Tips på hjälm

naneK

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Hoj
Kawasaki Er6-n 2016
Tjabba tjena.....

Jag har lite frågor som jag hoppas att ni kunniga experter kan hjälpa mig med. Jag håller på att kikar på hjälmar och har lite svårt att bestämma mig för vilken samt vilken av de olika märkena/modellerna är bättre.
Jag tänkte att jag skulle koncentrera budgeten på hjälmen, måste ju vara rädd om huvudet:D, och har funderat på shoei ett bra tag och då antingen xr1000 eller xr1100.

Men sen finns det ju agv med S4 och T2 och massa annat smått gott:D

Sen har jag en fråga gällande mcjacka. Har köpt en berik skinnjacka men har provat olika modeller och märken. Det jag har varit noga med är att skydden hamnar på rätt ställe men tycker att jackan verkar en aning kort i midjan????Ska dom vara korta?

Vill tillägga att jag är ny på området:näsblod

Så kom igen nu, tips tricks whatever:banana

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Åk runt och prova hjälmar. Viktigt att de sitter bra på huvudet.
Köp den som sitter bäst.

När det gäller jackan så tycker jag allt att de brukar vara korta och tanken är ju att de ska sitta ihop med ett par byxor.
Sitter det en dragkedja i nederkanten?

//Andreas

naneK

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Hoj
Kawasaki Er6-n 2016
Åk runt och prova hjälmar. Viktigt att de sitter bra på huvudet.
Köp den som sitter bäst.

När det gäller jackan så tycker jag allt att de brukar vara korta och tanken är ju att de ska sitta ihop med ett par byxor.
Sitter det en dragkedja i nederkanten?
//Andreas

Jag har gjort det förstår du men kan inte riktigt avgöra vilken som sitter bäst, har nog med vanan att göra. Men har redan avfärdat kbc så deras modeller kändes konstigast på huvudet.

jo ja vet att den ska sitta ihop med byxor och ja det sitter en kedja i nederkanten men jag hade tänkt att köpa textilbyxor, känner mig inte bekväm i tajta läderbrallor:D så det var därför jag var lite orolig att den kanske var i fel storlek trots allt:banana

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Du frågar/skriver om hjälm "..vilken av de olika märkena/modellerna är bättre". Bättre på vadå menar du, specificera gärna närmare?

Öppen eller integral, bogvisir, kommunikation, fräck design, solvisir, tyst....:va

TwinFTW

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda VTR 1000F
Hejsan,

jag har också varit i jakt på hjälm här under vintern. Jag fastnade för Shoei XR-1100 som beställdes. Har testat den en del nu hemma och den sitter tight och trevligt, verkar vara en riktigt bra hjälm. Har inte åkt något med den än dock. Det viktigaste är bara att du testar ordentligt, ha på dig hjämen en stund och strosa runt i affären när du testar så att den får sitta på ett tag.

Angående jackan så sitter ofta blixlåsen ganska så högt på byxorna och jackan kan kännas lite kort i jämförelse med vanliga jackor. Igen, ta med den till affären och testa ett bar byxor också så ser du hur det sitter.

/ Mikael

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag har gjort det förstår du men kan inte riktigt avgöra vilken som sitter bäst, har nog med vanan att göra. Men har redan avfärdat kbc så deras modeller kändes konstigast på huvudet.

jo ja vet att den ska sitta ihop med byxor och ja det sitter en kedja i nederkanten men jag hade tänkt att köpa textilbyxor, känner mig inte bekväm i tajta läderbrallor:D så det var därför jag var lite orolig att den kanske var i fel storlek trots allt:banana

Som sagt, en hjälm måste du prova in, och fråga personalen i butiken om hjälp att avgöra om dom sitter bra, så får du själv avgöra vilken av dom som även är skön!

Och mc jackorna är korta, jag kör med lindstrands kläder och där kan jag kombinera min skinnjacka med mina tygbyxor eller skinnbyxor då de flesta av deras kläder har kedja för sammankoppling.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Som med skinnställ så skall hjälmen sitta ganska tight när du provar den, inredningen i hjälmen kommer formas efter ditt huvud sen. (Så tänk även på att en hjälm lånar man inte ut)

Vad gäller jackan så är många modeller lite korta men det kompenseras av höga byxor. Blixtlås finns även på textilbyxor.

Sen kanske det inte är rätt forum att håna tighta skinnkläder då majoriteten använder tighta skinnställ. ;)

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Nästa hjälm jag köper sätter jag stort krav på att den ska vara tyst!
Eller om man ska se sig om efter en sån krage man har i underkanten av hjälmen
Märks tom enorm skillnad med att bara sätta ena handen under kanten på hjälmen när man är ute och åker...

Börjar bli nedrans trött på väg/vindbrus vid längre körningar

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
jag har en agv s4-sv(inbyggt solvisir). Dock har jag inte hunnit testa den pga lappmöglet men det var den skönaste hjälmen jag prvoade så det är nog bara att åka och testa själv. Tror jag betalade 1800kr för min från www.fc-moto.de

naneK

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Hoj
Kawasaki Er6-n 2016
Som med skinnställ så skall hjälmen sitta ganska tight när du provar den, inredningen i hjälmen kommer formas efter ditt huvud sen. (Så tänk även på att en hjälm lånar man inte ut)

Vad gäller jackan så är många modeller lite korta men det kompenseras av höga byxor. Blixtlås finns även på textilbyxor.

Sen kanske det inte är rätt forum att håna tighta skinnkläder då majoriteten använder tighta skinnställ. ;)

Tack för tipset men bara för att klargöra så dissar jag inte tajta byxor:-D
Menar bara att jag känner mig inte bekväm i ett par sådana. Det är skitsnyggt med ett nice ställ men jag är inte riktigt byggd för det:tungan

Du frågar/skriver om hjälm "..vilken av de olika märkena/modellerna är bättre". Bättre på vadå menar du, specificera gärna närmare?

Öppen eller integral, bogvisir, kommunikation, fräck design, solvisir, tyst....:va

Integral, säker som fan:D och gärna tyst. Kanske inte är det smartaste med en jävligt tyst hjälm för en rookie som mig men om jag har fattat det rätt så kommer man att åka runt med en jävla huvudvärk hela tiden.

jag har en agv s4-sv(inbyggt solvisir). Dock har jag inte hunnit testa den pga lappmöglet men det var den skönaste hjälmen jag prvoade så det är nog bara att åka och testa själv. Tror jag betalade 1800kr för min från www.fc-moto.de

Jag var faktiskt på mckompaniet i väring för ett tag sen och provade lite olika modeller men tyvärr hade dom inte agv:ns s4-sv inne, dock ser dom jävligt tuffa ut. Nej jag hittade en xr-1000 på helmetcity.uk för en liten peng och funderar på om man ska beställa en kanske?

Last edited:

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
Handlare som kräver hjälmprovkörning

om du har hojkort så ska du kontakta touringbutiken i borlänge, dalarna.
de har ett stort utbud på hjälmar, de är mkt måna om att du ska provköra hjälmarna innan du köper dem / den.
detta har jag aldrig förr stött på hos handlare.

var inne där i höstas på genomresa, hade länge kollat ut några snygga hjälmar i vettig prisklass o trodde jag visste vad jag skulle köpa. kommer dit o börjar prova dem i butiken, strax kommer en säljare o vill att jag provkör hjälmen, så att jag märker hur den beter sig i verkligheten på min hoj.
och ja jag blev mkt glad att jag blev övertalad att provköra, hjälmarna jag " visste " jag ville ha blev det inte alls. shoei xr 1200 satt som en smäck på mig o var mkt bra vid körning.

Kan varmt rekommendera dessa, finns på nätet, har för mig att de bytt namn till bengt cykel o touring eller likn.:tummenupp:tummenupp

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Din jacka är kort då den ska sitta samman med brallor medelst stretch. Säga vad man vill om skinnbrallor, men det är oftast röven man glider på om det brakar åt h*lvete...

Mina tips:

Köp ett par matchande skinnbrallor till din skinjacka. Beriks brallor är mer strech än skinn förutom på slitställen, inte direkt så du behöver se ut som du lämnat "Blue Oyster Bar" precis.

Köp den hjälmen som sitter bäst på din egna skalle, oavsett vad andra säger och vad som andra tycker är bäst!
Köp den också helst på stället som du får prova på och har valmöjligheter. Annars kommer vi inte ha chans att prova hjälmar om ett par år. MC-Kompaniet i Väring är en toppenbutik, t ex.

Glöm heller inte reko ryggskydd, handskar och stövlar.

naneK

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Hoj
Kawasaki Er6-n 2016
Din jacka är kort då den ska sitta samman med brallor medelst stretch. Säga vad man vill om skinnbrallor, men det är oftast röven man glider på om det brakar åt h*lvete...

Mina tips:

Köp ett par matchande skinnbrallor till din skinjacka. Beriks brallor är mer strech än skinn förutom på slitställen, inte direkt så du behöver se ut som du lämnat "Blue Oyster Bar" precis.

Köp den hjälmen som sitter bäst på din egna skalle, oavsett vad andra säger och vad som andra tycker är bäst!
Köp den också helst på stället som du får prova på och har valmöjligheter. Annars kommer vi inte ha chans att prova hjälmar om ett par år. MC-Kompaniet i Väring är en toppenbutik, t ex.

Glöm heller inte reko ryggskydd, handskar och stövlar.

Haha Blue oyster bar:yoparty jag får prova ditt råd faktiskt..ska väl åka iväg till väring o kolla:tummenupp

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Åker med Shoei XR1000. Riktigt bra pris på FC-moto numera. Otroligt nöjd med hjälmen. Lätt och sitter otroligt skönt.

Lite vindbrus får du leva med oavsett vilken hjälm du köper. Va fan kör man nedcabbat så gör man!

naneK

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Hoj
Kawasaki Er6-n 2016
Är det ngn som har efarenhet av s4-sv som kan ge en recension på hjälmen. Komfort, buller osv?

Tack på förhand

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
Köp en godkänd hjälm som sitter bra på DIG!
Detta är lite kortfattat men innebörden är den samma som jag hörde en säljare säga en gång.
Bättre att den sitter bra än att den e dyr.

Själv prioriterar jag:
1. bra passform
2. tyst
3. stora "manöverhandtag" då jag inte vill leta efter manövreringen. små "handtag" som inte är större än lillfingerspetsen är bara jobbiga.

Men vill du inte lägga in massa variabler gör som Kottsson säger

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...