Tips på öppningsbar hjälm

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Hej,

Farsan har köpt en hoj (Virago 535) och skall nu köpa hjälm. Hans gamla hjälm är en öppen hjälm tillverkad nån gång på 70-talet (seriöst!) Han vill köpa en ny öppen hjälm men jag försöker övertala honom att köpa en öppningsbar istället. En integralhjälm kommer jag nog aldrig att få på honom.

Är det någon som vet vart jag kan hitta en öppningsbar hjälm med pin-lockfäste för max 1500 kr? De jag hittat är utan pin-lock...

Jag har sökt lite grann på forumet men hittade ingen tråd som passade. Kanske missade jag nån tråd, länka då gärna till den :)

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Pin-lock finns väl att köpa i universalutförande och applicera på vilket visir som helst, så det skulle jag inte begränsa mig till i valet av hjälm.

Sad Glad

Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Gör det? Du menar att man köper ett helt nytt visir med pin-lockfäste + ett pin-lockvisir?

Jag skall kolla upp det. Det skulle lösa en del...

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
Sad Glad skrev:
Gör det? Du menar att man köper ett helt nytt visir med pin-lockfäste + ett pin-lockvisir?

Jag skall kolla upp det. Det skulle lösa en del...

Nä, men ett pinlock-kit som du kan anpassa till vilket visir som helst, dvs borra och skruva fast.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sad Glad skrev:
Är det någon som vet vart jag kan hitta en öppningsbar hjälm med pin-lockfäste för max 1500 kr? De jag hittat är utan pin-lock...

Det finns en del trådar om just öppningsbara hjälmar, och kontentan är att dom är inte lika säkra som vanliga hjälmar, just pga gångjärn och lås. Dessutom har dom lite mer skarvar som orsakar brus :(
Om du dessutom köper en hjälm för under 1500kr så får du en plasthjälm som antagligen är rent skräp! Satsa på en kvalitetshjälm, som dels håller längre (bättre invstering) och är mycket säkrare! Shoei Syncrotech II är en alldeles ypperlig hjälm i det segmentet, köp en sån!

Sad Glad

Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Hoztic skrev:
Det finns en del trådar om just öppningsbara hjälmar, och kontentan är att dom är inte lika säkra som vanliga hjälmar, just pga gångjärn och lås. Dessutom har dom lite mer skarvar som orsakar brus :(
Om du dessutom köper en hjälm för under 1500kr så får du en plasthjälm som antagligen är rent skräp! Satsa på en kvalitetshjälm, som dels håller längre (bättre invstering) och är mycket säkrare! Shoei Syncrotech II är en alldeles ypperlig hjälm i det segmentet, köp en sån!

Det är farsan det gäller. Han vill absolut ha en öppen hjälm men jag tror att jag kan övertala honom att ta en öppningsbar istället. Det lär väl vara betydligt bättre än en helt öppen. En integralhjälm kommer jag aldrig att få på honom.

Inte heller kommer jag att kunna få honom att köpa en som är dyrare än 1500 kr. Och som sagt, den han har nu är en helt öppen som är tillverkad på sjuttiotalet. Så vad som helst är bättre än den han har nu.

Jag är medveten om fördelar kontra nackdelar och har själv en integralhjälm. Nästa steg är att övertala honom att köpa ryggskydd och resten av skyddsutrustningen... Bara det kan bli en utmaning.

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Med tanke på att det finns få öppningsbara i det prisläget runt 1500 så är nog inte kvaliteten den bästa heller. Med tanke på det är det bättre med en öppen av bättre kvalitet i stället. Han får helt enkelt ge f-n i att landa på ansiktet eller tänka sig att lägga upp ca 2-2500 för en öppningsbar. Med tanke på glidar förarnas ålder så förstår jag inte deras låga säkerhetmedvetande. Själv köpte jag en Nolan N100 men den kändes aldrig bra utan det vart en riktig integralhjälm. Be din far lyssna på Hoztics inlägg.

Last edited:

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Sad Glad skrev:
Jag är medveten om fördelar kontra nackdelar och har själv en integralhjälm. Nästa steg är att övertala honom att köpa ryggskydd och resten av skyddsutrustningen... Bara det kan bli en utmaning.

Visa honom lite bilder och filmer av det kraschmaterialet som finns här på Sporthoj. Om inte brutna ryggar, köttsår modell större, brutna ben/armar och annat som man egentligen inte vill se. Det mesta är givetvis på unga killar som stuntar, men det finns en del där kvittat vem som kört...

