Tips om turbo agg.

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
Tips om turbo agg. Hjälp behöves omgående!!

Ja undrade om nån vet nått litet-mellan stort agg. som man kan få tag i lite olika storlekar på avgashus till ganska lätt och för bra priser...
td04 och t3 är ju vanliga agg. med många storlekar på avgashus... men nån som vet hur litet de minsta avgashuset är till dom??

Varför ja behöver flera avgashus är för att ja måste prova mig fram till vikket som funkar bäst...

God fortsättning =)
///Björkman
 
Last edited:

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
t3an har ju inte sååå många olika avgashus, tror mer på td04an isåfall.finns upp till 7ans vinklade (3" utblås) det skiljer en hel del mellan dem avgashusen (minsta-största) vad jag fattat som. finns gott om saabagg som är redigt små oxå, typ ett från nån saab 900 (nya 900an) är väll med nån form av MHI historiá
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
knotan skrev:
2688934 t3an har ju inte sååå många olika avgashus, tror mer på td04an isåfall.finns upp till 7ans vinklade (3" utblås) det skiljer en hel del mellan dem avgashusen (minsta-största) vad jag fattat som. finns gott om saabagg som är redigt små oxå, typ ett från nån saab 900 (nya 900an) är väll med nån form av MHI historiá
Det minsta MHI agget på saab, avgashusmässigt är det som sitter på 9.3Aero/Viggen, 9-5Aero mm, Ett TD04HL15T, med 5cc avgashus. Flänsen är av T25 modell(lilla flänsen) och utloppet ca 2,5" rakt.
Detta plockar man på dessa motorer 300hk ur, något stressat men dessa agg tål mycket stryk. Det som sitter på ng900(nya 900) är Garrett T25 och är ingen rolig snurra, i jämförelse med Mitsubishis.
Det finns upp till 12,5cc avgas på TD04:eek:r, så variationen är god.
Dessutom kan man ju om man nu inte vill ha en så "stor" kompressor, alltid ta ett TD04HL13 och byta avgashuset till ett 5cc. Avgashusen är bara att byta rakt av. Turbinhjulen är desamma på TD04:eek:rna. (Finns förvisso avarter med extra fina legeringar i materialet, men de är inte lika vanliga, men klart värda en slant extra) 2-3000kr för ett 15T med #5.
T3 har jag inget trevligt att säga om, alls...
 
Last edited:

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
Tack för svaren =)

Har tittat runt.. å de ser ut som att TD04 blir för stort... =S
skulle haft nått i storlek med T2 tror ja.. =S men de finns väl inte så många avgashus till dom?? =S
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
jag har en t025a på min fiddy.
köp hela fiddyn för 12 så har du en perfa turbo å en trimmad fiddy på köpet ;)
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Hej !!
Har inga synpunkter angående kompetensen här när det gäller turboval men vad har alla emot en gammal T3 turbo ??
Är som sagt ingen expert, har kört med dessa snurror på bilar ett antal år och de har fungerat tillfredställande iof på bil men ??
Bara en nyfiken fråga eller kalla det en stilla undran.
Mvh Magnus
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ptja, varför köpa en c2d på ynka 2.4 Ghz när det finns P4 på hela 3 GHz? Det är slutresultatet som är nyckeln. En modern turbo har ett mycket trevligare register , dvs hojen blir mer lättkörd.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
andersbrink skrev:
2693831 Ptja, varför köpa en c2d på ynka 2.4 Ghz när det finns P4 på hela 3 GHz? Det är slutresultatet som är nyckeln. En modern turbo har ett mycket trevligare register , dvs hojen blir mer lättkörd.

Sen är det ju inte att förkasta; Hållbarheten på ett "modernare" aggregat som tidigare nämnda MHI kontra ett T3 är ju lite som växellådan på en GSXR-05 kontra en Z1000J-79. Det har ju runnit en del vatten under broarna. Ett T3 är stort och långsamt i paritet med vad man får ut räknat "pang för pengarna".
 

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
Såg en annons på en TD04L 12T och de måste väl va en av de minsta TD04:eek:rna??

Men vikken storlek på avgasuhus är de?? och vilka avgashus passar på de agget?? Går de att byta kompressor del på den?? isåfall vikka passar??
+ är de nån som vet vart ja kan få tag i lösa kompressordelar och avgashus??

Är de ett MHI eller är de ett av de äldre??

Glömde fråga om den passade en 700cc 4-taktare
förgasar motor
 
Last edited:

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
den snurran går säkert å pressa ur en 220-250kus utan allt för stora bekymmer,
tror det kan passa bra(även om jag absolut inte är säker)
finns väll som sagt från avgashus 5 till 7
tror inte det är så livsviktigt att börja räkna så exakt vilken kompressor du ska ha utan tror du kan bygga ihop med en sån turbo, märjker du sen att det inte funkar 100% eller du vill utveckla bygget så finns gott om delar att tillgå å bygga vidare av...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top