Tips på längre sträckor?

Baby Blue

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki SV1000s -07
Hejsvej!
Jag ska langa 50 mil Sthlm-Halmstad nu till semestern. Aldrig kört så långt en sträcka...
Tar gärna emot tips om vad som kan vara bra att tänka på, speciellt som det är motorväg största delen av sträckan.

Tack:)
Lina.

Tony Z1000

Bättre att ha otur än ingen tur alls!!!
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Z 1000 -08
Jag hade nog valt att undvika motorväg. De e ju det tråkigaste som finns.
Mindre landsvägar och lite goa fikastopp så e snart dom 50 milen borta ;)

Kör försiktigt o lycka till

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Ta paus med jämna mellanrum så håller du skärpan uppe. Varför inte planera in nån avstickare, motorväg hela vägen blir lätt ganska trist..

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ett väldigt hett tips är att hålla dig borta från motorvägarna om du kan. Kan visserligen vara effektiva om det endast handlar om att lägga mil bakom sig, men samtidigt blir det väldigt mycket tråkigare än att köra vägar som svänger.

Annars är ju 50 mil inte så farligt långt. Försök om möjligt att resa utan ryggsäck, om det inte går så ska du försöka att inte packa så tungt i den. Se till att starta tidigt och låt det ta den tid det tar, du kommer fram strax nog ändå. Stanna och ta en extra fika längs vägen och njut av att vara ute på vägarna. :tummenupp

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Finns ingen mening med att undvika motorvägar o ta omvägar när man bara ska ta sig från A-B, bättre att lägga tiden på fikapauser då istället.
Som sagt så packa så lätt som möjligt i ryggsäck o resten på hojen, tar en jävla massa på axlar o rygg att åka långt med tung packning.
Kolla över hojen ordentligt är ju självklart så man inte blir ståendes halvvägs, kolla däcktryck osv.

Musik är alltid trevligt att ha i öronen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När du tankar, se till att ta en liten promenad eller fika.
Se till att ha regnställ om ditt vanliga MC-ställ inte är vattentätt. Det är inte alls kul att köra 40 mil i vått ställ bara för att skyarna öppnade sig under en sträcka på 3-4 mil.
Kör så att du är framme innan solen går ner. Det blir kyligt när den ramlar ner under horisonten, plus att under skymningen så springer en massa korkat vilt över vägarna.
Känns benen stela, stanna och sträck på dem. Det är riktigt otrevligt att sträcka ut benen sittandes på motorväg och få kramp i ljumsken.
Och se till att ha kul på vägen. :D

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
vägen mellan södertälje och järna är trevlig sen åker du mot vagnhärad och kör kustvägen mot nyköping, i nyköping åker du ut till jönåker och svänger av kvarsebo efter jönåker(samhälle), och åker hela den vägen ner till krokek längs vattnet och då kommer du ut på E4 efter den långa nedförsbacken innan Norrköping.. där har du lite trevliga vägar att starta med iaf :)

mojja83

Guest
Motorväg = 200 km/h = 20 mil i timmen du är framme på 2h och 30 min + tank stopp.

Nemas problemas:hej

Och för moraltanterna NEJ jag var inte seriös!!!!:arsele

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ska du "bara" korsa landet i sidled så skulle jag ta motorvägen. Köra mindrevägar för att det är roligare tar bara en massa tid. Du ska ju inte långt igentligen.

Kör 1,5 timme stanna 10min passa på att tanka. Öronproppar som inte sitter för hårt. Får ont i öronen annars och utan proppar kommer du bli trött på allt vidbrus. ev lussna på musik istället.Rör dig lite på sadeln så du inte sitter still på samma plats hela tiden. Risk för "träsmak" annars. Kör lugnt och avslappnat så du kommer fram säkert.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Daglig tillsyn på hojen. Tanka, kolla olja och luft. Omvärdera ditt vägval och passa på att uppleva något istället för att bara transportera dig. 50 mil är bara en liten sväng ändå.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När det gäller den sträckan så skulle nog inte jag leta småvägar utan välja motorvägsalternativet. Det skulle säkert gå att göra som Rylander skrev och sedan leta sig via trevliga vägar genom Småland eller något. Men det skulle ta längre tid och kör man fel någonstans kan det snabbt försvinna en timme extra utöver det. Det blir en väl lång sträcka för att tråckla sig fram på småvägar hela vägen. Även om småvägar känns mer underhållande just för stunden så är i slutändan 10 timmar småvägar mer uttröttande än 6 timmar motorväg. Plus att småvägsalternativet innebär en större risk för traktorer fyllekörande 240-ägare och annat otyg.

Som de andra har sagt så stanna och sträck på benen relativt ofta. Och tveka inte att stanna hyfsat nära slutdestinationen. Det är ju oftast då man är som tröttast men samtidigt tänker "bara en liten bit till, jag är ju snart framme". Då kan det lätt bli farligt.

Tänk också på att inte äta något för mäktigt när du stannar och tar en paus. Magen kanske skriker efter pizza. Men då är det lätt hänt att man blir lite däst.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När det gäller den sträckan så skulle nog inte jag leta småvägar utan välja motorvägsalternativet.

Tänk också på att inte äta något för mäktigt när du stannar och tar en paus. Magen kanske skriker efter pizza. Men då är det lätt hänt att man blir lite däst.

Prat. Hålla sig i närheten av transportleden och avverka lite mil på den emellanåt, eller när man tröttnat på att klia sig i skallen varannan korsning. Behöver inte bli så krångligt eller tidsödande.

Mattipset är bra! Flottig mat gör en jämförbar med ett rattfyllo och åtgången av vätska ska man inte underskatta. Dricker man bra får man pissa ofta och hinner då samla sinnen och koncentration igen. Jag är verkligen helt bedrövlig på dessa saker när jag krickar runt. Stannar knappt förrän jag är vimmelkantig av blodsockerfall och vätskebrist. Jag skäms!

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Vätterns baksida är bra mycket roligare än Vätterns framsida. Drog en nöjestur runt Vättern förra sommaren och E4:an var den tråkigaste vägen. Hitta gärna en väg som går hyfsat samma kurs som motorvägen så kommer det att vara lite trafik och mycket mera körglädje. :hej

mojja83

Guest
Ska man bara transportera sig från A till B på kortast möjligast och säkrast vis så är motorväg oslagbart. Ett tempo på 150-180 km/h gör att milen avverkas väldigt säkert och snabbt,

Har man all tid i världen köp en tågbiljett...

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Väg 26 ser klart roligare ut än E-4. Ser inte ut att vara allt för mycket 2-1-väg heller. Viltstängsel och inte mycket trafik alls. Undvik gryning och skymning är ett tips.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Motorväg är oerhört tråkigt och monotont. Lätt att få krämpor om man kör längre sträckor. Går det att undvika hade jag gjort det. Samtidigt är det ju det smidigaste sättet att köra från punkt A-B som andra varit inne på. Är målet att köra till punkt B snabbast möjligt så är det ju bara att ta motorvägarna. Är målet att åka på lite upptäcktsfärd med slutdestination Stockholm hade jag valt lite mindre vägar längst någon trevlig rutt. Man kan ju stanna till på något trevligt pensionat för övernattning om man vill ta god tid på sig.

Ha en trevlig semester!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...