Tips på bra hyrbil för mc-frakt?

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Jag behöver frakta en Gixxer750-00 ca 40 mil (dryga 80 mils körning tur och retur), har ej krok så jag tänkte kanske hyra nån typ av skåpbil -1 dygn fria mil. Kan någon här tipsa om en bra modell för frakt av mc? Och gärna tips på saker jag bör tänka på i sammanhanget så jag slipper lära mig av mina misstag :)

Freddde skrev:
Jag behöver frakta en Gixxer750-00 ca 40 mil (dryga 80 mils körning tur och retur), har ej krok så jag tänkte kanske hyra nån typ av skåpbil -1 dygn fria mil. Kan någon här tipsa om en bra modell för frakt av mc? Och gärna tips på saker jag bör tänka på i sammanhanget så jag slipper lära mig av mina misstag :)

Mercedes Vito har krokar fram i skåpet = perfekt att dra spännnbanden ifrån gaffeln i. Har gjort det ett par ggr, funkar utmärkt

Peugot skåpbil med 2.8 TDI-motor rockar!

Jag hyrde en så på OKQ8 när jag hämtade hem min hoj från Småland.

Lätt å lasta i, krokar i golvet, och gick bra riktigt bra så man kunde hålla tempo.

Kanon, nu har jag nåt å gå på! Vad sitter det i Viton, TDI där också? Tempot är som sagt inte att förglömma, vill inte leka traktorchaffis :D

loser skrev:
Vito har TDI också, tuffar på fint. 40 mil ifrån s-holm? Då hamnar man i s-vall?

Ja, eller i Torsby dit jag ska.

Hur mycket behöver man spänna fast hojjen? Jag har två ordentliga spännband av den klassiska oranga modellen. Tips på nåt jag ska tänka på?

Freddde skrev:
Ja, eller i Torsby dit jag ska.

Hur mycket behöver man spänna fast hojjen? Jag har två ordentliga spännband av den klassiska oranga modellen. Tips på nåt jag ska tänka på?

Peugeot/Citroën/Fiat-bussarna är i stort sett samma bilar. Går bra och är inte särskilt törstiga. Att föredra framför Viton som jag tycker är ett riktigt staket.

Se till att framhjulet inte kasar åt nåt håll. De få gånger crosshojen vält i bak på bussen har det varit för att framhjulet halkat åt sidan. Har numer lagt en träkonstruktion på golvet så det står stadigt.
Två spännband räcker bra för mig.

Citroen Jumper/ Peugeot Boxer/ Fiat Ducato är bra hoj-bilar, gärna den höga modellen med full ståhöjd. Körde till Malmö tur och retur samma dag när jag köpte Dominatorn jag hade i en Jumper 2,8 Tdi, 130 mil. Drog ca 1,2 l/milen i dryga 140 km/h. Två spännband räcker fint, spänn hojen mot framväggen i skåpet och dra banden runt tex styrhuvudet så står den som aldrig förr. Ställ cykeln rakt, alltså inte lutandes på stödet.

Nya Ford Transvestit är bränslesnåla, körde 80 mil på 68 liter diesel med snitt 130 ... mycket bra spännförmåga i lastutrymmet...

men ska man ha en riktig skåpbil ska man ha en sprinter... :fakta

//jaG

OLJEKYLD GSXR skrev:
Citroen Jumper/ Peugeot Boxer/ Fiat Ducato är bra hoj-bilar, gärna den höga modellen med full ståhöjd. Körde till Malmö tur och retur samma dag när jag köpte Dominatorn jag hade i en Jumper 2,8 Tdi, 130 mil. Drog ca 1,2 l/milen i dryga 140 km/h. Två spännband räcker fint, spänn hojen mot framväggen i skåpet och dra banden runt tex styrhuvudet så står den som aldrig förr. Ställ cykeln rakt, alltså inte lutandes på stödet.

Köp ett spännband till som du drar igenon fälgen (fram) och spänner så det "låses" fast så det inte tillåts att kana åt sidorna... Det kan sluta illa... (Som Scalp nämde några inlägg upp såg jag nu...)

Kolla på biltema, löjligt billiga spännband...!

/Zana

Nu har jag spännband så jag kan klä hela hojjen med dom, ska nog räcka.
Och bara för att få lite spänning i tillvaron så har jag bokat en bil som ingen av er nämnt: Renault Master på OKQ8.. franskt som franskt.. nä jag hittade faktiskt ingen Peugeot, Citroen eller Fiat i närområdet. Men han sa att dom gick hur bra som helst även lastade, menade på att dom var mycket piggare än gamla Ivaco osv. TDI på 2,5 eller 2,8l. Jag kommer att rapportera mina erfarenheter när jag krälar ur bilen i morgon kväll..

