Tips om bra hoj för kort person!!

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:7peta Hej hej !!

Jag söker (som en del redan vet och har sett på en del inlägg från mej) en hoj som antingen är låg eller som går att sänka, detta pga att jag är 166 lång och vill gärna nå ner till marken när jag står still :rolleyes:

Jag kan säga att jag har några hojar som jag har kollat på men är lite osäker på hur lämplig dom är för en tjej på 166 och som första hoj, kommer även att ha denna att övningsköra med så vad sägs om dessa......

Yhamaha R1
Suzuki GXS-R600, GSX-R750, GSX-R1000, GSX1300R
Kawasaki Ninja ZX-6R
Sen finns alltid ducati.

Mvh Kakan :Bugar :Bugar
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
min eldstorm e rätt låg på lägsta fjäderspänningen.. borde du nog klara av.. jag är 10cm längre än dig å sitter med rejält krökta ben i det läget :)
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:) okej mmmm har inte vare i närheten av en sån då, får ta å ändra på de nå framgenom.


sven666 skrev:
min eldstorm e rätt låg på lägsta fjäderspänningen.. borde du nog klara av.. jag är 10cm längre än dig å sitter med rejält krökta ben i det läget :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag är 163/52kg, båda mina hojjar funkar bra att nå ner på när man justerat dem. Nog för att i längd jag skulle valt R6an före. Även om man bara når ner på ena sidan så lär man sig ganska fort "tekniken". Jag kan skjussa på båda två utan "problem" oxo. (husan når jag ner med tån på ena sidan)

Den enda hoj jag haft riktigt problem med längden på var en Ducati SS1000, men det var när jag skulle ta mig på/av den ;). RSV Mille lär dock garanterat vara problem med oxo.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
aaaa så R6:an är så pass låg, då borde jag med mina tre extra centimetrar klara av att ha tårna i när jag står still, hur är den som hoj att köra?? vill inte ta mej vatten över huvudet på första hojen så att säga vill kunna hantera den när jag kör.
:)


OlleR skrev:
Jag är 163/52kg, båda mina hojjar funkar bra att nå ner på när man justerat dem. Nog för att i längd jag skulle valt R6an före. Även om man bara når ner på ena sidan så lär man sig ganska fort "tekniken". Jag kan skjussa på båda två utan "problem" oxo. (husan når jag ner med tån på ena sidan)

Den enda hoj jag haft riktigt problem med längden på var en Ducati SS1000, men det var när jag skulle ta mig på/av den ;). RSV Mille lär dock garanterat vara problem med oxo.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kakan skrev:
aaaa så R6:an är så pass låg, då borde jag med mina tre extra centimetrar klara av att ha tårna i när jag står still, hur är den som hoj att köra?? vill inte ta mej vatten över huvudet på första hojen så att säga vill kunna hantera den när jag kör.
:)
Jadu, beror helt på vad man jämför med. Vad har du kört tidigare?

Men om vi säger såhär, jag släpper min lillasyrra på husan, men inte på R6an ;)

Och ja, du kommer nog ha mer än tårna i backen om du har den inställt som mig, jag når ner på båda sidor efter ban-justering :)
 

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Bohus
Hoj
CBR 929 RR -00
Är 165 cm lång och har höjt min hoj... innan dess nådde jag enkelt ner med båda fötterna i backen, nu når jag med tårna. Rekomenderar varmt en SV 650!!! Riktigt rolig hoj och inte ett dugg svårkörd... V-twin ljudet går heller inte att klaga på.. :yoparty

/M
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:7peta moppe hihihi jag har just börjat med att få ihop pengar till hoj och körkot men visst har jag kört hoj men dock bara på öde ställen då det inte har vare lagligt för mej att köra, men mest har jag sutte på min kusins cross som han hade för.....inhägnat är alltid bra när man inte har kort för att köra på gatan. :lol

mmmm ska jag tolka de som att husan är lugnare än R6:an??
:rolleyes:

aaa ja men det käns trygt man vill inte tippa när man står still bara för att man inte når ner till marken :)



OlleR skrev:
Jadu, beror helt på vad man jämför med. Vad har du kört tidigare?

Men om vi säger såhär, jag släpper min lillasyrra på husan, men inte på R6an ;)

Och ja, du kommer nog ha mer än tårna i backen om du har den inställt som mig, jag når ner på båda sidor efter ban-justering :)
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:) får ta mej en titt på sv 650 också
ujuj listan börjar bli lång på hojar som kan vara lämpliga
Ljudet är också viktigt :yoparty
(håller med om färgen blå)

MasseK skrev:
Är 165 cm lång och har höjt min hoj... innan dess nådde jag enkelt ner med båda fötterna i backen, nu når jag med tårna. Rekomenderar varmt en SV 650!!! Riktigt rolig hoj och inte ett dugg svårkörd... V-twin ljudet går heller inte att klaga på.. :yoparty

/M
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Köp en sv 650 som först hoj... Lovar att du har mer kul med den än att krasha en sporthoj!!! (vilket troligen kan hända om man e nybörjare...) Har själv kört en sv650 o kan lova att du har mkt kul med den :tummenupp
Dessutom e den billigare på allt jämnförelsevis med en sporthoj!!!


.../Yoshi
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:) aaaa ja det kan du ha rätt i. Känner mej själv och är tung på gasen så det kan vara bra med en biligare hoj som första hoj och sen byta upp sig när man är mer säker på att köra med två hjul i stäle för fyra.

Ujuj börjar känna mej vimsig men ortoligt glad för alla tips och råd.....Let them come......

:Bugar för alla vänliga här på Sporthoj.

Yoshi_gixxeRR skrev:
Köp en sv 650 som först hoj... Lovar att du har mer kul med den än att krasha en sporthoj!!! (vilket troligen kan hända om man e nybörjare...) Har själv kört en sv650 o kan lova att du har mkt kul med den :tummenupp
Dessutom e den billigare på allt jämnförelsevis med en sporthoj!!!


.../Yoshi
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kakan skrev:
mmmm ska jag tolka de som att husan är lugnare än R6:an??
:rolleyes:
)
Nja, skulle nog säga att husan e vildare på ett sätt, men sååå mycke mer lättkörd.
Som på alla sporthojjar så får man upp farten ruskigt fort på R6an, dock är det bara hålla i sig i styret, man behöver inte oroa sig för att den ska gå upp så hemskt. Dessutom händer det inte så mycket direkt man vrider på (förutsatt att man inte åker på höga varv). Den är inte tråkig för det, men som med alla hojjar så är den tråkig så länge man inte utnyttjar den. Därför tycker jag att sporthoj inte är bra att börja på.

Jag känner mig även begränsad på R6an, jag kan inte köra precis vart jag vill för att jag alltid måste tänka på hur jag ska vända den osv, husan svänger på en femma medans lastbilsparkering är mer lämpligt för att vända sportbågen. Ska du köra mycke i stan osv å inte så mycke bra väg så tycker jag inte du ska gå på en direkt sporthoj då man inte ofta kan utnyttja den utan att riskera livet ;). Har inte prövat SV650 men jag tror nog den e ett bra val. Utifrån din erfarenhet så tror jag du kommer att bli nöjd så också :) jag håller inte med de som säger att man tröttnar fort, för nästan va för hoj du väljer så har du mycket högre effekt/vikt förhållande än de bilar som färdas på vägen ;)

Nej nog tycker jag att du ska se bort ifrån sporthojjarna, iaf för den här gången. Ducati Monster och Cagiva Raptor är två helsnygga hojjar om det är det som lockar mest ;)
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
;) okej ja det är nog lugnast att den är lätt kört hihi, men sen så kommer de bli bådde stads körning och lång körning med den då jag har restrerande familj i norra hälsingland så den ska vara "bekväm" att köra i en 35 mil också men smidig för stads körning.
Jo jag kommer att se till att lära mej den hoj jag köper och den kommer att nyttjas så bästa möjliga sätt som att säga efter en kändis "Jag har en plan Sickan" hihi

Hur menar du då ? att du är begränsad med R6:an??


Mmmmm får ta och kolla in fler annonser på hojar nu och ta med en vän och kolla ännu närmare på dom. Testa hur dom käns osv...... :Bugar
Tackar för din hjälp har du fler råd och tips ge mej dom ;) jag blir bara glad och otroligt tacksam för all hjälp jag kan få med tips och råd.



OlleR skrev:
Nja, skulle nog säga att husan e vildare på ett sätt, men sååå mycke mer lättkörd.
Som på alla sporthojjar så får man upp farten ruskigt fort på R6an, dock är det bara hålla i sig i styret, man behöver inte oroa sig för att den ska gå upp så hemskt. Dessutom händer det inte så mycket direkt man vrider på (förutsatt att man inte åker på höga varv). Den är inte tråkig för det, men som med alla hojjar så är den tråkig så länge man inte utnyttjar den. Därför tycker jag att sporthoj inte är bra att börja på.

Jag känner mig även begränsad på R6an, jag kan inte köra precis vart jag vill för att jag alltid måste tänka på hur jag ska vända den osv, husan svänger på en femma medans lastbilsparkering är mer lämpligt för att vända sportbågen. Ska du köra mycke i stan osv å inte så mycke bra väg så tycker jag inte du ska gå på en direkt sporthoj då man inte ofta kan utnyttja den utan att riskera livet ;). Har inte prövat SV650 men jag tror nog den e ett bra val. Utifrån din erfarenhet så tror jag du kommer att bli nöjd så också :) jag håller inte med de som säger att man tröttnar fort, för nästan va för hoj du väljer så har du mycket högre effekt/vikt förhållande än de bilar som färdas på vägen ;)

Nej nog tycker jag att du ska se bort ifrån sporthojjarna, iaf för den här gången. Ducati Monster och Cagiva Raptor är två helsnygga hojjar om det är det som lockar mest ;)
 

Chribbe

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
BMW k1200s 05 Yamaha XTZ750
Vore jag dig så skulle jag köpa en SV650s,har haft en 99 med microns helsys,mumma :hihi .Min flickvän har en SV650s-01,som vi har sänkt,hon är 1,58,5cm.Hon är hel nöjd.Kör med Leo, helsys,bummar fiiiint :yoparty .Lycka till.
 

112

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
S.Sverige
Hoj
Vmax
Helt klart en Vmax!!
Det finns kit så att du kan sänka den. En tjej här i stan har en och är hon tuff eller!!!!! Störthäftigt.
Men det är klart, har du inte åldern inne för tung MC så kan du ju alltid roa dig med några av dom andra plastmopparna som det lämmnats förslag på. :)
 

lillen81

försöker lära mig
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
numer en fireblade -00
ok ... Jag är 159 cm över havet . har riktigt korta ben . jag började min karriär på en GPZ 500 den var lättkörd men lite tråkig när man väl lärt sig . sedan bytte jag upp mig till en YAMAHA YZF 750R -93 den gick oxå helt ok att nå ner på (på båda sidor) NU åker jag en fireblade -00 den e det lite värre med .. men som jag säger man ska ju inte stå still med en sporthoj . den ska ju rulla .. :) men det funkar även det men jag når bara ner på ena sidan . :/ då bör ju tilläggas att jag inte gjort några som helst justeringar på höjd ..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top