Tips: Handskar

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Behöver du som jag nya handskar men vill/kan inte betala gppro priser? Letat runt efter i mina ögon vettiga grejer och hittat ett par som jag tror hårt på. Det ytterst välkända märket Spada, näe men ska tydligen vara Brittiskt och därmed duger det åt mig. Slog till på ett par Spada axis i storlek L (som faktiskt stämde), väl hemma är jag positivt överraskad! Supersköna, snygga och prisvärda, drygt 300:- hem i lådan. Kan såklart inte uttala mig om kvalitet på sömmar osv men de ger ett schysst intryck. Finns flera andra sportigare alternativ till vettiga priser men dessa blir perfekta till en touringmupp som mig. Så istället för realådan hos den lokale nasaren, fejk gppro eller biltema/lidl känns dessa solida. Finns på ebay för knappa £30.

Second opinions finns här: http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/51847

Spada finns här: http://www.spadaclothing.co.uk/about.php

Bifogat

• DSC_0496.jpg
    DSC_0496.jpg
    242.1 KB · Visningar: 197
  • DSC_0495.jpg
    DSC_0495.jpg
    246.1 KB · Visningar: 220
  • DSC_0497.jpg
    DSC_0497.jpg
    240.1 KB · Visningar: 174

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Så länge handskarna inte är tillverkade av ekorrskinn eller fittskinn så är ju priset bra.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Min tanke kring handskar är att, ju fler små skinnbitar desto större chans att en söm går åt helvete. En del hanskar är ju som en Picassotavla, med hundra små skinnbitar i alla möjliga färger. Nä, tacka vet jag ett par rejäla kraghandskar av elefantskinn.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Jag sitter just och virkar ett par finfina handskar av stålull.

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Har ett par av samma märke men kostade en slant mer. Riktigt nöjd med både passform och kvalité. Vurpat en gång med handskarna och de stod emot asfalten bra :)

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
http://www.rst-moto.com/index.php/products-details/moto_rst_delta_leather_sport_glove/
kostar ungefär samma, men det är cowhide, jag själv har rst EVO med kangaroo.. har ingen aning om vad man ska ha, kanske är smaksak?

Get och koskinn är väl ungefär likvärdiga, känguru är ungefär dubbelt så starkt vid samma tjocklek som koskinn då det inte har någon svag fiberriktning (men känguruskinnet i kläder brukar då vara aningen tunnare än koskinn för att vara mer följsamt).

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Get och koskinn är väl ungefär likvärdiga, känguru är ungefär dubbelt så starkt vid samma tjocklek som koskinn då det inte har någon svag fiberriktning (men känguruskinnet i kläder brukar då vara aningen tunnare än koskinn för att vara mer följsamt).

ja om jag fattat rätt så har jag bara känguru i handflatan och den känns tunnare och lite elastisk

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Så kanske det är ja. Men i slutprodukt brukar känguru vara lite mer elastiskt och smidigare på kroppen.
Just kanske för att man kan ha det tunnare? Jämför man ko och känguruställ så känns det skillnad.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
ja om jag fattat rätt så har jag bara känguru i handflatan och den känns tunnare och lite elastisk

Jo precis, det är ju handflatan man försöker ta emot med när man faller så det gör ju mest nytta där då det slits likjämt vilket håll man än glider åt.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Så kanske det är ja. Men i slutprodukt brukar känguru vara lite mer elastiskt och smidigare på kroppen.
Just kanske för att man kan ha det tunnare? Jämför man ko och känguruställ så känns det skillnad.

Jo jag antar att tillverkarna tänker så. :)

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Det enda jag saknar på dessa är ledskydd, typ kolfiber/plast förstärkta för knogar t.ex.
Nu har ju inte jag hamnat i en krasch-situation där jag behövt dessa eller behöver man ens någonsin skydd där?
Är det värt extrapengarna för knogskydd etc.?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...