Freddde skrev:
Nu har jag spännband så jag kan klä hela hojjen med dom, ska nog räcka.
Och bara för att få lite spänning i tillvaron så har jag bokat en bil som ingen av er nämnt: Renault Master på OKQ8.. franskt som franskt.. nä jag hittade faktiskt ingen Peugeot, Citroen eller Fiat i närområdet. Men han sa att dom gick hur bra som helst även lastade, menade på att dom var mycket piggare än gamla Ivaco osv. TDI på 2,5 eller 2,8l. Jag kommer att rapportera mina erfarenheter när jag krälar ur bilen i morgon kväll..

Hoppas hojen är nåt att ha bara... :gnissla

Freddde skrev:
....Tips på nåt jag ska tänka på?

Ett hyfsat spännband kan du köpa för 100 spänn på en mack. Du ska förhoppningsvis hämta en skitfin hoj som kommer se ut som fan om den välter för att du sparat 200 spänn och åkt iväg med för få spännband. 2 spännband räcker om man vet hur man ska göra och öglorna sitter rätt men varför chansa?

DET är något att tänka på.

Tack för tipsen, har hämtat hem hojjen och den e lika fin som jag hoppats på så nu e jag :D :D :D

Och som ni sa spännband får man aldrig nog av, jag använde 4 st.. 2 fram 2 bak sen var det bara att tuta å köra. Tips vad gäller bil har handlat om TDI över 2 liter, vilket jag frågade om och det skulle vara 2,5 eller 2,8 så gissa om min förvåning när jag öppnade huven och hittade en 1,9l tdi :4skrika :huvet för sent å byta så jag tog skiten ändå. Skiten var nog vad bilens mamma kallade honom, i folkmun säkert mera känd som stora jävla dynghögen. Max 120km/h på plan mark, 130 nerför och så fort den såg en uppförsbacke tappade han 10-20 km/h :zpy Efter gasen i botten i 30 mil började end del rödlampor blinka i gupp så jag fick tagga ner 10km/h :gnissla
Renault Master 1,9tdi drog 1l disel /mil, mest landsväg 90 å 110. Sista 20 milen hade jag lust å spöa nån, typ han på macken som snackade i nattmössan.
Jaja lastutrymmet var perfa iaf, men jag instämmer med alla föregående: Minimum 2,5l TDI!!

Men f-n vad fin hon e i garaget Bettan :kär

Last edited:
Du skulle ha prövat med en vanlig VW Transporter TDI, jag tror inte att motorn är större än 1,9 men den går bra.
Jag hämtade hem en hayabusa och en TL1000 samtidigt i den (den är större än vad den ser ut) Den lilla rackaren höll nästan 180blås nere på autobahn vilket då blev marschfart :tummenupp

Freddde skrev:
Tack för tipsen, har hämtat hem hojjen och den e lika fin som jag hoppats på så nu e jag :D :D :D

Och som ni sa spännband får man aldrig nog av, jag använde 4 st.. 2 fram 2 bak sen var det bara att tuta å köra. Tips vad gäller bil har handlat om TDI över 2 liter, vilket jag frågade om och det skulle vara 2,5 eller 2,8 så gissa om min förvåning när jag öppnade huven och hittade en 1,9l tdi :4skrika :huvet för sent å byta så jag tog skiten ändå. Skiten var nog vad bilens mamma kallade honom, i folkmun säkert mera känd som stora jävla dynghögen. Max 120km/h på plan mark, 130 nerför och så fort den såg en uppförsbacke tappade han 10-20 km/h :zpy Efter gasen i botten i 30 mil började end del rödlampor blinka i gupp så jag fick tagga ner 10km/h :gnissla
Renault Master 1,9tdi drog 1l disel /mil, mest landsväg 90 å 110. Sista 20 milen hade jag lust å spöa nån, typ han på macken som snackade i nattmössan.
Jaja lastutrymmet var perfa iaf, men jag instämmer med alla föregående: Minimum 2,5l TDI!!

Men f-n vad fin hon e i garaget Bettan :kär

Men jag får väl trösta mig med att jag fick träsmak efter 15 mil och att ljudnivån över 100 var så hög att jag fick använda öronpluppar, fattades bara hjälm så kunde jag låtsas att jag körde hoj :hihi

180blås :gråta

Jovisst, mindre bil behöver mindre motor. Min första gång med frakt i bil och noll koll, då tar man lätt i för mycket på utrymmet för att vara på den säkra sidan. Nästa gång ska jag ta mer tid på mig innan å kolla runt mer på hyrställena och inte ge mig förrän jag hittat nån av bilarna ni rekommenderat, så liten som möjligt med bra motor, efterklok som man e.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick