Info
Innan du börjar klaga på dålig ping och mycket loss/choke så tycker jag du ska kolla dina egna inställningar.
När du spelar så kan du skriva net_graph 3 i consollen, då får du bland annat fram lite information om
din loss/choke och ping. Vill du ta bort den informationen så skriver du bara net_graph 0 i consollen.
Packet loss: Hur mycket av informationen som skickas till din dator som "försvinner" på vägen dit.
Choke: Data som kommer fram till klienten (du) men som inte används av någon anledning.
I config.cfg som ligger i din cstrike mapp ska du kolla om du har dessa saker.
rate
cl_updaterate
cl_cmdrate
Om du har dessa värden är det bara att ändra dom, skulle du inte ha dom så skriver du bara dit dom.
rate XXXX
Hur mycket information du kan ta emot från servern.
De flesta servrarna skickar mellan 4000-9999.
För 14.4 modem - rate 1500
33.6k modem - rate 3000
56k modem - rate 3500
ISDN - rate 5000
2 kanals ISDN 5000 - 7000
Alla anslutningar över bör vara 9999
cl_updaterate "XX"
cl_updaterate är antal "world updates" per sekund du vill ta emot.
Ökar du värdet så kommer det "hacka" mindre men ett högre värde medför även att mer bandbredd används.
Eftersom du får mer uppdateringar per sekund när du höjer denna, så kommer du märka minskning i pingen eftersom "roundtrips" tar lite kortare tid
Exprementera med högre värden om du har en bra uppkoppling eller lägre om du sitter med ett 56k modem. (Lan 50 - Modem 15-20)
cl_cmdrate "XX"
cl_cmdrate bestämmer hur många 'packets' per sekund som din klient skickar till servern.
Desto fler 'packets' du skickar ju mindre bandbredd har du att ta mot data 'downstream' från servern.
Man kan ha högre värden om du har kabel, en bra utgångspunkt är runt 45, har du modem så prova lägre värden. (Lan 50 - Modem 30)
Custom.hpk
Custom.hpk är en fil i din cstrike mapp. Filen sparar alla loggor (spray decals) som sprayas av andra spelare.
Denna fil laddas varje gång du connectar till ett spel, det trågiga är att den aldrig tömmer sig själv.
Resultatet av att spela på många olika servrar med olika människor som sprayar olika loggor gör att filen växer.
Laddningstiden kan bli slö även på en väldigt snabb dator. Så är din fil väldigt stor 5MB+ så tycker jag du kan ta bort filen.
Då kommer spelat att ladda snabbare. Du behöver inte vara rädd för att ta bort filen för det skapas en ny.
Mina inställningar
Jag som har Comhem har följande inställningar.
rate 9999
cl_cmdrate "50"
cl_updaterate "60"
OBS!
Denna guide är bara riktlinger för hur man får mer 'flyt' i spelet,
testa gärna med att exprementer för att få fram din bästa config.
Innan du börjar så kan det vara bra att göra en backup av filen config.cfg