Tips om bra hoj för kort person!!

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Det som går att stunta på!
Har ju snackat med dej förut Kakan..
Men du vet väl oxå att du kan byta hundbenet på dom flesta moderna hojar..
Alltså fästet som håller upp stötdämparen bak till en som gör hojen lägre.
Vet flera som gjort så med allt från R1 - GSXR 750 mfl. som är i från slutet av nittiotalet och uppåt. Framgaffeln går ju att sänka lite på dom flesta hojar.
Inte så dyrt om du känner nån som kan göra det åt dej. Troligtvis inte så dyrt på verkstad heller.. :) :martialar
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Satsa på en Kawasaki ZR7:a under övningskörningen, de är som gjorda för konbanor och manöverbanor av alla de slag. Lättkörda. Perfekt för nybörjare. När du sedan lärt dig köra så skaffar du någon av de där hojarna du skrivit att du var sugen på. Bättre att lägga ikull zr7:an i garagevändningen än ett kåpmonster.

Jag har själv en ER5 och är 1,66m lång, det har funkat perfekt!
(Men vad jag förstår av de hojar du velat ha är det 600cc och uppåt, därför tipsar jag om zr7:an som är väldigt lika min ER5, fast större motor).
En annan hoj som jag tror är väldigt bra förstahoj är Honda Hornet.Har dock aldrig kört eller åkt med en sådan, bara provsuttit.
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Kakan skrev:
:7peta Hej hej !!

Jag kan säga att jag har några hojar som jag har kollat på men är lite osäker på hur lämplig dom är för en tjej på 166 och som första hoj, kommer även att ha denna att övningsköra med så vad sägs om dessa......

Yhamaha R1
Suzuki GXS-R600, GSX-R750, GSX-R1000, GSX1300R
Kawasaki Ninja ZX-6R
Sen finns alltid ducati.

Mvh Kakan :Bugar :Bugar

Hej Kakan.

Jag tror du ska ta t.ex. XV650 eller vad den nu hette som står i en del svar eller nån liknande mc. :tomten
Jag åker Ducati Monster 600. Den har låg sitthöjd åxå. Mycket bromsar och väghållning på den hojen. Trevlig hoj men om du kommer att åka väldigt mycket långresor, typ 35 mila-turer varje vecka så kan det bli jobbigt utan kåpa. Annars går det alldeles utmärkt att åka långt med hoj av nästan alla sorter. (Du kan ju undvika två-takts cross hojar på långturer för det blir jobbigt...) :död
Var inte rädd för att hojen känns hög. Fötterna ska vara uppe när du kör!
Stirra dig inte blind på siffror som anger sitthöjden. Om, t.ex. en sadel är bred så når du inte lika bra som på en smal sadel. Provsitt hojar så fort du får tillfälle. :arsele
Du bör nog undvika de där lite extremare hojarna när du är nybörjare. De är inte lätta att hantera om man inte är van.
Om försäkringen är dyr på hojen så finns det förklaringar till det, typ, vurpas och kraschas ofta. (Förmodligen händer sånt när man har en aningen förvuxen mun och ska visa polarna eller när man vill skryta över hur fort man åkt i den kurvan...) :banana :3freak :banana
 

stefan Annell

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
Aprilia rs125
låg hoj

Hej,

Titta på Bimota BB1, den är låg och inte heller så motorstark men med grym väghållning, den passar för korta personer och även som första hoj. Vi har en till salu, finns utanför Enköping om intresse finns. Annons finns här och på blocket
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
stefan Annell skrev:
Hej,

Titta på Bimota BB1, den är låg och inte heller så motorstark men med grym väghållning, den passar för korta personer och även som första hoj. Vi har en till salu, finns utanför Enköping om intresse finns. Annons finns här och på blocket

Men skämtar du? Att överhuvudtaget rekomendera en italiensk hoj som förstahoj är ganska dumt. Om man inte jobbar på en MC-frima då förstås....
Och en Bimota är knappast gjorde för att va lätta och billiga att fixa efter en marksyning.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:) :7peta nepp de visste jag inte men det var kul att få den informationen så jag tackar och :Bugar
AAAAA ja jo hehe jag känner ett par stycken som säkert kan fixa det och sen så är jag ju lite händig själv och det finns säkert instruktionsböcker för de med :) så det går nog att fixa....annars frågar jag pappa :lol han kan mycke den karl.
:banana pappor är bra dom anser jag då *S* han som lärt mej att meka med bilar blandannat........ :)

Legenden skrev:
Har ju snackat med dej förut Kakan..
Men du vet väl oxå att du kan byta hundbenet på dom flesta moderna hojar..
Alltså fästet som håller upp stötdämparen bak till en som gör hojen lägre.
Vet flera som gjort så med allt från R1 - GSXR 750 mfl. som är i från slutet av nittiotalet och uppåt. Framgaffeln går ju att sänka lite på dom flesta hojar.
Inte så dyrt om du känner nån som kan göra det åt dej. Troligtvis inte så dyrt på verkstad heller.. :) :martialar
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
En tjeje här inne ska sälja sin kawa gpz 5050 och jag kan säga att den och en honda cbr 600 f är väll de två jag är mest sugen på nu.
Men detta var mycket givande info om kawan då jag aldrig kört en sån själv.....bara en del cross. :)


TinaTjejen skrev:
Satsa på en Kawasaki ZR7:a under övningskörningen, de är som gjorda för konbanor och manöverbanor av alla de slag. Lättkörda. Perfekt för nybörjare. När du sedan lärt dig köra så skaffar du någon av de där hojarna du skrivit att du var sugen på. Bättre att lägga ikull zr7:an i garagevändningen än ett kåpmonster.

Jag har själv en ER5 och är 1,66m lång, det har funkat perfekt!
(Men vad jag förstår av de hojar du velat ha är det 600cc och uppåt, därför tipsar jag om zr7:an som är väldigt lika min ER5, fast större motor).
En annan hoj som jag tror är väldigt bra förstahoj är Honda Hornet.Har dock aldrig kört eller åkt med en sådan, bara provsuttit.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Hej bsajanne.

Jo det har du rätt i de där med häjden, men jag var nog mer rädd att jag skulle lyckas bli förtjust i en som var för hög men har insett att de felsta når jag ju ner på för dom är inte så höga som jag har uppleft dom förr.
Hmmmm hur visste du att det kommer att före komma just 35 mila resor titt som tätt???? eller var det en himmla bra gissning *S*

Som jag sa i ett tidigar inläg här så finns det två hojar jag är mycke intresserad av mmmmm har bara beslutångest måste jag säga..... :3freak
Kan jag gissa på att du lagt dej vid nå tillfälle ?? Då du tar upp det på de sättet. Vurpor har jag med i mina beräkningar jag kan inte ha samma tur på hojen som med bilen *S* :) har aldrig krokat med en bil hmmm jo jag hoppade in i bakageluckan på en annan bil men det bidde inte mycke av de då det var med jobb bilen *ler*
:hihi

bsajanne skrev:
Hej Kakan.

Jag tror du ska ta t.ex. XV650 eller vad den nu hette som står i en del svar eller nån liknande mc. :tomten
Jag åker Ducati Monster 600. Den har låg sitthöjd åxå. Mycket bromsar och väghållning på den hojen. Trevlig hoj men om du kommer att åka väldigt mycket långresor, typ 35 mila-turer varje vecka så kan det bli jobbigt utan kåpa. Annars går det alldeles utmärkt att åka långt med hoj av nästan alla sorter. (Du kan ju undvika två-takts cross hojar på långturer för det blir jobbigt...) :död
Var inte rädd för att hojen känns hög. Fötterna ska vara uppe när du kör!
Stirra dig inte blind på siffror som anger sitthöjden. Om, t.ex. en sadel är bred så når du inte lika bra som på en smal sadel. Provsitt hojar så fort du får tillfälle. :arsele
Du bör nog undvika de där lite extremare hojarna när du är nybörjare. De är inte lätta att hantera om man inte är van.
Om försäkringen är dyr på hojen så finns det förklaringar till det, typ, vurpas och kraschas ofta. (Förmodligen händer sånt när man har en aningen förvuxen mun och ska visa polarna eller när man vill skryta över hur fort man åkt i den kurvan...) :banana :3freak :banana
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Hej
nu vet jag inte så mycke om dom hojarna så ge mej den infon du har och gärna en bild.....

stefan Annell skrev:
Hej,

Titta på Bimota BB1, den är låg och inte heller så motorstark men med grym väghållning, den passar för korta personer och även som första hoj. Vi har en till salu, finns utanför Enköping om intresse finns. Annons finns här och på blocket
 

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Det som går att stunta på!
Kakan skrev:
:) :7peta nepp de visste jag inte men det var kul att få den informationen så jag tackar och :Bugar
AAAAA ja jo hehe jag känner ett par stycken som säkert kan fixa det och sen så är jag ju lite händig själv och det finns säkert instruktionsböcker för de med :) så det går nog att fixa....annars frågar jag pappa :lol han kan mycke den karl.
:banana pappor är bra dom anser jag då *S* han som lärt mej att meka med bilar blandannat........ :)

Är ju inte så svårt o fixa själv om man nu inte har tummen mitt i handen så klart.. :)
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:7peta :7peta hörru du du jag är en själv gående tjeje som har fixat de mesta på egen hand genom sitt liv mmmmm visst jag kan ta lärdom av andra *flinar* suger åt mej som en svamp när jag får lära mej nå nytt. Så när jagskaffar hoj så måste jag få nån som lär mej om den så jag själv kan pyssla med den när det händer något. VIll inte bli beroende av nån annan för sånt....där har jag lärt mej läxan i tidig ålder *S* :tungan



Legenden skrev:
Är ju inte så svårt o fixa själv om man nu inte har tummen mitt i handen så klart.. :)
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjena!
Ducati monster låter idealisk tycker jag.
En del av dem har justerbar höjd så du slipper köpa sänkning samt att du kan prova dig fram till exakt den höjd du vill ha utan att kompromissa med fjädringsinställningar.Dra ihop gaffeln fram samt softa bakfjädringen kan ju funka om du nu inte råkar vara väldigt lätt och inte vill ha helt vansinniga inställningar när du börjar lära dig utnyttja hojens kapacitet.Glöm inte att hojens vägegenskaper förändras radikalt när du ändrar på höjd,fjädring mm.

Vidare så kan du ju dessutom ändra styret både framåt,bakåt om du inte skulle nå det.En del korta har ett litet helvete med det.Svårt göra något åt det med clipons.

Det finns sk damsadel att köpa från ducati till monstern.Kostar runt tusenlappen om jag inte minns fel.Du kommer ner utan att få träsmak.

Monstern finns med olika motorer och utrustningsvarianter.Du kan skräddarsy
efter behov.Allt från riktiga snikversioner till riktigt vassa grejer.

Du blir inte ruinerad av försäkringspremien(kolla bilsport&mc.De har kanonförsäkringar på tjej/monster.

Den är skitenkel att kasta runt på tex en manöverbana.Ta körkort på r-hoj går väl,men fan så mycket svårare.

Monstern har ljud,känsla,prestanda(900,s4,s4r)som garanterat räcker till som första hoj.Det går att hänga med r-hojar på småväg & bana för det mesta.Den är så pass lättkörd så det kompenserar i regel effekthandikappet gentemot vassare r-hojar som dessutom alltför ofta är i händerna på folk som
inte kan plocka ut särskilt mycket av deras potential.

Downsides:lite dyrare servicar,kåplöst om du ska åka fort raktfram,du blir idiotförklarad av vissa på forumet vilket iofs bara är kul.Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.

Lycka till!!! Ps.Jag äger inte en själv.försöker inte sälja någon
Heller.Åker r-hoj(ej ducce).Min tjej är ngt kortare
än dig och har provat det mesta som nämnts &
har ägt zzr,gpz,cbr600f mm och därmed varit
i din sits några ggr.objektiv bedömn. alltså.Ds
 

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Gbg
Hoj
YZF-R6 2007
Känner flera tjejer som har samma problem!

Yamaha R1 -02 /-03 fungerar bra!!! ...då har du effekt så det räcker när du klarat kortet också!) :) Lycka till!

P.S. R1 -02 är lägre än den nya R6:an..
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top