Tips om saker att tänka på när man köpt mc

Morti

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2016
Hoj
Ingen just nu :)
Hej!

Hoppas detta hamnade på rätt tråd nu, Jag har precis inskaffat min första mc (bwm dakar 03), super nöjd!

Nu försöker jag bilda mig en uppfattning om vad jag behöver ha koll på för att den ska hålla så bra kvalité som möjligt tiden framöver och hoppas på lite hjälp om saker man bör tänka på och sköta om när man har en mc.

Försöker göra en lista med saker att se till att göra/hålla koll på, hittills är den inte så lång då jag har precis börjat söka. Jag har säkert missat mycket så fler tips skulle uppfattas! Visa saker är nog uppenbara för vissa men för andra som inte haft mc förut kanske det är något nytt :)

Lista:
*Se till att batteriet inte laddas ur över vintern (inte helt säker på bästa viss att göra detta på?)

*regelbunden service

*Se till att kedjan är välsmord och rengjord (varje 50-100mil?)

*Byta olja varje 3-400 mil

Om jag får ner en bra lista kanske det blir något andra nya mc ägare kan ta del av med, batteriet hade jag till exempel ingen aning om innan någon nämnde det för mig :)

Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Välkommen och kul att du hittat hit. Jag tror dock att din trådstart är lite väl generell; hela forumet är ju faktiskt fullt av saker man skall tänka på när man har MC :):tummenupp

Ha kul här oavsett!

/Loccone

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
*Se till att oljan är välsmord och rengjord (varje 50-100mil?)

Jag misstänker att du menar kedjan? :D

Men, gör service enligt serviceschemat, se till att ha bra och fräscha däck och håll kedjan i bra skick (smörja vid behov och rengöra vid behov) så kommer hojen hålla bra och länge.

Jag har en batteriladdare från CTEK (en 0.8 eller vad de heter nu) och snabbkontakter på hojarna så jag kopplar in den en gång varannan månad i hojarna i garaget under vintern. HAr hittills inte haft problem med batterierna på hojarna, så det verkar duga.

Passa på att köra lite vidareutbldningar på bana med till exempel SMC med.

Morti

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2016
Hoj
Tack för tipsen!

(Ja jag menade kedjan såklart :D )

Ska kika lite på batteriladdare, kanske är bra att ha så man slipper att batteriet blir kasst :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Du har köpt en stridsvagn i hållbarhet så du behöver inte serva den :D
Rotax 650 motorn är outslitlig men byt olja var 300-400 mil skulle jag gjort. Kolla ventilspelet enligt handbok. Finns de inga uppgifter på senast ventilcheck så kolla dem nu i vinter.

Morti

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2016
Hoj
Ja det var en av anledningarna till att jag ville ha en sådan, har i åtanke att ta några längre turer när jag kört ett tag! :rock

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras