Tips om långresa till Österrike

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Tips ang långresa till Österrike

Sitter och planerar in nästa säsongs semester, då jag tänkt hälsa på min far i Österrike!
Har lite funderingar och vill gärna ha lite tipps om bra vägar och sevärdheter på vägen ner kanske.
Saker man skall tänka på ?
Har aldrig åkt utanför Sverige innan så det blir min första tur.
Har 4000 mc mil bakom mig och denna tur skall göras med R1:an jag köper nästa säsong samt tjejens Kawa 636. Behöver man ha med sig olja till hojarna ? Kommer ihåg att min R1´99 drack ju litern olja till en fulltank :(

Men i alla fall tänkte samla ihop ett gäng och dra ner dit samt stanna ngn vecka.. fri kost och uppehälle står min far för :)

Tacksam för svar och tips/ideér !!

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Eureka skrev:
Ingen ???
Har ingen ngt att säga ???
Trodde många hade värsta vägbeskrivningar att tipsa om osv :rolleyes:

Har två polare som är där nere nu, de har säkert några tips när de har kommit tillbaka.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Jag hör möjligen en del tips.

I denna Tråd kan du läsa lite mer om en resa jag själv gjorde förra året. Österrike var helt klart en favorit! Bra standard, bra vägar. Väldigt hojvänligt! Hojgarage på hotellen, skyltar med rek. på vägar som man bör åka om man kommer på mc osv..

Ett absolut måste är Grossglocker berget (över alperna ner i Italien om man sen vill) :mattias En så grym hojväg att jag nästan börjar gråta. Som en bana fast upp och ner, tillsammans med en natur som gör upplevelsen total (se bilderna i tråden).

Sen gillade jag Salzburg, jäkligt trevlig stad, fin sån.

Vill man inte åka hoj kan man ta sig ombord tåget och sen åka transportsträckor för att spara däck, träsmak, regn och annat.

PM:a om du vill veta nått, kommer inte på nått så där spontant, längtar tillbaka och kommer säkerligen göra om resan.

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Hej.
Jag har inte kört MC i Österrike men jag har varit där och jobbat en del.

För många år sedan så var jag resemontör, åkte runt och monterade karuselldörrar för min arbetsgivare och fick tillfälle att jobba i Österrike, Frankrike,Tyskland, Holland och Belgien under perioder.

Just Österrike var ett favoritland att jobba i, rimligt billigt att äta och leva, lätt att göra sig förstådd med engelskan och vänliga människor.

Just i Salzburg var jag i nästan 3 veckor och tyckte oxå om staden.
Det du inte bör missa när du är där är Hitlers örnnäste, Bechtesgade som ligger i närheten, på den tyska sidan.
Fascinerande att åka samma hiss och beträda samma ställe som Adolf själva beträtt...
Besök oxå saltgruvorna och gå deras besökstur i underjorden. De ligger i en liten ort strax söder om Saltzburg i en ort som heter Hallein.

Jag jobbade några veckor i Graz och där var jag nere i vad som påstods vara en av Europas djupaste grottor, utmejslad av smältvatten och full med droppstensformationer, grottan heter Luhrgrotte och ligger en liten bit norr om staden.

När jag jobbade några veckor i Wien körde jag vid något tillfälle söder om staden några mil, till en ort som heter Puchbergh, där fanns en riktigt gammal bergbana, ett sånt där ånglok som är stukat frammåt för att gå i våg uppför berget som hette Hochsneeberg, värt ett besök.
Just den dagen jag var där så var det lite sådär disigt så när jag stor uppe på berget på 2000 meters höjd så kunde man se husen i dalarna nedanför men då man tittade mot horisonten stack intilliggande bergtopparna upp i genom molntäcket, väldigt annorlunda om man kommer från Skåne...
Wien är för övrigt en trevlig stad där den gamle kejsarens "lilla" sommarställe, Schönbrunn är värt att kolla en stund på, annars finns det en del gammal bebyggnad om det är intressant, annars Spanska ridskolan kanske?

Detta är vad jag kommer på sådär i en hast, mer kanske dyker upp...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln