Tips - Nästa hoj

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Kortet är klart för tre veckor sen (vid 45 år ålder) och nu fräser jag runt på en SFV650. Även om gladiusen är rolig och säkert tillräcklig för en nybörjare som mig så kan jag inte hjälpa att snegla på något annat. Jag vet inte vad dock. Jag känner mig lite för tung med mina 100kg på Gladiusen.
Jag saknar nog lite mer drag, så det kanske krävs 100 hästar för att dra runt 100kg kött? En annan fundering är att åka custom och åka runt och mysglida utan behov att fart och acceleration?

Jag kommer göra några få längre resor per samt några runt 30-40 mil (enkel resa) nån helg i månaden. Men mest kommer jag köra här hemma på landsvägar. Så det ska vara kul både på korta och längre resor.

Ja lite luddig text kaske, men ni som valt det ena eller andra får gärna skriva era erfarenheter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provkör.
Glidare brukar vara ganska tråkiga och folk tenderar att byta till något roligare igen. Särskilt om du känner att Gladius är tråkig. :hihi

Och du, man behöver inte bara ha en hoj. :fakta

Men annars, en sporttourer skulle nog passa dig rätt bra, de är okej för skojturer i grannskapet, de är sköna att dra iväg på längre resor över en helg, och de går utmärkt att köra ner genom europa på. Särskilt om det är en med lite mer tryck i motorn.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Ja, jag trodde jag skulle klara mig med gladiusen längre. Samtidigt så är jag rätt mesig när jag kör den. Kollar jag på youtube så varvar de klart högre än vad jag gör. Det tar tid att lära sig det där med rätt varv på mc när man kört dieselbil i 27 år.
Så till gladiusens försvar så är det nog så att jag inte lärt mig köra den aggressivt riktigt.

Just det, man kanske ska ha två :)
Customhojar ligger rätt bra i pris nu. Så kan ju vara värt och titta på en medans jag byter suzukin till något större.

Jag har kollat lite på en Honda CBF1000, som är lite av en sporttourer. Efter att ha sett den här filmen så kan jag knappt sova :lol
Det är väl den ultimata mc-drömmen för mig, både ljud och drag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, jag trodde jag skulle klara mig med gladiusen längre. Samtidigt så är jag rätt mesig när jag kör den. Kollar jag på youtube så varvar de klart högre än vad jag gör. Det tar tid att lära sig det där med rätt varv på mc när man kört dieselbil i 27 år.
Så till gladiusens försvar så är det nog så att jag inte lärt mig köra den aggressivt riktigt.

Just det, man kanske ska ha två :)
Customhojar ligger rätt bra i pris nu. Så kan ju vara värt och titta på en medans jag byter suzukin till något större.

Jag har kollat lite på en Honda CBF1000, som är lite av en sporttourer. Efter att ha sett den här filmen så kan jag knappt sova :lol
Det är väl den ultimata mc-drömmen för mig, både ljud och drag.
Ta med din hoj till en knix eller storbanekors med SMC så ska du se att du lär dig gasa ordentligt. :hihi

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Ta med din hoj till en knix eller storbanekors med SMC så ska du se att du lär dig gasa ordentligt. :hihi
Japp! Bra tips! Jag har sett att det finns. Jag får kolla på det innan jag skyller på hojen (när det egentligen är piloten som är kass).

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det hör till saken att man alltid skall tipsa om sin egen hoj:).
KTM 1290 GT om du går i fundering på sporttouring.
Effekt saknar du inte....

Första gången jag inte suktar efter ngn annan hoj, det skulle i så fall vara en Multistrada V4 Pikes Peak men det är norr om 300 k...

En fin 1290 GT får du för 85 k

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Det hör till saken att man alltid skall tipsa om sin egen hoj:).
KTM 1290 GT om du går i fundering på sporttouring.
Effekt saknar du inte....

Första gången jag inte suktar efter ngn annan hoj, det skulle i så fall vara en Multistrada V4 Pikes Peak men det är norr om 300 k...

En fin 1290 GT får du för 85 k
Ja, det ska man göra!

Jag kollade upp din KTM. 175 hästar ?
Det känns som jag behöver många mil på mc innan jag sätter mig på en sån. :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, det ska man göra!

Jag kollade upp din KTM. 175 hästar ?
Det känns som jag behöver många mil på mc innan jag sätter mig på en sån. :D
Det går utmärkt att gasa på sig på en hoj med 50 hästar med. :hihi
Se bara RD350LC som fick smeknamnet tussilago.

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Det går utmärkt att gasa på sig på en hoj med 50 hästar med. :hihi
Se bara RD350LC som fick smeknamnet tussilago.
Absolut! jag är säker på att jag fördärva mig på gladiusen om jag inte är försiktig. En väldigt bra förstahoj då den är så förlåtande i trafiken. Har man för hög växel vid en rondell eller korsning, inga problem. Den brummar på. Det bästa var kanske att den är så sjukt lätt att balansera på vid krypkörning. Vilket körskolans MT07 var klart sämre på.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum