Tips "budget-streetfighter-bygge"

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Ja
Jag är sugen på att köpa en stor gammal "muskelhoj" typ GSXR1100 eller CBR900 eller liknande från tidigt 90-tal och göra om till "Streetfighter" eller egentligen vill jag bara ha lite skönt stuk på den så den blir som GSX1400 i stilen ungefär.

Projektet ska hålla en mycket låg budget! (max 25-30000 när den är klar)

Önskemål:
- Stor motor med bra vrid
- Gammal hoj (=billig att äga)
- Drevning så den ska gå skitsakta och bli skitstark (bakhjulsvänlig)
- Skön sittställning (upprätt och skapligt långt mellan sadel/fotpinne så man slipper sitta ihopvikt)

Någon som har något bra förslag vart man borde börja?
(Jag gillar ju dom gamla Gixxrarna från 91-92 förutom att jag tycker ramen är ganska ful)
Kanske någon som har något bra "objekt" att utgå från...?!
Tips, råd och erfarenheter mottages tacksamt.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
jag har egentligen bara ett råd. och jag kommer få hur många minus som helst på det eftersom det inte tillför något.

men mitt råd är att lyssna inte på andra. bikepics.com är en källa till inspiration vad gäller donatorcyklar. likaså blocket.
t.ex så vet du ju vad du vill ha för storlek på hoj. börja där. sedan försöker du skapa dig en bild i huvet av vad du vill uppnå , leta sedan efter ett bra objekt som passar som grund till den vision du har lagt.

jag kan med bestämthet hävda att med en slutnota på 30 loppor så kan du med lite finurlighet. ivrigt letande på ebay byggga dig nånting som inte alls är bara en fighter med crosslampa och styre. utan en jävligt coolt ombyggd sak.

men det gäller att du har en egen vision , för egentligen så finns det ingen som kan sådär på rak arm ge dig ett råd så som du vill ha, för i slutändan så skall du ha cykeln du skall tycka det är roligt ,

det är det råd du kommer få av mig

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...