Tips om bra hoj för kort person!!

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik.
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Kakan skrev:
Yhamaha R1
GSX-R1000, GSX1300R
Mvh Kakan :Bugar :Bugar


Känns väl inte direkt som några kloka "första hojjar" eller hojjar att övningsköra med heller...

En R1'a är lite lägre än en gixxer men kruxet är ju att nå styret oxå.. :gnissla

Jag är 1.56 å söker febrilt en skrevraket som jag når ner från,
så, du har ju iaf liiiiite större valmöjlighet än mig! :(
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad jag menar med "begränsad" med R6an är att jag måste planera i förväg å vågar inte chansa mig in på vägar där jag kanske måste hoppa av å slita runt hojjen för att kunna vända! Är man ovan så är det mycke mycke lättare att lägga en sporthoj än en annan modell (när man tex vänder), iaf enligt min åsikt.

Mitt råd angående hojtyp ifall det är så du kommer bruka den är att köpa en halvkåpe-hoj tex Fazer 600 (nya) eller SV650. Båda dessa hojjar har nog med kraft att du inte blir less direkt.

Som nån sa "hojjen ska ju rulla". När jag tar mig igång med Husan så gör jag det lätt för mig å lägger i ettan innan jag slänger över benet, sen äre bara släppa upp å rulla iväg :) Men de e ju lättare me denna hojtyp oxo.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:) okej ja dom är ju fina dom med. och det är alltid en fördel att kunna sänka lite i alla fall.

Kurvmakaren skrev:
En ZXR 750 91:a eller 92:a...
Sitthöjden är justerbar så til och med min sambo når ner... :tummenupp
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Ja det är många som tycker att SV650 är ett bra alternativ som första hoj.
:) och den verkar kul att köra också.


Chribbe skrev:
Vore jag dig så skulle jag köpa en SV650s,har haft en 99 med microns helsys,mumma :hihi .Min flickvän har en SV650s-01,som vi har sänkt,hon är 1,58,5cm.Hon är hel nöjd.Kör med Leo, helsys,bummar fiiiint :yoparty .Lycka till.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Hmmmm känner mej dum nu men vad är en Vmax??
haha jo du jag har åldern inne en annan har komme över de 30 så jag får köra tung :)



112 skrev:
Helt klart en Vmax!!
Det finns kit så att du kan sänka den. En tjej här i stan har en och är hon tuff eller!!!!! Störthäftigt.
Men det är klart, har du inte åldern inne för tung MC så kan du ju alltid roa dig med några av dom andra plastmopparna som det lämmnats förslag på. :)
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:lol nä man gör nog inte det (står still) inte mycke i alla fall, men är det då inte jobbigt att behöva hasa över på ett ben var gång man då måste stå still?? Eller är de en vanesak?
:va

lillen81 skrev:
ok ... Jag är 159 cm över havet . har riktigt korta ben . jag började min karriär på en GPZ 500 den var lättkörd men lite tråkig när man väl lärt sig . sedan bytte jag upp mig till en YAMAHA YZF 750R -93 den gick oxå helt ok att nå ner på (på båda sidor) NU åker jag en fireblade -00 den e det lite värre med .. men som jag säger man ska ju inte stå still med en sporthoj . den ska ju rulla .. :) men det funkar även det men jag når bara ner på ena sidan . :/ då bör ju tilläggas att jag inte gjort några som helst justeringar på höjd ..
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:kocko ojoj det där hade jag inte tänkt på :3freak om jag når ner till marken kanske jag inte når till styre i ställe aj aj det får jag nog ta med också i mina beräkningar. Men då är de så att man helt enkelt får testa sig fram för att nå styret är nog en stor fördel. :)

UltraMarine skrev:
FZR är jättelåg (lägre än SV tex) men kruxet är att nå styret så det måste man prova.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
nä det kan finnas bättre mmmmm men jag är sugen på dom sen om det blir det som första hoj är en annan sak ;)

hua ja det där hade jag inte ens tänkt på att man kunna ha problem med att nå styret :3freak men det finns i mitt huvud nu och det får man testa när man är och kollar på en hoj.

mmmm ja det är ju så att jag har nog tur trots allt börjar jag inse när det kommer till min längd. Måste vara halv svårt att hitta en som man kan nå ner med tårna i alla fall när man är 1.56.........men skam den som ger sig säger jag bara. :tummenupp

Lilla_damen skrev:
Känns väl inte direkt som några kloka "första hojjar" eller hojjar att övningsköra med heller...

En R1'a är lite lägre än en gixxer men kruxet är ju att nå styret oxå.. :gnissla

Jag är 1.56 å söker febrilt en skrevraket som jag når ner från,
så, du har ju iaf liiiiite större valmöjlighet än mig! :(
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
aha var det så du menade då hänger jag med, jo dom är ju inte lätt att svänga med sporthojarna men men träning ger färdighet mmmmm eller så får man ta den naktdelen helt enkelt.

