Tips på bra "måldestinationer" i Stockholm med omnejd.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Om det inte redan finns så kanske det vore på sin plats med en tråd där vi tipsar varandra om bra ställen man kan köra till med hojen och stanna till en stund.
En bra sådan plats för mig är tex att man kan lägga sig på rygg lite ostört i gräset, kolla på molnen och bara slappa en stund eller att platsen har en fin utsikt. Andra kriterier kan vara att det finns ett bra fik, att vägen dit är fantastisk eller att det finns något intressant att göra/se.

Ös på med tips nu!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Såklart måste ju Furusunds Värdshus nämnas även om den kan ses som självklar. :gnissla

Sen Waxholm såklart, men det är väl ännu mera självklart. :gnissla

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Torö i Nynäshamn. Trevlig krog vid vattnet med solstolar ute på bryggan. Kurviga små vägar ut.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Cafe Rosenhill är trevligt och om man tar väg 257 från Tungelsta så har man en hyffsat inspirerande väg dit åxå :hej

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
I stan finns ju glasscafeet på Fjällgatan på Söder med en fantastisk utsikt.

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Skansundets Bistro (kommer man från Tungelsta via bulten ner så är det ju skoj väg också)

init

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
BMW S1000XR -17
Stockholms skärgård. En väg som jag gillar är ju följande: Ta E18 till Arninge-avfarten, Vaxholmsvägen/Bogesundsvägen till Vaxholm, färjan till Rindö, Rindövägen till Oskar-Fredriksborg, färjan till Värmdö, Värmdövägen/Skärgårdsvägen till Gustavsberg, och sedan Gamla Skärgårdsvägen och Värmdövägen tillbaka till Stockholm. Denna väg har också naturliga rastplatser i Vaxholm, på färjorna samt i Gustavsberg (förslagsvis i hamnen).

Om man vill kan man från Hemmesta på Värmdö ta en avstickare till Stavsnäs på Hölö och även till Sollenkroka på Djurö, det är fina vägar dit. Dock måste man ta samma väg tillbaka till Hemmesta.

Man kan också ta en avstickare från Gustavsberg till Ingarö, där det finns en runda man kan ta. Man kör då först Ingarövägen till Brunn, sedan mot Mörtvik ett par kilometer, och därefter mot Björkvik. Från Björkvik kan man sedan ta Björkviksvägen tillbaka till Brunn.

En annan trevlig väg i norra skärgården är ju Roslagsvägen från Åkersberga till Norrtälje, där man kan göra avstickare till Ljusterö och till Furusund/Blidö.

På sydsidan kan man köra till Tyresö och där följa Breviksvägen till dess slut, det är en intressant väg som både är krokig och kuperad. Från Haninge kan man köra till Dalarö/Smådalarö (återvändsgata - ingen alternativ returväg).

I Mälaren kan man ju ta Drottningholmsvägen och köra till Färingsö och/eller Ekerö, där man också kan ta färjan till Adelsö. Om man vill kan man också ta (betal)färjan från Ekerö till Slagsta som alternativ returväg.

En annan ganska trevlig rutt som jag körde förra helgen är ju att ta landsvägen mot Enköping, sedan köra till Strängnäs, Mariefred/Gripsholm, Södertälje och hem. Denna väg är bra om man vill köra lite fortare, då det är 80/90 stora delar av vägen mellan Bålsta och Enköping, samt 90 nästan hela vägen från Enköping till Strängnäs.

Last edited:

init

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
BMW S1000XR -17
Jag kan lägga till Våfflan Hamnkrog och Café i Sigtuna. I lördags när jag var ute och körde så träffade jag under en paus några moppekillar som var intresserade av min hoj och ville prata lite, och under samtalet så tipsade de mig om Våfflan i Sigtuna.

Igår körde jag dit och provade deras våffla med hjortronsylt och grädde, och det var väldigt gott, så detta ställe kan jag definitivt rekommendera. Stället ligger vackert beläget precis vid ångbåtsbryggan i Sigtuna småbåtshamn, och de har både mat, våfflor och glass, som kan avnjutas på deras stora uteservering.

http://vafflan.cmsvr.net/

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...