Tips på bilverkstad som kan byta SAAB OG9-3 1998-koppling

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Står och väger om jag ska behålla bilrackaren (som nämnts i topicen, OG9-3 2,0T 1998) i 2-3år till (till den rasar totalt) alternativt om jag ska skicka den i älven... Alternativet är väl blocket för ~10kkr.

Grejen är den att kopplingen slirar nåt så djävulskt, och jag misstänker att lameller och tryckplatta börjar ge sig.

Iom den tråkiga kopplingen ser jag ju detta helt klart som ett måste att åtgärda, om jag ämnar att behålla den. Således, någon som har några tips på en verkstad som kan byta koppling (det blir väl tryckplatta, lameller, slavcylinder?) till ett humant pris?

Vågar knappt ringa Mechanum och fråga... :) :mad:

Tack för eder info.

Jag bytte kamrem och tillhörande prylar hos Hawcar. Bultgatan rollsbo billigt och bra.

tror notan slutade på ca 4500 :- inkl material.

kolla upp ungefärligt vad det kan tänkas gå på internet. så pratar du med honom och lägger fram vad du fått som "förslag" så möter han upp dig.:tummenupp

Jag har en polare som jobbar med saab och volvo han är riktigt duktig jobbar på auktoriserad verkstad. Han har tillgång att köra sina svartjobb även där.. så vill du ha pris uppgift behöver jag regnr. :tummenupp

Jag har en polare som jobbar med saab och volvo han är riktigt duktig jobbar på auktoriserad verkstad. Han har tillgång att köra sina svartjobb även där.. så vill du ha pris uppgift behöver jag regnr. :tummenupp

Sicken grej! Intresserad som tusan. FDF590 är numret!

Jag bytte kamrem och tillhörande prylar hos Hawcar. Bultgatan rollsbo billigt och bra.

tror notan slutade på ca 4500 :- inkl material.

kolla upp ungefärligt vad det kan tänkas gå på internet. så pratar du med honom och lägger fram vad du fått som "förslag" så möter han upp dig.:tummenupp
Tack! Bra info, ska kollas upp!

Last edited:
Fick följande från en kille på STCS:

"Jag kan göra ett kopplingsbyte för 3000kr. Materialet tillkommer, men jag ska ha en bättre beg turbokoppling liggande som jag kan släppa för en 500-ing.

Utöver detta bör du byta växellådsolja, ca 300kr. Och ev. vill man byta slavcylinder/urtrampningslager också om man är seriös. Kostar ca 1300kr på Speedparts. Har den slirat mycket och länge så kan man behöva byta svänghjul också. 500kr extra.

Har även beg slav/urtrampningslager om det handlar om att bara göra den säljbar..."

Verkar ju ändå rätt OK?

Jag vetefan hur jag ska göra med bilen i övrigt, fixa kopplingen så billigt som möjligt och försöka kränga den för 15-18kkr och leta efter en annan bil, eller laga kopplingen med nya grejer och köra till det rasar?

Bilmög!

Är ju rätt sugen på denna.

Samtidigt känns det ju som att man inte får ett skvatt i inbyte för en 9-3 1998 som gått 18,5kmil med lite rost på bakskärmen med risig koppling. Eller försöker kränga den på blocket.

Ahhhh! Bilar bilar bilar.

13ksek för byte av koppling på Mechanum. Fetbort.
Risigt avgas, 4500 för byte på Mechanum. Fetbort.
Längsgående bromsrör börjar bli dåliga 2500 för byte på Mechanum. Fetbort.

Hitta bonnemeckare som byter prülar?
Göra det själv (avgas är ingen match, egentligen inte heller bromsrör)?
Kopplingen, fortfarande ett frågetecken.

Skrota/sälja bilaaset?
Laga och tjöra till den ras-rasar? (Har gått 18600mil, mycket annat är bytt och skinnklädsel + töööööbo är ju gott.)

:mad:

Har en fin Audi S2 som kan vara till salu för dig...
Turbo 4x4 roliga diffar o lite annat gött, hehe.... vill dock inte ha din trött saab som byte.

Tycker du fått rätt bra förslag på hur du skall göra, lämna bort skiten för kopplingen, kostar mellan 3500-5000 att få det fixat, inte så farligt tycker jag. Allt annat fixar du ju själv, enkelt, du kan få lite hjälp om du vill :-)

Kopplingen verkar lösa sig. :tummenupp
Avgas och bromsrör får la fixas innan beskitning på lämpligt sätt.

@Johan, är det samma Audi du körde för en jädra massa år sedan?

Näää, det va en S6a med V8 då....
Nu är det S2 med 2.2 liters turbo femma :-)

@ Johansson...
Jaa, den flyttar på sig, men kanske kommer den rör på sig lite mer efter våren om jag har lyckas få tag i ett garage att ställa den i, hehe...

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...