Okej ja sv650 verkar vara ett populärt första val mmmm eller i alla fall verkar de så från dom som säger nå om hojar :) så jag ska nog kolla upp dom lite mer helt enkelt.

aaaaa ja det har jag sett att vissa gör med sina husa hojar...... :)
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
hmmmm det var nå nytt men låter vettigt. Men risken är väll att man får träsmak då....eller?

Katana 1168 skrev:
Man kan ju skära ner sadeln och klä om den oxå...
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
r1 vs r6

Tjejen hade en R6 som första hoj. Hon är 170cm lång och nådde precis ner till marken, hon hade lite problem med att "komma loss" från dåligt planerade parkeringar (knuffa den baklänges eller hur man nu skall förklara det). Var även lite svårkörd i stadstrafik då gasen var väldigt mycket allt eller inget, men det är mer en vanesak. Hennes nästa hoj var en R1, samma problem med parkeringen, men betydligt mer lättkörd i stadstrafik. R1:an stals dock väldigt snabbt....
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Okej så R6:an har i stort bara två lägen *S* eller mer svår gasad. Att bådde R6 och R1 är svåra att svänga med och dyligt kan jag förstå och det är väll en vane sak kan jag tro. Och då framför allt att vända på dom då det krävs lite yta.
:4skrika Vad synd att andra människor inte kan låta bli att sno hojar *suck*
Tur man jobbar med bevakning :lol
Jag vet hur jag ska få min bevakad till max hihi så att ingen vill sno den.


QUOTE=bivius]Tjejen hade en R6 som första hoj. Hon är 170cm lång och nådde precis ner till marken, hon hade lite problem med att "komma loss" från dåligt planerade parkeringar (knuffa den baklänges eller hur man nu skall förklara det). Var även lite svårkörd i stadstrafik då gasen var väldigt mycket allt eller inget, men det är mer en vanesak. Hennes nästa hoj var en R1, samma problem med parkeringen, men betydligt mer lättkörd i stadstrafik. R1:an stals dock väldigt snabbt....[/QUOTE]
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Jag skulle nog rekommendera en Hornet! Jag kör en, och första intrycket
då jag satten mig på den var: "Moppe"?! Det är väldigt liten o smidig! MEN
det finns kraft så det räcker o blir över för en nybörjare. Jag kört i 4år nu,
och är helnöjd med den. (Körde dem första 3åren på en DR600, offroud).
Min faster övningskör gärna med Horneten, då hon oxå är väldigt kort.
Och jag skulle nog vilja säga att den är exemplarisk som första hoj. Den är
väldigt lugn o smidiga under 6-7k varv, men sedan kliver den på ordentligt upp till 13k!
Och den hamnar i försäkringsklass 6 på vissa bolag, så den är inte dyrast
i försäkringskostanderna.
Testa den, tror det kan vara något för dig.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Kakan skrev:
aaaa så R6:an är så pass låg, då borde jag med mina tre extra centimetrar klara av att ha tårna i när jag står still, hur är den som hoj att köra?? vill inte ta mej vatten över huvudet på första hojen så att säga vill kunna hantera den när jag kör.
:)


VAd kul att det finns lite fler coola tjejer som vill ha R6!!! Skönt att inte vara ensam...och jätte kort!
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
SV650 är liten och lättkörd, den är billig att äga också. Sen lever du lite längre på en SV650 än vad du gör på en R1...
 

112

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
S.Sverige
Hoj
Vmax
Gör inte samma misstag som den nyss nämnda tjejen som kör Vmax gjorde. Hon började faktiskt med en SV650 men vart less på den efter någon månad. Satsa på en gång, glöm plastmopparna och köp en "drypare" i stället.
För att se vad en Vmax är så kan du besöka Vmaxklubbens hemsida på http://www.vmcs.org/ där klickar du på "klubben" då får du se vad jag pratar om........
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kakan skrev:
Okej så R6:an har i stort bara två lägen *S* eller mer svår gasad. Att bådde R6 och R1 är svåra att svänga med och dyligt kan jag förstå och det är väll en vane sak kan jag tro. Och då framför allt att vända på dom då det krävs lite yta.
Man har ju kopplingen av nån orsak ;> Så mycke av och på tycker jag inte den är heller, men det beror väl på va man jämför med.

Angående svår å svänga osv så är det inget som inte kommer jaga efter en fastän man kan det. Det är som att sätta sig i en bakhjulsdriven bil och köra i terrängen, visst, det går när man lärt sig, men hur kul är det? ;> Nej rent på gata så förespråkar jag mer lättvända hojjar!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top