Tips för att montera tank-pad rakt/centrerat?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ska montera ny tankpad då den gamla försvann i samband med omlackering. Har ni något bra tips på hur man får det rakt och centrerat? Jag har tyvärr inte jättebra ögonmått och tankens alla former gör det svårt att mäta och hitta samma punkt på båda höger och vänster sida t ex.

1654096550549.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På det glada 80 talet var det populärt att sätta glastaklucka på bilar som inte hade taklucka från fabrik.

Mer än en taklucka hamnade inte helt mitt på taken, trots medföljande pappersmallar.

Att sätta en tankpad lite snett är irriterande, men ingen katastrof, i värsta fall kan man hetta upp den med värmepistol och styra efter den.

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Det var en kille här i Eskilstuna som monterade tankpaden snett och det gick inget vidare för honom. Blev arbetslös, hamnade i tungt missbruk och klämde ballen vid en inbromsning inför tröskurvan på åsen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har inte monterat nån tank-pad men dekaler som ska vara centrerade på tanken. Jag brukar mäta ut å man hamnar på mitten med dekalen och sen tejpa men maskeringstejp lite utanför (ca 5 mm) på bägge sidor på dekalen som ska monteras och då har man betydligt lättare att sikta in sig rakt. Mellan de två tejpremsorna.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Tack alla. Snöre och maskertejp får det bli.

Har inte monterat nån tank-pad men dekaler som ska vara centrerade på tanken. Jag brukar mäta ut å man hamnar på mitten med dekalen och sen tejpa men maskeringstejp lite utanför (ca 5 mm) på bägge sidor på dekalen som ska monteras och då har man betydligt lättare att sikta in sig rakt. Mellan de två tejpremsorna.
Maskertejp låter som en bra grej.

Ett snöre från styrhuvudet draget till mitten någonstans bak på hojen. Svårare än så behöver det ju inte vara.
Det låter som ett lagom knep för ändamålet.

Raderad medlem 61114

Guest
Bara slänga på den och ge fan i att överanalysera det efteråt ?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Den tankpaden är ju busenkel att centrera jämfört med de som sätts på sidorna av tanken.
Där har man inte mycket att gå efter.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Den tankpaden är ju busenkel att centrera jämfört med de som sätts på sidorna av tanken.
Jag har ett ännu värre problem, jag vill ta bort tankpadsen på min hoj, men tyskarna ingick pakter med dom mörka andarna när dom kokade ihop det limmet :huvet Det är ju dessutom plast, så jag är inte alls sugen på att värma bort dom.
Är hojen så ramsned att det märks på tankpaden har man större problem att fixa
"Ramsned? Näe, du vet, det är bara tankpadsen som sitter lite snett" :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har ett ännu värre problem, jag vill ta bort tankpadsen på min hoj, men tyskarna ingick pakter med dom mörka andarna när dom kokade ihop det limmet :huvet Det är ju dessutom plast, så jag är inte alls sugen på att värma bort dom.

"Ramsned? Näe, du vet, det är bara tankpadsen som sitter lite snett" :hihi

Jag vet inte om det skulle funka för dig, men att dränka padsen med matolja brukar göra att olja letar sig in under limmet så att det släpper.
Dränk en papperstuss med matolja och kleta fast den ovanför tankpaden så letar den sig neråt själv.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
På det glada 80 talet var det populärt att sätta glastaklucka på bilar som inte hade taklucka från fabrik.

Mer än en taklucka hamnade inte helt mitt på taken, trots medföljande pappersmallar.
Ja fy fan, det har man gjort många gånger, monterat alltså.
Jag tyckte alltid synd om dom som klippte upp ett lika stort hål i innertaket som det dom sågade bort, blev väldigt kort på material.

Sen fanns det dom som lyckades montera luckan åt fel håll, med öppningen framåt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen fanns det dom som lyckades montera luckan åt fel håll, med öppningen framåt.

Det hade jag faktiskt aldrig hört, däremot har jag hört om en som monterade skjutfönster på en husbil så att dom öppnades av fartvinden då inte friktionslåset orkade hålla emot.

Det löstes med gummistropp under färd.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet en (som dessutom hade firma) som skulle monterade öppningsbara fönster på en stuga och kunden ville ha ha dom att öppnas utåt. Problemet vaf att fönstren öppnades inåt, problemet löstes enkelt genom att montera fönstren men insidan med handragen utåt?

Kunden var väl inte helt nöjd med monteringen ?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Min tank är målad på sidorna, så att montera tankgrepp är faktiskt enklare.
1654242899566.png

Bara att bestämma sig för hur greppet ska sitta i förhållande till det svarta och göra samma på båda sidor.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping