Tips på hjälm, 2000 SEK?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Dags att byta hjälm inför säsong 2013 och utbudet är ju enormt.
Vad bör man kolla på?
Jag har idag en KBC som jag anser vara lite väl bullrig och skulle därför uppskatta en hjälm som är hyfsat tyst.

Givetvis integral.

2000 SEK.
Handlar gärna från t ex Düskland.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Folk brukar alltid säga "Dyrast är inte alltid bäst" men när det gäller hjälmar så får du verkligen vad du betalar för.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Du hittar hjälmar garanterat nu på mc mässan, köpte själv en shoei ord pris 4995:- för 1995:- förra året! Bra mot ljud och passform enl. mig

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
AGV K-3 och K-4 ligger ju bra till både till utseende, säkerhet och pris...

Tankar om det?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad gäller skyddseffekten så är det ju lite av ett lotteri. Samtliga hjälmar ska ju uppfylla gällande normer men inte så mycket mer (Bättre skydd ger tyngre hjälm).
därmed inte sagt att man inte får något för pengarna om man väljer en dyrare hjälm.

Dom dyrare hjälmarna är ofta lite lättare, har bättre ventilation, är lite tystare, har bättre kvalitet på inredningen eller liknande.
sen är det olika hur tillverkaren prioriterat. Det kan ju hända att en svindyr hjälm har riktigt högt vindbrus om tillverkaren valt att lägga allt krut på att få ner vikten med bibehållet skydd.
Sen är det hemskt nog så att det kan vara så att en viss hjälm i kombination med en viss hoj (beroende på utformning av kåpor mm) kan resultera i höga ljudnivåer eller liknande.

så i slutändan är det väl egentligen bara att klämma, känna och prova. Helst ska du ta ett provex och låna på en liten runda för att höra hur det låter i hjälmen på just din hoj med just ditt huvud i hjälmen.

Enligt min erfarenhet så är många billiga hjälmar försedda med ventilation och reglage som känns väldigt billiga och som lätt går sönder. Så det kan ju vara något att kolla på om det är något som du betraktar som viktigt.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
det där med att billigare hjälmars detaljer så som ventilationer och så vidare inte är så bra kan jag bekräfta, har köpt 3 billigare hjälmar i mitt liv, varav den ena för en 500:- och allt gick sönder rätt fort, vent. kåpan (inkl skruv) som håller visiret på plats. Det samma gäller hjälm nr 2: dock kostade den 1300:- av märket? MAX? i alla fall, en öppningsbar hjälm, men jag vågar inte använda den, för att den låser inte fast så den är hela tiden i öppet läge! (även om man drar ner den så är det inget som klickar längre och de är bara att böja huvudet bakåt när man kör så åker den upp av fartvinden. 3: Biltemas öppningbara hjälm 2012, jag är nöjd, inget kronglar än så länge, kostar? 700?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Man åker nånstans o provar hjälmar, hittar den som sitter skönast sen köper man den.
Råkar det vara den absolut dyraste hjälmen kanske man backar tillbaka o kollar vad den näst skönaste kostade o köper den ifall det råkar skilja massa tusen.

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Vill du ha en "bra" till lågt pris har du 3 alternativ, men oavsett vilket du väljer bör du först prova ut hjälmen någonstans.

1: köp på mässan nästa vecka!!
2: köp online i t:ex tyskland. fc-moto.de har jag själv använt mig av och sparat 3000 spänn på.
3: köp en utgående modell. Förra årets 5000:- hjälm kommer vara precis lika bra/dålig i år för 2000:- som den var förra året.

PS: Jag hade KBC xr VR PR vad den nu heter, sjysst passform dålig ventilation och ljudnivå men satt bra på huvet. Testade AGV K2 K3 och K4, samtliga var för mig obekväma. så jag spanade på T2 istället (heter numera GRID har jag för mig) och den var mycket bättre.
Testade även shoei Qwest och den var hur bra som helst på mig, men då för dyr. såg den häromdagen för 2500:-

Vet inte om det är mycket till hjälp för dig men eftersom vi haft likadan hjälm kanske det kan ge en fingervisning om vad som kan vara bra och inte.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Går att hitta Shoei XR1100 för riktiga vrakpriser hos en del tyska/engelska återförsäljare.
helmetcity.co.uk har tex utförsäljning på motivmodellerna för 2595 kr inkl frakt.

Är mycket nöjd med min XR1100. Finns troligtvis att testa hos närmsta MC-handlare då modellen är en av deras vanliga.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag skulle lugna mig ett tag, du går ju i tankarna att ev. byta till en literklubba. Köp nya hojen först sen köper du en färganpassad hjälm till ditt nya monster. Farbror blå i Ljusdal kommer att bli minst sagt förvirrad :hej

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
AGV K-3 och K-4 ligger ju bra till både till utseende, säkerhet och pris...

Tankar om det?

Jag har en K-3 som reservhjälm, jag gillar den men HJC RPHA-10 gillar jag mest, köpte min rpha-10 från uk på rea, tror jag betalade 1800kr:tummenupp

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Du kollar på Sharp.

Stör mig på att de inte har crosshjälmar? Iaf inte vad jag hittar.

Jag gjorde ett kap tycker jag, 24mx.se hade julkalender och på lucka 18 dök hjälmen jag länge velat köpa upp :)

2999kr istället för 5299 tycker jag var en bra deal. 980 gram! :banana

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Nolan N85 kanske kan vara något? där får du också inbyggd solvisir :tummenupp

rätt dåligt innanmäte! något brusig men inte så man stör sig värst. DOCK är den jäävligt hård! skitjobbig att få av och på. blir snabbt svettig i den då ventilationen kunde vara bättre.

Skillnaden mellan den och min HJC-RPHA 10 är stooooooooooooooooooooooooooooooooora. rekommenderar hjc rpha-10, riktigt skön att ha på sig, lätt hjäm! brusig är den väl men man kör ju ändå med öronproppar. Kört mycket utan proppar och den funkar då med! :) går att få "billigt" från england, tyskland:)

wheeelie

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2012
Hoj
2007 kawasaki z750
tjaa ! tänkte kolla om du kommer ihåg var du beställde hjälmen ifrån ? mvh mikke

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!