Tips på bra provkörningskontrakt?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Sökte lite på sporthoj och hittade följande:
Kontrakt 1:
Här med tar jag (provkörarens namn och pers nr.) på mig ansvaret för ALLA eventuella skador/fel och reparations/försäkrings kostnader som skulle kunna uppstå då jag lånar (ditt namn och pers nr),s motorcykel med reg nr (reg nr).

sign: Låntagare.. blablabla + pers nr...
Ägare: DU och ditt pers nr...

------------------------------------
Kontrakt 2:
Härmed intygar undertecknad att vederbörande ämnar att provköra följande motorcykel, Yamaha YZF-R1, registreringsnummer xxx-000.
Provkörningen skall vara en kortare tur, på max 20 min, för att utvärdera motorcykelns skick och kondition.

Skulle det under provkörningen inträffa att undertecknad på något sätt skadar motorcykeln så förbinder sig undertecknad att köpa motorcykeln för ursprungspriset i annonsen (xx xxx kr).

Med skada åsyftas följande eller likvärdiga händelser:
Motorcykeln välter och får repor eller andra skador,
Motorcykeln får maskinella skador på grund av oaktsamhet,
Motorcykeln kraschar eller är vållande till trafikolycka,
Motorcykeln får andra skador som leder till att marknadsvärdet sjunker.
------------------------------------------
Är något av dessa kontrakt bra?
Någon som har ett bättre kontrakt?
Kontrakt 1 är ju lite oklart vad som händer vid krasch.
-------------------------------------------

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Hoj
Värsta åket
Jag har sålt 14 hojar dom senaste åren, har aldrig haft något kontrakt. Du får ju bedöma köparen när han kommer, är du orolig, säg att du vill ha köpeskillingen i pant så är problemet ur världen

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kombinera kontrakt #1 och #2? Det bästa av två världar får du då.

Däremot är jag ytterst tveksam till att någon orkar börja tjafsa med sånt och skriva på. Ett kvitto på köpet visst men att skriva kontrakt för att ta en fem minuters provtur ut på första bästa väg och brassa lite? Vette fan. Det gör man ju inte ens hos en handlare när dom har provkörning. Där kollar dom körkort, antecknar ditt namn och säger "Det är 10000kr i självrisk så håll dig på hjulen." sen får du nyckeln.

Som Fredde sa, man får göra en bedömning av personen och se om denne är någon du vill sälja hojen till eller någon du kan tänka dig låta provköra den.

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Jag har sålt 14 hojar dom senaste åren, har aldrig haft något kontrakt. Du får ju bedöma köparen när han kommer, är du orolig, säg att du vill ha köpeskillingen i pant så är problemet ur världen

Hur många har klotat av de 14 du sålt? Om de inte klotat finns inte behovet av kontrakt. Det är ju bara vid den där klotningen som är så ovanlig som behovet av kontrakt uppkommer.
Du tror inte det är svårare att få köpeskillingen i pant?
kram

tommi

Guest
verkar som alt två är att föredra.

När jag sålde min hoj visade jag den på jobbet och låste grindarna så han kunde köra på innergården på ettan o tvåan puttra lite men iomed att det var en vfr och låga mil(1300) så tyckte han inte att det var nåt problem :yoparty

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Verkar som de flesta föredrar kontrakt nr 2. Håller verkligen ett sådant hemmasnickrat kontrakt? Juridik är ju apsvårt att få det rätt.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Verkar som de flesta föredrar kontrakt nr 2. Håller verkligen ett sådant hemmasnickrat kontrakt? Juridik är ju apsvårt att få det rätt.

Har personen i fråga skrivit på det och förstått villkoren så är det svårt för dom att hävda något annat i rätten om något skulle hända under provturen.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Så härligt typiskt svenskt, bli kissnödig så fort någon ska komma & provköra ens fordon...jag har sålt minst 60 fordon, inte EN gång har det hänt ngt, & inte EN gång har jag varit misstänksam.
Det enda jag säger till dom är "you break it you buy it" tar leg / körkort & önskar en trevlig tur, tar ev deras bilnycklar / flickvän i pant.
Har funkat så långt....

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har aldrig varit med om något strul vid en provkörning men för att kissnödigt sejfa så kör jag alltid på ett kontrakt variant nr 2: att köparen förbinder sig att ersätta samtliga skador på mc och tredje man som uppkommer under provturen. Rättsligt blir en muntlig överenskommelse enormt mkt stökigare.

Omvänt skulle jag aldrig skriva på ett kontrakt där jag förbinder mig att köpa loss hojen för annonspris om jag klotar. Det är lite samma liga som att begära köpesumman cash innan provkörning, vem går med på det?

Men o andra sidan är jag så seriös och trevlig att jag hittills aldrig behövt signa något papper.

:D

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras