Tips på hoj när man ska ta Abegränsat kort

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
cc-kravet är bara för själva uppkörningen, du får övningsköra på andra hojar om du vill.
 

Freedom

Guest
ska du köra lagligt eller köra med 25kw bara på pappret?

Jag personligen tycker att frågan du ställer om att köra lagligt på pappret eller inte suger elefantpung och mer eller mindre uppmanar att skita i lagar och försäkringsvillkor.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag hade en R6:a och det funkade finfint. Helt okej att köra även med 25kW.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hur kommer du fram till att motorcykeln får väga max 150kg? :va Det stämmer inte iallafall, motorcykeln får vara hur tung som helst :tummenupp
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Jag köpte mig en Yamaha YZF600R Thundercat, billig och bra förstahoj att lära sig styra på, va helt ok att köra strypt i början men pilla bort strypningen efter ett tag...
Mitt tips är vilken hoj som helst, men 600:a funkade skitbra för mig!

Om man behåller strypningen eller ej får väl vara upp till var och ens samvete tycker jag, speciellt eftersom jag tror att alla bolag går på ursprungseffekten ändå, så moraltanterna slipper lipa över det...
Om polisen mot all förmodan får för sig att kolla din hoj är det sannolikt för att du har gjort nåt så du blir av med lappen ändå liksom....:tungan
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Jag personligen tycker att frågan du ställer om att köra lagligt på pappret eller inte suger elefantpung och mer eller mindre uppmanar att skita i lagar och försäkringsvillkor.

:va
Beroende på om han ska de eller inte kan ju vara ganska bra att veta om man ska ge ett bra förslag på en hoj?
Uppmanar vet jag inte om jag kan hålla med om....
 

Freedom

Guest
:va
Beroende på om han ska de eller inte kan ju vara ganska bra att veta om man ska ge ett bra förslag på en hoj?
Uppmanar vet jag inte om jag kan hålla med om....

Tycker att om man ska ge förslag på på hoj så utgår man väl från förutsättningarna killen har enligt lagen, annars är väl det givna valet gixxer1000 eller en R1. Tycker det är så jäkla dumt att diskutera annat när vi i hojkollektivet belastas med alla kostnader som vissa orsakar för att dom inte vill betala vad det kostar och hoppas att nån annan betalar.
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Tycker att om man ska ge förslag på på hoj så utgår man väl från förutsättningarna killen har enligt lagen, annars är väl det givna valet gixxer1000 eller en R1. Tycker det är så jäkla dumt att diskutera annat när vi i hojkollektivet belastas med alla kostnader som vissa orsakar för att dom inte vill betala vad det kostar och hoppas att nån annan betalar.

Förstår inte varför de givna svaret isåfall skulle vara en gixxer1000 eller R1...?
Fortfarande bra att veta och hur många av alla 25kw:are är lagliga?
Större delen skulle jag tro har bara 25kw i pappret, jag hade det och alla jag känner som hade Abegränsad...
Kostnader och hoppas att nån annan betalar? va snackar du om?
 

Freedom

Guest
Förstår inte varför de givna svaret isåfall skulle vara en gixxer1000 eller R1...?
Fortfarande bra att veta och hur många av alla 25kw:are är lagliga?
Större delen skulle jag tro har bara 25kw i pappret, jag hade det och alla jag känner som hade Abegränsad...
Kostnader och hoppas att nån annan betalar? va snackar du om?

Vad jag menar är att som du säger att många bara har 25kw på pappret och i verkligheten har en motorstarkare hoj och försäkrar sina hojar som 25kw:are och genom sin motorstyrka så är dom faktiskt mer olycksdrabbade än dom som bara har 25 kw. Och därför får vi i försäkringskollektivet betala mer för att dom skiter i regler och lagar.
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Vad jag menar är att som du säger att många bara har 25kw på pappret och i verkligheten har en motorstarkare hoj och försäkrar sina hojar som 25kw:are och genom sin motorstyrka så är dom faktiskt mer olycksdrabbade än dom som bara har 25 kw. Och därför får vi i försäkringskollektivet betala mer för att dom skiter i regler och lagar.

Okey, men sen är de ju så att alla bolag jag ringde till utgår från orginal effekten iaf så de spelar ingen roll hur den är i pappret. Och om du vet nått bolag som inte gör de så berätta gärna vilket de är.
 

Freedom

Guest
Okey, men sen är de ju så att alla bolag jag ringde till utgår från orginal effekten iaf så de spelar ingen roll hur den är i pappret. Och om du vet nått bolag som inte gör de så berätta gärna vilket de är.

Om det nu är så undrar jag genast varför du ställer frågan om killen ska köra 25 kw på pappret eller inte?
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Om det nu är så undrar jag genast varför du ställer frågan om killen ska köra 25 kw på pappret eller inte?

För att olika hojar blir olika att köra, stryper du en tex R6a så tycker jag att den går som en påse skit och väldigt tråkig att köra. Så om jag skulle köra lagligt så skulle jag välja en hoj som har en lägre orginal effekt, tex en motard.
 

Freedom

Guest
För att olika hojar blir olika att köra, stryper du en tex R6a så tycker jag att den går som en påse skit och väldigt tråkig att köra. Så om jag skulle köra lagligt så skulle jag välja en hoj som har en lägre orginal effekt, tex en motard.

Jag köper ditt resonemang, det var bara att jag uppfattade ditt inlägg som att han skulle lyda lagen eller inte. En strypt R6:a går faktiskt inte så dåligt som du beskriver, duger utmärkt som en A-begränsad hoj om man stryper den på rätt sätt.
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Jag köper ditt resonemang, det var bara att jag uppfattade ditt inlägg som att han skulle lyda lagen eller inte. En strypt R6:a går faktiskt inte så dåligt som du beskriver, duger utmärkt som en A-begränsad hoj om man stryper den på rätt sätt.

Jag hade min strypt när jag regga om den, hade köpt strypningarna hos mc-kompaniet... Känslan av att köra sporthoj försvinner när man sitter på den och gasar iväg och en sleten audi a6 tdi som rullar 45000mil hänger med upp tills man toppar den efter ett par minuter... Själv skulle jag inte rekommendera de, men smaken är ju delad...
 
Last edited:

samtheman

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
DR650SM
Ok, får att klara upp lite i mitt snurrebo...

Angående att köra olagligt så är detta inte vad jag ska göra. Vad som står på pappret ska finnas i maskinen!
Tills kortet är hemma....... :)

Vi tar ett exempel:

Jag köper en supermotard 600 cc med 50 hästar.
För att kunna övningsköra med den måste jag först strypa den och sedan omregistrera den med ny effekt i detta fallet max 34 hk pga A begränsat, om den nu väger minst 150 kg.


Stämmer detta att man måste omregga den eller? Vem reggar detta? Måste man bromsa den för att kunna visa upp intyg, eller behövs inget intyg alls på att den är strypt?
Eller hur är det?

Vad väger en supermotard? Är det möjligt överhuvudtaget att strypa ner en supermotard? Så att den blir laglig att övningsköra med?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top