Tips inför resa till Nürnburgring

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Jag har bestämt mig för att åka ner till Nürnburgring som en avrundning av säsongen. Då det blir första resan dit så kommer en del praktiska frågor upp.

Undrar dels om någon vet något billigt och bra boende i närheten av Nürnburg, behöver inte vara inne i stan men med ett par mils omkrets från banan.
Går det att betala för ett visst antal varv och sedan nyttja dem under ett par dagar eller gäller det bara så länge man befinner sig på banan?

Är det något i övrigt som kan vara bra att veta och finns det något intressant i närheten att åka och titta på så får ni gärna tipsa om det!

Om det är någon mer som är där under perioden 1-4/10 så får ni gärna skicka ett PM, alltid kul om man träffar på någon från Sporthoj.
//Joakim

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
ZX6R
Boende: Vet inget speciellt, men i Düskland hittar man priser för alla plånböcker utan större ansträngning.
Klippkort: Finns, och kan utnyttjas under flera dagars tid.
Övrigt: Bullergestapo kommer att ta dig och bötfälla dig om du brötar för mycket. Ett slip-on som i och för sig är lagligt i Sverige kan rendera dryga böter i Tyskland, och särskilt kring Ringen. Sätt på originalljuddämparen!

Joakim skrev:
Jag har bestämt mig för att åka ner till Nürnburgring som en avrundning av säsongen. Då det blir första resan dit så kommer en del praktiska frågor upp.

Undrar dels om någon vet något billigt och bra boende i närheten av Nürnburg, behöver inte vara inne i stan men med ett par mils omkrets från banan.
Går det att betala för ett visst antal varv och sedan nyttja dem under ett par dagar eller gäller det bara så länge man befinner sig på banan?

Är det något i övrigt som kan vara bra att veta och finns det något intressant i närheten att åka och titta på så får ni gärna tipsa om det!

Om det är någon mer som är där under perioden 1-4/10 så får ni gärna skicka ett PM, alltid kul om man träffar på någon från Sporthoj.
//Joakim

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Joakim skrev:

//Joakim

Du har valt en trevlig tid på året att åka till Nürburgring. Turisterna har åkt hem och vädret är ofta stabilt med tillräcklig värme.

Jag kan rekommendera en mkt trevlig värd som med sin familj driver ett enkelt men fräscht bed & breakfast ca 2 km från påfarten i Breidscheid (endast för innehavare av årskort) och ytterligare 1 km från den stora påfarten (för de som har klippkort). Han talar dessutom engelska och din hoj får plats i deras garage. Men vad heter det nu igen...Pension Müllenhardt, ungefär. Jag ska kolla lite och PM:ar dig.

Om du är där några dagar köper du ett klippkort. Hur lång dess giltighet är vet jag inte, men sannolikt hela kalenderåret.

Trevliga utflykter får man oavsett åt vilket håll man åker. Ett tips är att åka mot Belgien och till den gamla kurorten Spa. Där kan du utan svårighet slinka in på den historiska banan och lägga ett par varv. Vägen dit är dessutom mkt fin.

Kolla www.nuerburgring.de för info och priser

Trevlig resa!

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Tack för svaren :tummenupp , har ett slipon på så får ta och sätta på orginal så slipper man böter vilket aldrig är kul!

Nyteknik vore jättebra om du får fram uppgifter om boendet. Vet du hur långt det är att åka till Spa och vart "slinker" man in på historiska banan?
Mvh
Joakim

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Joakim skrev:
Tack för svaren :tummenupp , har ett slipon på så får ta och sätta på orginal så slipper man böter vilket aldrig är kul!

Nyteknik vore jättebra om du får fram uppgifter om boendet. Vet du hur långt det är att åka till Spa och vart "slinker" man in på historiska banan?
Mvh
Joakim

Jag kan skaffa fram namnet på pensionatet. Måste bara rota lite i min "reselåda". Värden är som sagt mycket trevlig på ett tyskt korrekt vis. När vi kom dit första gången och berättade att vi skulle köra på Nordslingan ville han ha betalt i förskott - "If you will have any problems, if you know what I mean...".

Till Spa är det uppskattningsvis 10 mil. Titta på din karta. Även motorvägen på den belgiska sidan är en upplevelse då den är kuperad och spikrak. Lite som att köra i en backhoppningsbacke. Att slinka in på banan är inte svårt. För oss räckte det att åka förbi ett par höbalar som avgränsade den allmänna vägen från banområdet. Man får vara lite uppmärksam så att man ser/förstår när man kör på den allmänna vägen att banan faktiskt ligger precis brevid. När där är tävling kopplar man ju ihop banan med landsvägen.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det är dem här två som gäller:

http://www.blaueecke.de/
http://www.hotel-an-der-nordschleife.de/

Det är ju skitbilligt med 30-35 euro per natt för hotell som ligger nära. Blaeue Ecke som är Bike's hotell (de är delägare nu) träffar du nästan alltid svenskar på, det ligger mitt i Adenau och det andra ligger i Breidscheid som är en stadsdel i Adenau och hotellet är 150 meter från den ena påfarten till Ringen.

Båda har fina faciliteter för hojåkare med takad parkering, garage, tvättmöjligheter m m. I Breidscheid finns också en bra Aral-bensinmack som är hjälpsam om du vill tvätta hojen.

Ta det lugnt på banan och tänk på att den räknas som väg. Omkörningar sker därför på vänster sida. Lämpligtvis håller du lite koll i backspeglarna efter snabbare fordon, går till höger och blinkar höger för att signalera att du sett dem så att de kan köra om säkert, behåll farten så att du inte överraskar dem. Detta är mycket viktigt och jag hade ingen aning om det när jag körde där och är mycket glad att jag klarade mig.

EDIT: kan lägga till att personalen på de två hotellen ovan är kunniga både om banan och traktens vägar. Killen som jobbar på hotellet i Breidscheid körde dessutom själv 600 mil (!!!) på Ringen i fjol. Han tävlar och vet nog ett och annat om spårval där.

EDIT2: du har väl koll på Ringens öppettider? Inget suger ju mer än att komma ner och det är något arrangemang där...jag vet. :(

Last edited:

jmorn

Kör försiktigt men släpp inte om någon!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
XX -98, gsxr 1000 -01
Nere i Adenau är det härlig stämning bland hojåkarna, rekommenderas.

Vi har bott inneboende hos ett äldre par flera gånger när vi varit ner, helt kanon! Men tyvärr gick mannen i huset bort kort efter vårt senaste besök :(

Kan därför rekommendera http://www.hotel-an-der-nordschleife.de/english/index_e.html istället. Får du nåt av rummen som är på bilden så har du utsikt över banan, perfekt att avsluta dagen med en kall Königsbacher på balkongen när solen går ner över banan.

Ett slip-on ska låta rejält mycket om det ska bli problem med Gestapo. En gång sedan 1998 har en av oss blivit nekade att åka på banan pga. ljudet men den hojen lät förskräckligt högt.

---jmorn---

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
BMW R1200GS,
Glöm inte att kolla på www.nuerburgring.de så att banan är öppen. Hur kul är det att komma ner och upptäcka att det är stängt!! :huvet

Och blanda inte ihop Nürnberg med Nürnbürg, finns faktiskt folk som gjort det. Fel del av Tyskland :mattias

Annars lycka till :tummenupp Banan e kanon :Bugar

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ta det lungt första varvet och viktigt!!! akta dig för Adenauer Forst!!! Banan ser ut att gå rakt fram över ett krön men svänger abrupt 120 grader vänster och sen lika mycket höger. Jag fick mig en spektakulär resa över gräsmattan och lyckligtvis ut på andra sidan på mitt första varv och en vecka efter jag skaffat min första sporthoj. Många är dom som bitit i gräset i denna kurva. Akta dig också för Eiskurve! Halkig och det kostar 2500 spänn att bli bärgad:

Bifogat

• ringen.jpg
    ringen.jpg
    125.9 KB · Visningar: 63

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Don Quixote skrev:
Ta det lungt första varvet och viktigt!!! akta dig för Adenauer Forst!!! Banan ser ut att gå rakt fram över ett krön men svänger abrupt 120 grader vänster och sen lika mycket höger. Jag fick mig en spektakulär resa över gräsmattan och lyckligtvis ut på andra sidan...
Jag vill gärna tillägga att kurbsen ut mot den gräsmattan är både höga och tvära. Det smäller som fan när man kör på dem. Men hur kan jag veta det :rolleyes:

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Finns reseskildringar och foton från det gröna helvetet på min hemsida under stories. Har varit där två gånger, men det blir nog inte en tredje, med mc iaf. Jag är nöjd med att ha kört där och överlevt.

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Blåflagg skrev:
Glöm inte att kolla på www.nuerburgring.de så att banan är öppen. Hur kul är det att komma ner och upptäcka att det är stängt!! :huvet

Och blanda inte ihop Nürnberg med Nürnbürg, finns faktiskt folk som gjort det. Fel del av Tyskland :mattias

Annars lycka till :tummenupp Banan e kanon :Bugar

Ehh.. Nürburgring

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
No1 skrev:
Vi, SWT Racing, kommer att åka ned till "ringen" kommande helg och bara leka lite, och skall du ner då så skrik till så kan du åka ett par varv efter mig...

Dock kommer vi nästa år att ha 2 till 3 kurs helger på "ringen" tillsammans med ett par riktiga "ringen" rävar samt mig själv där vi kommer att visa hur "ringen" skall besegras, en kurs där teori blandas med praktik samt genomgång av motorcykeln...

No1...

Det blir tyvärr inte kommande helg utan helgen efter dvs 1-4/10 som jag åker ner men tack för erbjudandet. Har varit in på deras hemsida http://www.nuerburgring.de/

Om jag kan översätta rätt så borde Öffnungszeiten Nordschleife betyda Öppettider Nordslingan och då ska det vara öppet 2-4/10 lite olika tider för allmänheten.

Är inte där för försöka att sätta några rekordtider utan för upplevelsen att få ha åkt där, så ska försöka undvika att åka utanför banan! Blir så besvärligt att få hem motorcykeln annars då jag har för avsikt att köra den både dit och förhoppningsvis hem!
Mvh
Joakim

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...