Tips för att städa upp lackbås?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tänkte att det kanske finns några här som vet hur jag bäst gör för att städa upp mitt lackbås?

Byggnaden byggdes 1950 och lackbåset antagligen nån gång på 70-80-talet och det har varit ett snickeri så det är mest sån färg som sprutats där, men det har sedan även varit/är mekanisk verkstad så sån lack har också sprayats en del

På golvet är det kakor med delvis färg och delvis nåt annat jox typ lim eller spackel, sitter emellanåt rätt hårt iaf!

Idén är att göra det nog rent att kunna lacka bilar på en professionell nivå. Det finns både till-luft och frånluft samt vattenridå.

Jag gissar att det blir att hacka loss all skit från golvet och sedan sopa/damsuga? Efter det lägga färg på väggar och golv? Hur gör jag det på ett bra och billigt sätt? Vad löns att slösa lite extra pengar på? Ska man köra något rengöringsmedel?

Alla tips uppskattas! :)

391936_10150487978067842_565542841_8735137_2010705819_n.jpg

303420_10150637692672842_565542841_9208833_1547581871_n.jpg

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Mindre modell på den där, typ mejselhammare borde gå alldeles utmärkt såvida det är tjocka kakor, annars är det väl bara att slipa det någorlunda jämt o måla?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Antingen går du loss på golvet med en "barkspade" som du får slipa då och då med vinkelslipen, men detta är bara om det är riktigt mycket färg på golvet och det tvivlar jag på.
Annars kör du med en diamantslipklinga på vinkelslipen, modell stor. Det tar bort alla ojämnheter och är du duktigt så kan du få en riktigt fin yta på betongen också.
Väggarna är enklast att prima först och sen bredspacklar du med vanlgit sandspackel och sen rollar du på en blank väggfärg på detta sedan.
Golvet kör du epoxifärg på, då blir det jäkligt enkelt att hålla det rent genom att bara spola av och sen när du lackar så har du bara ett lätt fuktigt golv som binder eventuellt damm, om du inte har undersug vill säga men det är tveksamt.

Billigt? Ja, allt är ju relativt. Klinga till vinkelslipen finns från en tvåhundring och bör räcka länge. Barkspade finns på alla gårdar. Spackel och primer är billigt, väggfärg något dyrare. Epoxi är dyrt som satan men om du skickar ett pm gällande detta sen så kan du få det betydligt billigare än de flesta affärer då jag säljer epoxifärg till ungefär halva priset av vad de kostar i butiken.

Fan vad sugen jag blev på attt lacka bilar igen då! När jag bygger stor jävla kåk med tillhörande monstergarage så ska jag se till att där blir en lackbox också :banana

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Slipa golvet, gipsa väggarna, måla, klart. Kanske tar en helg. Firma eller om du känner någon som har så hyr du maskin/maskiner på fredag och lämnar tebax på måndag = 4 dagar men betalar bara för två, oftast iaf.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
För att vara lite allvarlig så skulle jag hyra en mattstripper, det borde släppa någurlunda från betongen. Komplettera med en lite borrhammare med mejsel för tuffa partier.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tack för bra svar alla :) Uppskattas!

Jag bör alltså inte köra någon typ av lösningsmedel?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning