Tips! Få din bakfälg att se ny ut på 5 min.

corken

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2013
Hoj
2011 Suzuki GSX-R 750, -09 Honda CBR600rr Race
Tjena! jag testade en ny grej igår som jag tänkte dela med mig av, för att få dina fälgar att se som nya ut efter all kjedjespray bromsdamm mm.
Jag åkte till en färghandel och köpte klotter & klisterborttagare för en dryg 100lapp. hällde liiiite sånt på en svamp och gned löst på bakfälgen och smutsen försvann, på en gång. det man skall tänka på att att spola av med vatten direkt efter så det inte ligger på för länge. tror att det är väldigt starkt och vill inte att det börjar lösa upp lacken på fälgarna.

Bättre än Vanish!

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det är ju lite likt biltemas lysfotogen för 30 kr/liter ;)

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
WD40 om man vill vara fin

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Eller så använder man grejerna istället?

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Ekerfälgar som behöver poleras för att få upp glans på krombana, alunav och rostfriaekrar? Hur gör man enklast? Få bort skiten är ju lugnt, men sedan? Man dör ju tråkdöden när man sitter med autosol och putsduk. Tips på genvägar mottages gärna. Finns det någon stackare som tar på sig sådant jobb för en rimlig summa?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ekerfälgar som behöver poleras för att få upp glans på krombana, alunav och rostfriaekrar? Hur gör man enklast? Få bort skiten är ju lugnt, men sedan? Man dör ju tråkdöden när man sitter med autosol och putsduk. Tips på genvägar mottages gärna. Finns det någon stackare som tar på sig sådant jobb för en rimlig summa?

roterande tygtrissa på batteri/borrmaskin

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Eller så använder man grejerna istället?

RÄTT :fakta roligare att köra än att putsa, gnida kan man ju göra på vintern om det behövs :tummenupp
(jag tvättade (blaskade av) min surgixxer för första gången på 4 år i söndags iofs, men jag var trött efter fecken hos MCE)

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
roterande tygtrissa på batteri/borrmaskin

Men det tar ju typ aplång tid det också? Finns det inget supermedel? Eller någon annan genväg för att slippa krypa på marken och putsa eker för eker (trångt och jävligt är det också)? Halvbra resultat duger.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är ju lite likt biltemas lysfotogen för 30 kr/liter ;)
eller diesel för 15:-/liter om man är extra snål ;)
WD40 om man vill vara fin
Lysfotogen i en blomspruta om man vill vara oldschool.

Eller Veidec's handrengöring (små impregnerade trasor på burk) om man vill få fin hy. Förutom avfettning och andra oljelösande ämnen så innehåller det nämligen aloe vera, sådant som brewdarna brukar gilla...

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Men det tar ju typ aplång tid det också? Finns det inget supermedel? Eller någon annan genväg för att slippa krypa på marken och putsa eker för eker (trångt och jävligt är det också)? Halvbra resultat duger.

Betala en kompis, så kan du dricka bärs under tiden:D

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Summan av kardemumman är samma i denna tråd som i alla andra trådar om samma sak - lika löser lika. Motorolja, diesel, fotogen, WD40, vilken olja som helst - alla löser upp kedjeklet. Använd den du har hemma eller helst den som svinar ner minst. Eller ovan nämnda Veidec handrengöring (finns säkert andra märken också för den som hatar just Veidec).

Jag tycker personligen att klotterborttagningsmedel låter lite väl brutalt. Brukar inte de vara baserade på ganska starka lösningsmedel...? Även om det inte tar bort färgen från fälgen så lär den bli ganska matt...?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Är det inte risk att få det på däcket? Känns inte så bra va?
Brukar rengöra kedjan med det men fälg känns farligt.

iof inte mig du frågar, men du behöver ju inte direkt ladda högtryckstvätten med fotogen, räcker att doppa en trasa lite lätt i det och sen torka av fälgen så släpper allt klegg, brukar själv göra så.
Risken att få nåt på däcket får nog ses som obefintlig

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
använder våt servetter för småbarn typ libero funkar fin fint löser smutsen samt kedje olja

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är det inte risk att få det på däcket? Känns inte så bra va?
Brukar rengöra kedjan med det men fälg känns farligt.

Precis som klubba så sprutar jag inte ner fälgen utan doppar bara trasan i fotogen. Inget onödigt slabb :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år