Tips på hjälm, textilutrustning, vart man kan köpa och egna erfarenheter

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
godkväll.
tänkte skaffa lite ordentlig utrustning och har hittils kommit så här långt:
Hojen: Honda crm 125. Kommer att köras grus och asfalt
Föraren: ~170cm, ~70kg, vanliga kläder är i L. Endurojacka: 52, kan kolla upp resten om det behövs.
Utrustning är tänkt att användas så länge som möjligt och jag är mer inne på offroadkörning än vägkörning. Utrustningen ska kunna användas till båda delarna.

-Textilbyxor, varför? har testat racingställ i skinn och 2-delat skinnställ. Textil vill jag ha för att jag inte riktigt kom överens med skinn, blev otrevligt runt höften bl.a. Sen är tanken att jag ska kunna ha kläderna ett tag och de ska gärna duga till gruskörning, lätt äventyrsåkning och asfalt.
Kom gärna med egna erfarenheter, ÅF, tips om allt angående frågan.

-Jacka då? Kanske inte helskinn men inte nödvändigtvis heltextil. Ska duga till ledig körställning med möjligthet att röra sig, En trevlig jacka som verkar duga helt enkelt.

-Hjälm? En trevlig hjälm, inga speciella krav.

För att slippa tråkiga kommentarer som att man är snål och lat.
Jag har pengar till de flesta dugliga ställ på marknaden, hittat många fina själv, men tänkte först kolla vad folk är nöjda med. Kommer givetvis i största möjliga mån prova den utrustning som verkar lämplig.
Anledningen till inlägget var att få synpunkter om vad som kan vara värt att kolla upp

Om något är oklart är det bara att fråga:)

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Vad du än gör, handla inte på sharkspeed. (www.sharkspeed.com) Har inte haft annat än problem med dom.

Går det du köpt sönder efter att garantin gått ut, på ett sätt som det inte borde och är ett fel i själva produktionen, så skiter dom i allt vad konsumentverket säger om garantier osv. Och när man bråkat i ett halvår med dem om reklamation som i början lät som att dom bara ville ha ett utlåtande av en skomakare (som undersökte den trasiga dragkedjan på min mc stövel) blev att dom minsan inte ersätter nått som gått en minut över garantigränsen..

Kort sagt, dom skiter i sina kunder och tror att det lönar sig i längden att snåla på sånt och förlora kunder istället för att sprida gott rykte om bra kundsupport.

Aldrig mer!

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
åfan..
jo jag kikade på lite crossutrustning till brorsan när han var intresserad, fick dåligt intryck av dom och deras produkter så de var inte aktuella ändå ;)

markimark

Underlagskontrollant #17
Gick med
27 Feb 2011
Hoj
Nyskild.
Jadu, det lär väll svämma över med ditten och datten men detta är vad jag åker med sedan ett år tillbaka på grussprätten/landsvägsmotard.. I övrigt är det sinnpaj som gäller för min del.

Boots:
Alpinestars Tech 3, får troligtvis gå upp en storlek mot vad du brukar ha. Valde mellan 3,7 (supermoto) & 10.
Ben/Höft:
UFO Knäskydd, kommer ej ihåg namnet men dom är ledade och har hållt/håller hitills efter 4 år. Kalsonger alá Alpinestars modell. Riktigt sköna med vaddering för känsliga ställen. Åker med dom oavsett vad jag kör.
Byxor:
SiniSalo Enduro Pant. Vindtäta, vattentäta, slittåliga, två stora fickor (täta) samt två ventilationsöppningar. Bäst hitills!
Överkropp:

UFO Scorpion kroppsskydd. Visst jag är kärring men det har visat sig att jag håller bättre i längden. + att jag haft det i 4 år.
Tröja/Jacka:
En styck av den simplaste O´Neal tröjjan jag hittade, hållt hitills samt en endurojacka i Husabergs modell. Nästa blir antagligen en av SiniSalo.
Hjälm:
Viktigaste enligt mig och säkert några fler. Crosshjälm alá UFO Warrior, sitter som en smäck på mig och är anpassad för framtida nackskydd typ Leatt, Alpinestars etc.

Länkar, se internet.
ÅF, dom som är närmast och villiga antar jag.
Pris, beror väll på vart du köper men riktpris ca 10k.
Mina mått, 177 på 72 kg & runt 44 i skorna.
Övrigt, finns reservdelar till samtliga hardparts.

Högst personligt sådant här men allt ovan är jag riktigt nöjd med både gällande passform, funktion samt "livslängd"..
Lycka till :musik

Edit: La till.

Last edited:

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Jadu, det lär väll svämma över med ditten och datten men detta är vad jag åker med sedan ett år tillbaka på grussprätten/landsvägsmotard.. I övrigt är det sinnpaj som gäller för min del.