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Vad har han för storlek på huvudet? Jag har en ny Caberg Justissimo öppningsbar hjälm med inbyggt solvisir och imfritt visir. Det är en storlek large och den är blanksvart. Du får den för 1490,- + frakt.

Det är en plasthjälm men att säga att alla plasthjälmar är skräp är att kategorisera. Läs Bikes hjälmtest som publicerades inför säsongen 2004 så får du mycket information. Jag håller med dig att det är ett bättre alternativ än att åka runt i en öppen hjälm från 70-talet.

Hursomhelst, Shoei är väl ett av hjälmfabrikaten som har förberett för pin-loc? Deras öppningsbara bör ha det också men då kostar nog hjälmen mer än 1500,-. Annars är lösningen att själv eftermontera pin-loc.

Sad Glad

Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Tack för synpunkterna. Jag skall ta och snacka med honom det, han fyller väl år snart så om inte annat så får jag väl ge honom lite stålar till en hjälm.

Jag såg en bild på en hjälm som marksynat med fronten mot asfalten. Skall ta och mejla honom den och se vad han säger.

Jag är helt övertygad om att han helst av allt skulle vilja nöja sig med enbart en hjälm och ingen annan skyddsutrustning. Vi brukar t o m få säga åt honom att sätta på sig bilbältet...

Han hade 70-talshjälmen och träskor på sig när han blev påkörd med min hoj förra våren. Då var det bara en 79-årig mopedist som körde ut utan att se sig för. Ingen vurpa dock vilket var tur eftersom det gick i 90 eller nåt...

Palmas: Jag skall höra med honom. Vet ej hans storlek men han har ett stort och runt huvud hehe

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Hoztic skrev:

Synkan är nog bra, annars finns Schubert's hjälmar, mycket tysta, Concept och C2 tror jag dom heter. Concept är något billigare än Syncrotec II..

Men att köpa en öppningsbarhjälm för 1500 kan väl bli lite knivigt ? Tror att Airoh har nån modell för typ 1700-1800..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
1500 spänn får du en plastpotta för. Värdelöst och korkat att inte köpa en riktig hjälm...

Sad Glad

Gick med
1 Feb 2005
Hoj
En liten uppdatering. Farsan köpte rubbet på Lidl... :huvet

Jag skall dock fortsätta att tjata på honom tills han köper en riktig hjälm. Det blir presentkort på skyddsutrustning i födelsedagspresent!

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Sad Glad skrev:
2030076 En liten uppdatering. Farsan köpte rubbet på Lidl... :huvet

Jag skall dock fortsätta att tjata på honom tills han köper en riktig hjälm. Det blir presentkort på skyddsutrustning i födelsedagspresent!

Vad är han för en ? Handla MCskyddsutrustning på Lidl ? Jag kan inte ens tänka mig att köpa dasspapper på Lidl..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sad Glad skrev:
2030076 En liten uppdatering. Farsan köpte rubbet på Lidl... :huvet

Av ren omtanke om honom, backa över hans hjälm med bilen och låt släkten skramla till en ny! :fakta
Vad köpte han för grejer på Lidl? :va
Jag håller med Lorkan, jag handlar inte på Lidl av princip :)

Sad Glad

Gick med
1 Feb 2005
Hoj
lås, regnställ, allvädersbyxa och jacka, hjälm och ryggskydd.

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Sad Glad skrev:
2042290 lås, regnställ, allvädersbyxa och jacka, hjälm och ryggskydd.

Handlade han låset på Lildl också är det ingen fara. Motorcykelinnehavet blir i alla fall så kortlivat att han inte ens hinner prova hjälmen på hojen...:D

Sad Glad

Gick med
1 Feb 2005
Hoj
-ah skrev:
2042332 Handlade han låset på Lildl också är det ingen fara. Motorcykelinnehavet blir i alla fall så kortlivat att han inte ens hinner prova hjälmen på hojen...:D

Äh det är lugnt. Han kör en Virago 535 ;)

Han köpte det kraftigare av låsen, skulle tydligen vara godkänt iaf...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hoztic skrev:
1989815 Det finns en del trådar om just öppningsbara hjälmar, och kontentan är att dom är inte lika säkra som vanliga hjälmar, just pga gångjärn och lås.
Det skulle vara intressant om någon kunde länka till några tester eller liknande runt detta. Har letat runt men hittar bara folks egna spekulationer, inget konkret. Att det finns vissa faktorer som eventuellt kan försämra skyddet en aning är ju uppenbart, men exakt hur mycket är en aning? Diskussionen är ju egentligen densamma som allväder vs skinnställ, det blir en bedömningsfråga i slutändan.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!