättre på att göra dokumentärer.
Dock håller jag med om att det är lite lätt sjuk syn på vapen de har fast det är ju inget nytt :fakta

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...
Om det är något som det borde göras en dokumentär om så är det Michael "The Working Mans Hero" Moore som skall framstå som den siste hedersknyffeln. I själva verket bor han i en lyxvåning på Manhattan och skickar sina barn till dyra privatskolor, åker limo, behandlar sina underhuggare som skit osv. Dubbelmoral när den är som värst! Dessutom är mycket av hans material halvsanningar och påhitt, som nämnts ovan.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Jag förstod aldrig vad han eg ville ha sagt med filmen, eller vad han kom fram till.
Som jag ser det kom han inte fram till mycket mer än att det är på tok för många dödsskjutningar i USA. Något som vi redan visste.

Ang. behandlandet av Charles Heston så tycker jag nog att han får stå sitt kast om han kommer och förestpåkar vapen och grejer precis efter att det förekommit dödsskjutningar och hela stan/byn är chockad och... Han kunde skött det lite snyggare IMO.

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
dumbo skrev:
<snip>
Ang. behandlandet av Charles Heston så tycker jag nog att han får stå sitt kast om han kommer och förestpåkar vapen och grejer precis efter att det förekommit dödsskjutningar och hela stan/byn är chockad och... Han kunde skött det lite snyggare IMO.
Tydligen gjorde han heller inte det utan Moore klippte ihop bilder från olika NRA-möten som inte hölls i samband med dödsskjutningarna. Han klippte visst friskt mellan flera möten (bla ett presidentkampanjsmöte INNAN dödsskjutningarna, ej kopplat till NRA) för att knåpa ihop en lagom svärtande sekvens med Heston. Har en länk hemma nånstans, men nu sitter jag på jobbet. Lägger upp den i morgon.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Det är alltid svårt att ha alla fakta. Om det du säger stämmer så får jag väl böja mig lite.

Varfifrån själva klippen kommer ifrån är ju iofs inte det allra viktigaste. Var det dylika möten på dessa platser som anordnades i NRA:s regi? Att de jobbar för liberala vapenlagar tvivlar jag inte på. Sen kanske de inte sagt exakt de saker som sades i klippen då...

Men som sagt, det är alltid svårt att ha alla fakta.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Klipper Moore ihop sina filmer från flera tillfällen är det fel! :fakta
Stämmer detta faller trovärdigheten totalt för honom. :mad:

Hoppas att du har belägg för vad du skriver Ugluk!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
JoS skrev:

Klart han klipper och klistrar. Eller ialla fall är selektiv i det han visar. Det är naturligtvis helt oviktigt. Vad han gör är aldrig att se som sanning, enbart som en partsinlaga. Precis som NRAs "sanning".

Det är hur man tolkar det som har betydelse.

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
JoS skrev:

Absolut belägg har jag inte då jag aldrig går på NRA-möten. :notme
Kika på
http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html
om du vill läsa en mindre smickrande analys av filmen. Trovärdig eller ej får du själv avgöra, med den såväl som Bowling for Columbine.
Det börjar bli ont om absoluta sanningar här i världen.. (förutom "marknaden" förstås ;) )

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...