Boots:
Alpinestars Tech 3, får troligtvis gå upp en storlek mot vad du brukar ha. Valde mellan 3,7 (supermoto) & 10.
Ben/Höft:
UFO Knäskydd, kommer ej ihåg namnet men dom är ledade och har hållt/håller hitills efter 4 år. Kalsonger alá Alpinestars modell. Riktigt sköna med vaddering för känsliga ställen. Åker med dom oavsett vad jag kör.
Byxor:
SiniSalo Enduro Pant. Vindtäta, vattentäta, slittåliga, två stora fickor (täta) samt två ventilationsöppningar. Bäst hitills!
Överkropp:

UFO Scorpion kroppsskydd. Visst jag är kärring men det har visat sig att jag håller bättre i längden. + att jag haft det i 4 år.
Tröja/Jacka:
En styck av den simplaste O´Neal tröjjan jag hittade, hållt hitills samt en endurojacka i Husabergs modell. Nästa blir antagligen en av SiniSalo.
Hjälm:
Viktigaste enligt mig och säkert några fler. Crosshjälm alá UFO Warrior, sitter som en smäck på mig och är anpassad för framtida nackskydd typ Leatt, Alpinestars etc.

Länkar, se internet.
ÅF, dom som är närmast och villiga antar jag.
Pris, beror väll på vart du köper men riktpris ca 10k.
Mina mått, 177 på 72 kg & runt 44 i skorna.
Övrigt, finns reservdelar till samtliga hardparts.

Högst personligt sådant här men allt ovan är jag riktigt nöjd med både gällande passform, funktion samt "livslängd"..
Lycka till :musik

Edit: La till.
Kikade lite på det där. Cross/enduro utrustning har jag och det kommer jag inte köra i eftersom det inte håller, tyvärr.
får tacka för svaret men söker mer mot väghållet :)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vad du än gör, handla inte på sharkspeed. (www.sharkspeed.com) Har inte haft annat än problem med dom.

Går det du köpt sönder efter att garantin gått ut, på ett sätt som det inte borde och är ett fel i själva produktionen, så skiter dom i allt vad konsumentverket säger om garantier osv. Och när man bråkat i ett halvår med dem om reklamation som i början lät som att dom bara ville ha ett utlåtande av en skomakare (som undersökte den trasiga dragkedjan på min mc stövel) blev att dom minsan inte ersätter nått som gått en minut över garantigränsen..

Kort sagt, dom skiter i sina kunder och tror att det lönar sig i längden att snåla på sånt och förlora kunder istället för att sprida gott rykte om bra kundsupport.

Aldrig mer!

Min erfarenhet med. Köpte mina första grejor hos dem. Samtliga textil pryttlar blev utbytt (slängde dem) i princip efter ett halvår med allehanda felaktigheter. Ok, de var billiga vilket skall ingå i ekvationen.
Däremot har jag haft en skinnjacka från dem som faktiskt hängt med ett tag, några år, och hållt ihop bra. Bra värde för pengen där således ivf.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ska man ha lite mer väganpassade textilkläder så skulle jag säga att man brukar få vad man betalar för. Köper man det billigaste som man kan hitta så brukar det vara skydd som inte ens med bästa vilja sitter stilla, en massa saker som fladdrar av fartvinden, vattentäta kläder som inte är riktigt vattentäta och så vidare. Vill man kompromissa lite så kan man hitta hyfsat prisvärda saker. Men vill man inte kompromissa så kostar det. Och ska man ha bra textilkläder får man kanske kolla på BMW eller Rukka eller något där bara jacka och byxor kostar 10000kr.

Biltema, Jula och liknande kan man väl skriva av direkt.

Sinisalo tycker jag brukar vara prisvärda grejer. Men jag har ett några år äldre enduroställ (byxor+jacka) från de som jag är allt annat än imponerad av. :mad: MP-Asu brukar också ibland erbjuda ganska bra kvalitet till ett lågt pris.

Mitt första mc-ställ vad gore-tex prylar från Dainese. Och de håller fortfarande, även om jag hört andra som uttryckt sig negativt om deras kvalitet. Nu för tiden kör jag mest med skinnjacka där alla skydd är inbyggda i jackan och textilbyxor med lösa knäskydd under. Jag har ett par olika jackor och byxor för olika tillfällen så jag kan väl inte direkt säga vilket som skulle vara bäst. :D Skinnjacka är dock kanske inte direkt optimalt vid aktiv körning på grus eller om vädret är pissigt.

När det gäller hjälm kanske du skulle kolla på något i stil med Shoei Hornet DS eller AGV AX-8 Dual. Kombihjälm som fungerar både på och bredvid vägen. En ren crosshjälm brukar ofta vara lite för välventilerad och brusig vid landsvägskörning och en vanlig integral brukar inte jag gilla på grus iaf.

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
är inte ute efter prispressar grejer =) men vill ha ett okej ställ utan extrema funktioner eller prislappar DOCK SÅ ÄR: biltema, sharkspeed, 4speed och all liknande uteslutet långt innan tråden skapades =)
Esquire: Lite såna jag kikat på men jag tror faktiskt att det kommer bli en intergral:va tror det kommer funka lika bra sen är(som jag nämde) tanken att det även ska passa kommande väghojar.
Hittade en annons på sporthoj med passande kläder: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=61225
Vet inget om dom men tanken är som sagt att ha ett ledigt vägställ i textil.
Det där kanske skulle vara nåt btw:va bara pengarna dyker upp också :väntar

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife