tips om bra cross

Viking_vh

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Stockholm, saltsjöbaden
Hoj
Cagiva mito
tänkte köpa en Cross men vet ej vilken kann nån tipsa om en bra nybörgar cross.
Hälst 4-t , över 125cc, lite mek
Eller är det någon som har en begagnad till salu?
 
Last edited:

hondacrf

Enduro åkare gör det i skithålet!!!
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Mariefred
Hoj
Yamaha XJ600S, TWS PRO R2 2005
jag har haft 4 st hojar sen år 2000
och då 3 olika märken,

först en ktm sxs 250 -00, en kanon hoj som jag inte hade några probelm med, men 2-takt dock.

sedan en TM 250 -02 En hoj med mycket bra utrustning som standard men ganska många mektimmar :-(

Därefter en Honda CRF250 -04, detta är den ultimata motions hojen, går hur fint som helst och väldigt lite meckande, kollade ventilerna var 10:e timma,
bytte olja var 5:e och olje filter var 10:e timma,

Och nu har jag en Honda CRF450 -04
denna 450 är väldigt lik i motorn som 250:en samma service intervaller

Hade aldrig sålt min 250 4-takt om jag inte ville kombinera med Motard åkning också.
 

roadräser

Kör fort på allt!!
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
aprilia rs250
Viking_vh skrev:
2529786 tänkte köpa en Cross men vet ej vilken kann nån tipsa om en bra nybörgar cross.
Hälst 4-t , över 125cc, lite mek
Eller är det någon som har en begagnad till salu?

Ktm 250 sx-f, bästa hojjen som finns, har kört både yamaha å suzuki, provkört kawasaki (dock inte honda) och av dessa har sx-f:en varit klart överlägsen när det gäller precis allt:tummenupp :tummenupp
 

Viking_vh

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Stockholm, saltsjöbaden
Hoj
Cagiva mito
roadräser skrev:
2529842 Ktm 250 sx-f, bästa hojjen som finns, har kört både yamaha å suzuki, provkört kawasaki (dock inte honda) och av dessa har sx-f:en varit klart överlägsen när det gäller precis allt:tummenupp :tummenupp
finns det ingen lite dom flästa brukar vara så jävla stora
 
Last edited:

RUNE_86

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
SVEG
Hoj
2013, FZ8-N
jag har en yamaha 426 00:a den går bra! men det är det som är segt med den är att man ska bytta olja var 5:e timma och filter var 10:e så när man har kört så är det bra att bytta igen... men en rolig cross IAF..
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
RUNE_86 skrev:
2529900 jag har en yamaha 426 00:a den går bra! men det är det som är segt med den är att man ska bytta olja var 5:e timma och filter var 10:e så när man har kört så är det bra att bytta igen... men en rolig cross IAF..

Det är ju intervaller du får räkna med på en cross..
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Viking_vh skrev:
2529786 tänkte köpa en Cross men vet ej vilken kann nån tipsa om en bra nybörgar cross.
Hälst 4-t , över 125cc, lite mek
Eller är det någon som har en begagnad till salu?


YZ eller CR 250 4 takt...Klart bäst kvalitet om du inte vill mecka. Serviceintervallerna är överdrivna i böcker. ventiler på en YZ behöver du inte kolla första 100 timmarna. Inte jag gjort på nån och har väl haft 8-10 st snart. Olja räcker var 10e h å filter varannan gång du byter olja. Byts på 5 min så är ju ingen jätte meckning på yzan i alla fall.
Ska du köra motard med så välj en 450 men köp Honda eller Yamaha..... Men bara cross/ enduro köp 250 4T
 

Clyde

Bygg om golfbanor till crossbanor...
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Sweden
Hoj
Honda CRF 450
Köp japanskt det håller..

Tjena Viking,
som nybörjar skulle jag börja med en 250cc 2-takt årsmodell 00-02 för att "känna" på sporten och ha enkelt och (billigt) mek om något skulle hända. Rekomendation Suzuki RM 250

Har de senaste åren sjäv kört KTM 520SX,525 SX samt 540 SX och med dessa var det mycket strul och därav mek (ramlager, grusade kolvar, växellådor, sprickor i svingen, förgasar problem etc) Underbart chassie och kul hoj att köra men som sagt ej japansk kvalité !!
Har de senaste 2 årern kört honda CRF 450R och jag kan bara säga att det är en kanon hoj att köra som ej kräver en massa mek ( det normala underhållet ingår givetvis). Honda CRF 250 är också kanon men lite klen i motorn.

Lycka till.
 

Trollfar

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki KX
Ska du ha en 125cc 4-takt? Det är nog inget vidare tryck i dom, ska du ha 4-takt får du nog gå upp till 250.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
har haft
rm 80-94
cr-125-85
cr 125-87
sx 250-89
sx 520-02
kx 125-02
yzf-426-02
å kan säga att dom tre senaste alla är klockrena hojar!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top